ایسنا: برخلاف گذشته بازار شیربنی و شکلات مملو از تنوع و رنگ‌های مختلف است به‌طوری که گاهی اوقات خریدار از تنوع زیاد سردرگم می‌شود، اما این مسئله تنها در داخل مغازه و قبل از باز کردن بسته شکلات است چراکه خریدار پس از باز کردن جعبه رنگارنگ و شکیل، تنها با تعداد کمی شکلات مواجه و از خریدش پشیمان می‌شود. 

عکس نمایشی است

اغلب جعبه‌های کادویی شکلات که فقط نظر خریدار را به خود جلب می‌کند، از نظر میزان مواد مصرفی موجود در بسته قابل قبول نیست و موجب گلایه مصرف‌کنندگان شده که چرا به‌رغم پرداخت قیمت‌های بالا، خریدار به نوعی سرش کلاه رفته و بهای پرداختی فقط بابت جعبه خالی بوده است.

در این زمینه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات این گونه توضیح داد: با توجه به اینکه هزینه‌ تمام شده جعبه‌های کادویی شکلات برای تولیدکنندگان بسیار گران تمام می‌شود، لذا تعداد شکلات داخل هر بسته کم است.

به گفته وی در گذشته به‌دلیل اینکه حجم عمده بسته‌بندی از خارج تامین می‌شد، میزان تنوع شیرینی و شکلات زیاد نبود، اما در حال حاضر با توجه به اینکه 80درصد بسته‌بندی شکلات در داخل انجام می‌شود تنوع آن هم بسیار زیاد است.

مغازه‌ای با بیان اینکه مصرف‌کننده باید به اطلاعات درج شده روی کالای خریداری شده خود از جمله وزن کالا، ترکیبات و. .. توجه کند، گفت:‌ این باور غلط که تولیدکننده می‌خواهد خریدار را فریب دهد به‌دلیل یک مسئله فرهنگی ایجاد شده است چرا که در فرهنگ ایرانی خواندن اطلاعات روی محصول خریداری شده وجود ندارد.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات در پاسخ به این سوال که چرا عکس روی جلد بسته‌بندی شیرینی و شکلات با آنچه در داخل آن وجود دارد متفاوت است اظهار کرد: این مسئله به دلیل این است که از محتوای بسته عکاسی نشده است و فقط عکسی فرضی روی بسته‌بندی نقاشی شده است به همین دلیل خریدار باید در هنگام خرید به تمام اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی توجه کند.

وی شیرینی و شکلات را جزو کالاهای لوکس عنوان و اظهار کرد: از آنجاکه این کالا فروش چندانی ندارد باید بسته‌بندی آن شکیل باشد و این مسئله جنبه تبلیغاتی دارد.

مغازه‌ای با بیان اینکه 80درصد شیرینی و شکلات موجود در بازار وارداتی و به‌صورت قاچاق است گفت: کالاهایی که از خارج می‌آیند اغلب از مرزهای غیررسمی و به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند و به دلیل اینکه تاریخ انقضای آنها گذشته است، یک سوم قیمت معمول فروخته می‌شوند به همین دلیل خریداران باید توجه و دقت زیادی در خرید محصولات داشته باشند.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات با بیان اینکه باید ظرفیت خالی تولید داخلی تکمیل شود، اظهار کرد: در حال حاضر ایران ظرفیت تولید دومیلیون و 500هزار تن شیرینی و شکلات را دارد، این درحالی است که تنها یک‌میلیون و 500هزار تن شیرینی و شکلات در کشور تولید می‌شود.