اگر به گذشته و به سال ۱۳۴۷ برگردیم، ایران مرکز ارتباطات بازرگانی خاورمیانه و متعاقبا مرکز نمایشگاهی تهران، نماد توسعه تجارت شرکت‌های بین‌المللی در این منطقه شناخته می‌شد. قدرت روابط بین‌الملل، موقعیت استثنایی ژئوپلتیک ایران، ضعیف بودن کشورهای منطقه به لحاظ قدرت سیاسی و اقتصادی، ظرفیت و توانمندی‌های اقتصادی بی‌نظیر ایران، قدرت مدیریت کشوری و منطقه‌ای، …. همگی زمینه لازم را برای معرفی ایران به‌عنوان مرکز تجارت خاورمیانه فراهم نموده بود.

{phocadownload view=file|id=346|text=دانلود متن کامل مقاله|target=b}