هنر بسته بندی/اکرم قدرت: نشست نخستین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده طراحی” بسته ها” 26 مهرماه در سالن امیرخانی خانه ی هنرمندان ایران برگزار شد.

بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,  بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,    بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,   بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,

در این نشست ابتدا دبیر و مسوول سالانه ضمن تقدیر و تشکر از حضور و اطلاع رسانی اصحاب رسانه گفت: صنعت بسته بندی در ایران دارای ضعف ها و کمبودهای فراوانی است که یکی ازدلایل آن، نبودن فضایی برای دیده شدن آثار و معرفی طراحان بسته‌بندی است.

ایمان آل مظفر افزود: در این راستا فعالیت وب سایت ” بسته ها” از ابتدای آبان ماه سال گذشته با همکاری گروه مشاوران و اساتیدی مجرب از جمله شهرزاد اسفرجانی، محمد رزاقی، علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و مسعود نجات شروع شد.

وی اظهار داشت: تفکر راه اندازی سایت به این دلیل بود که تولید کننده ها نمی توانند طراحان متخصص در زمینه بسته بندی را پیدا کنند و با آنها ارتباط بگیرند بنابراین با راه اندازی سایت سعی کرده ایم آثار طراحان و دانشجویانی که در زمینه طراحی بسته‌بندی استعدادهای درخشانی دارند و طرح های آنان از استانداردهای لازم برخوردارند را بر روی سایت به نمایش بگذاریم.

وی با بیان این که  وب سایت بسته ها می تواند پل ارتباط بین تولید کنندگان و صاحبان صنایع با دانشجویان مستعد باشد ادامه داد: دانشجویان علاقه مند می‌توانند با ارسال آثار خود به این وب سایت با سفارش دهندگانی که جویای کشف استعدادهای جوان هستند ارتباط برقرار  کرده و به بازار کار راه پیدا کنند.

آل مظفر گفت: در سال گذشته بیش از 200 اثر به وب سایت” بسته ها” ارسال شد که از این تعداد بالغ بر 100 اثر انتخاب و به معرض نمایش گذاشته شد.

وی همچنین افزود: وب سایت بسته ها سعی دارد با استفاده از اساتید متخصص و مجرب در حوزه بسته بندی، آثار را با دقت داوری کرده و آثار شایسته ای را به عنوان آثار برگزیده سال بسته ها معرفی کند اما با این وجود در بخش دانشجویی آثار کمتری دریافت کرده ایم که امیدواریم در آینده افزایش یابد. وی به برگزاری نخستین سالانه “بسته ها” اشاره و خاطرنشان کرد: در نخستین سالانه 3 اثر انتخاب و به یک اثر دیپلم افتخار و تندیس بسته ها اهدا خواهد شد.

این طراح بسته بندی همچنین انتشار کتاب سال بسته بندی را از دیگر اهداف بسته ها عنوان کرد و افزود: این کتاب به عنوان یک مرجع برای آشنایی تولید کنندگان با نمونه‌های طراحی است.

آل مظفر گفت: آشنایی اقشار مختلف با اهمیت بسته بندی و ضرورت توجه بیشتر به آن و از همه مهمتر ارتقای سلیقه و افزایش سطح توقع و مطالبات جامعه از بسته بندی به خودی خود موجبات پیشرفت این صنعت را فراهم خواهد کرد.

وی معرفی و داوری هر ساله آثار و اختصاص تندیس بسته ها به یک و یا چند اثر برگزیده در دو بخش حرفه ای و دانشجویی برای ایجاد فضای رقابتی و تشویق طراحان بسته بندی را از دیگر برنامه های وب سایت” بسته ها “برشمرد و اضافه کرد: بسته بندی حوزه‌ای است که باید به واسطه تلاش طراحان بسته بندی و آموزش به مشتریان و هنرجویان ارتقا یابد.

وی به برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها، جشنواره ها و همایش های بسته بندی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار موضوع حق کپی رایت طراحان بسته بندی نیز مورد توجه جدی قرار گرفته و حمایت صنفی و حقوقی از طراحان به ویژه در مبحث کپی رایت از اهداف” بسته ها “محسوب می شود.

آل مظفر افزود: در مراسم سالانه اهدای جوایز، علاوه بر معرفی برگزیدگان سال بسته ها از پیشکسوتان طراحی بسته بندی با اهدای جوایزی تقدیر خواهد شد.

همچنین تندیس‌های این مراسم توسط طراحان به صورت دستی طراحی شده که علاوه بر ارزش مالی از ارزش معنوی بالایی نیز برخوردار است و از طرف دیگر صاحبان این تندیس‌ها برای راه‌یابی به بازار کار و فعالیت در صنعت بسته بندی بهتر و سریعتر جذب می‌شوند.

در ادامه این نشست شهرزاد اسفرجانی رییس هیات داوران نمایشگاه سالانه گفت: برگزاری این سالانه با هدف کمک به رشد و توسعه صنعت بسته بندی در کشور است و توجه به موضوع  طراحی بسته بندی بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود.

اسفرجانی افزود: صنعت، تولید و طراحی باید دست به دست یکدیگر دهند و از همه مهمتر استراتژی و نگاه مدیران در سطح کلان باید نسبت به بسته بندی تغییر کند، هر چند مدیران رده های بالای کشور از ضرورت بسته بندی و اهمیت آن اطلاع کامل دارند.

وی با بیان این که بسته بندی آخر خط تولید نیست، تصریح کرد: بسته بندی مرحله نخست حضور در بازار است در حالی که این صنعت در کشور مغفول مانده و هنوز مدیران این مقوله را مورد توجه قرار نداده اند.

اسفرجانی ادامه داد: راه اندازی وب سایت “بسته ها” گام مثبتی برای معرفی و حمایت طراحان بسته بندی است. حیاتی بودن و اهمیت داشتن این کار ناشی از نیاز دوسویه طراحان زبردست و با استعداد در صنعت از یک طرف و نیاز هزاران طراح جوان به شغل و کار تخصصی از سوی دیگر است.

وی با اشاره به این که نظام آموزشی کشور در دهه 40 نوشته شده، گفت: صحیح است که در شرایط فعلی برخی دانشکده‌ها سطوح کوچکی از واحدهای بسته بندی را آموزش می دهند اما واقعیت این است که ما فارغ التحصیل بسته بندی نداریم تا بتوانیم به شکل تخصصی وارد مقوله بسته بندی شویم.

اسفرجانی افزود: متخصص طراحی بسته بندی باید ملاحظات فنی و عوامل پیش و پس از تولید و بازاریابی را بداند بنابراین سختی رشته تحصیلی بسته بندی مانع از ورود دانشجویان به این رشته می شود.

وی بر ضرورت جداسازی موضوع  طراحی بسته بندی از سایر رشته های گرافیک تاکید کرد و بیان داشت: این صنعت را باید به تولید گره بزنیم.

رییس هیات داروان اضافه کرد: پرواضح است که دید جامعه ما تغییر کرده و در حوزه مصرف ، مردم آگاهانه تر خرید می کنند بنابراین یکی از مهمترین عوامل رونق کالای ایرانی، بسته بندی موفق است که اگر این مسیر محقق شود ارزش افزوده هم نصیب تولید کننده ایرانی می شود.

وی همچنین گفت: معمولا از 4500 اثری که به انجمن طراحان گرافیک می رسد 4000 پوستر است که کاربردی ندارد و حتی 20 مورد طراحی بسته بندی هم نداریم چرا که طراحان تحصیل کرده ی ما بسته بندی را یک امر بازاری و تجاری می دانند، از این رو انتظار داریم دیدگاه فوق با حضور در وب سایت بسته ها تغییر کند به صورتی که تدریس و تخصص بسته بندی به یکی از موضوعات بسیار مهم تبدیل شود.

وی در مورد هدف از راه اندازی سایت بسته ها اظهار داشت: هدف سایت “بسته ها”، شناسایی پتانسل طراحان حرفه ای کشور است تا بتوانیم آن را به سمت حرفه ای شدن پیش ببریم در حالی که متاسفانه صدها قدم از کشورهایی مثل ترکیه در این زمینه عقب هستیم.

وی یکی از دلایل عقب ماندگی در حوزه صادرات را موضوع بسته بندی در کشور خواند  و گفت: بسته بندی بد مسوول سقوط کالا و بسته بندی خوب ضامن تولید و فروش بیشتر کالا است بنابراین وظیفه طراحان بسیار سنگین است.

اسفرجانی خواستار نگاه بنیادی به مقوله بسته بندی شد و ادامه داد: هر چند بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کرده اما نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

وی افزود: در دنیای رقابت و تجارت امروزی تمام شرکت هایی که به بسته بندی اهمیت داده و برای آن جایگاه ویژه در نظر گرفته اند به نتیجه مطلوب دست یافته اند زیرا آن ها یقین دارند که بسته بندی به طور مستقیم به تولید و فروش برمی گردد.

وی گفت: بسیار جای تاسف دارد که کالای ایرانی مثل سفال و سرامیک به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب به فروش نمی رسد اما محصول چینی که کیفیتش پایین‌تر است جایگزین تولیدات ما می شود.

وی طراحی بسته بندی که موجب رونق تولید و فروش می شود را حلقه مفقوده معرفی وخاطرنشان کرد: در کشور ما از دهه 40 تا کنون تولید، توزیع و قیمت گذاری خوب تمرین شده اما به مهارت ارایه کالا که طراحی بسته بندی هم جزء آن محسوب می‌شود، هیچ توجهی نشده است.

اسفرجانی، اشاعه تفکر بازاریابی عمیق ونوین و به کارگیری استراتژی های مدیریتی صحیح و شناخت مخاطبان و متقاضیان را یک ضرورت مهم برای حمایت از تولید، فروش و صادرات دانست و افزود: در شرایط فعلی هر تولید کننده ایرانی حکم قهرمان دارد به دلیل این که تمامی سختی ها را تحمل می کند تا تولید، توزیع و فروش را حفظ کند اما نباید بیش از این دچار ضرر و خسارت شود.

در حاشیه این مراسم از پوستر نمایشگاه سالانه طراحی بسته بندی که توسط طاهره محبی تابان طراحی شده بود رونمایی شد.

گفتنی است نخستین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته ها سوم آبان ماه ساعت 17:30 در خانه ی هنرمندان ایران سالن استاد جلیل شهناز برگزار می شود و از برگزیدگان با اهدای هدایایی تجلیل به عمل خواهد آمد.

بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,  بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,  بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,  بسته بندی, طراحی بسته بندی, ایمان ال مظفر, شهرزاد اسفرجانی, بسته ها, صنعت بسته بندی, طراح بسته بندی, جشنواره بسته بندی,