آیا آماده شروع یک استارتآپ هستید؟ بهتر است بدانید که چرا باید پیش از شروع درمورد بستهبندی فکر کنید و برای اینکه بتوانید در زمان مناسب بستهبندی مناسبی در دست داشته باشید با متخصصان مشورت کنید.
استارتآپها باید تاثیر بلندمدت و کوتاهمدت همه سرمایهگذاریها و امور مالی را پیش از نخستین روز آغاز کار خود بسنجند. هرچه زودتر درمورد بستهبندی فکر کنید، زمان بیشتری برای R&D (تحقیق و توسعه) خواهید داشت، میتوانید از نتایج آزمون و خطاها درس بگیرید و از ابتدا هدفگذاری کنید. همه استارتآپها باید این مراحل را طی کنند. ۵ نکته که هنگام اختصاص بودجه برای بستهبندی استارتآپ خود باید به آنها توجه کنید:
بستهبندی تولید شده با ماشین خودکار چیست و چه اهمیتی دارد؟
بستهبندی ماشینی ۱۰۰ درصد با تجهیزاتی با سرعت بالا ساخته میشود و ساختارهای پیشفرضی که از پیش تعیین شدهاند را تولید میکند. قابلیت تنظیم و تغییرات در این نوع بستهبندی نسبت به انواع دیگر آن کمتر است اما برای شروع کاملا مقرون بهصرفه است. امروزه ماشینآلات بسیاری وجود دارند که پاکتهای زیبا و جعبههای مختلف تاشو و معمولی را بهطور خودکار در ساختارهای یک یا دوتکه تولید میکنند. با استفاده از طرحهای پیشفرض یا طرحهایی که از قبل موجود بودهاند میتوانید هزینههای بالای ابزار مورد نیاز برای طراحی بستهبندی را ذخیره کنید و هزینه MOQ (Minimum Order Quantities – حداقل مقدار سفارش) اولیه خود را به حداقل برسانید.
استفاده از بستهبندیهای پیشفرض هزینه شما و رقیبانتان را به یک اندازه کاهش میدهد؛ ایجاد تمایز میان برندهای مختلف تنها از طریق طراحی بصری ممکن میشود.
– مزایای بستهبندی دستی
بستهبندی دستی به نیروی کار ماهر برای تا کردن، چسب زدن، پیچیدن و کامل کردن هر قطعه بستهبندی از طریق یک خط مونتاژ نیاز دارد. کار دستی هزینه بستهبندی را افزایش میدهد و نیاز به MOQ بالاتر و ارایه ساختارهایی کاملا سفارشی دارد. برای آنکه مطمئن باشید هیچ تاخیری در تولیدتان وجود نخواهد داشت، تیمی برای طراحی و بستهبندی انتخاب کنید که در تولید انبوه و کار با مواد مختلف تجربه کافی داشته باشد.
برای استفاده از مزایای هر دو روش و رسیدن به سود بالا، بهتر است بستهبندی سفارشی دستساز را با بستهبندیهای ماشینی ترکیب کنید.
– ابتدا ساختار بستهبندی خود را طراحی کنید
از آنجایی که هر فرایند چاپی از افست CMYK گرفته تا فویل کوبی برجسته، هزینههای مخصوص خود را دارد، بهتر است پیش از طراحی ظاهر بستهبندی، ساختار مدنظر خود را طراحی و تولید کنید. طراحی ساختار بستهبندی، تجربه نهایی مشتری، مواد به کار رفته، ابعاد و اندازه و نسبتها و ترتیب و شیوهای که محصول بدان شکل به نمایش درمیآید را مشخص میکند. اگر کار خود را با طراحی ساختار آغاز کنید، میتوانید هزینه پایه مواد و ابزارآلات و جدول زمانی تولید را مشخص کنید و درنهایت با طراحی ظاهر لایه بیرونی بستهبندی، بهترین تجربه را به کاربران خود ارایه کنید. توجه داشته باشید که در صورت نیاز محصول شما به الحاقیات یا توییهای اضافه، باید برای قالب نمونه و تولید انبوه آن هزینهای جداگانه در نظر بگیرید.
طراحی ساختار امکان مدیریت بودجه بستهبندی را با مشخص کردن حدود ۸۰درصد از هزینهها فراهم میکند.
– محصولات چگونه داخل بستهبندی قرار میگیرند؟
قرار گرفتن محصول داخل بستهبندی یکی از جزییات مهم در روند بستهبندی بهشمار میرود. اگر بستهبندی با اندازهای مناسب طراحی شود، میتواند باعث کاهش هزینه اجرا شود و به شما اجازه میدهد تا هزینه پساندازشده را صرف بهبود طراحی و ساختن تجربهای بهتر برای مشتریان کنید. از سوی دیگر طراحی بستهبندی بدون توجه به فرآیند اجرا میتواند هزینههای اضافی برایتان داشته باشد. سعی کنید ارتباط بین مرکز اجرای بستهبندی را با بخش طراحی حفظ کنید تا راندمان فرآیند از آغاز کار رو به بهبود باشد.
مساله اجرای بستهبندی خود به خود حل نمیشود و باید راهحل آن را طراحی کرد.
– چرا برای طراحی ظاهر بستهبندی باید تا مرحله آخر صبر کرد؟
درک همه چیز در مورد تعیین بودجه برای بستهبندی باعث میشود تا بتوانید به خوبی نیازهای بستهبندی را تامین کنید و تیم طراحی ظاهری را نیز به روشنی راهنمایی کنید. طراحی بستهبندی به دو مرحله تقسیم میشود: طراحی ساختاری و طراحی گرافیکی. طراح ساختاری مسوول مشخص کردن مسیر تجربه مشتریان، محافظت از محصول و جزییات مربوط به تولید ازجمله مواد، فرآیندها و مونتاژ است. آخرین چیزی که طراحان ساختاری باید ارایه کنند، خطهای برش و تا، نمونه و هزینههای تولید پایه است. از نمونههای اولیه، برای آزمایش اجرای بستهبندی و تناسب سایز بستهبندی با ابعاد محصول، محافظت از محصول و تجربه کاربران استفاده میشود. و اما مسوولیت طراح گرافیک ایجاد ارتباط برند، راهنمایی مشتریان، جلوههای دیداری و ایجاد تمایز با سایر محصولات مشابه از برندهای مختلف است. با تعیین هزینههای اصلی بستهبندی و مشخص کردن بودجه پیش از شروع کار، میتوانید با ارایه پارامترهای مناسب، از طراحی دیداری بهترین استفاده را برای ساختن تجربهای به یاد ماندنی استفاده کنید. پس از پایان بودجهبندی و تعیین فرایندهای لازم، طراحی دیداری میتواند با بهرهبرداری از مراحلی که طراحی ساختار مشخص کرده، تجربهای بامفهوم برای مشتریان ایجاد کند. هرگز بستهبندی را برای مرحله آخر نگذارید. هرچه زودتر به فکر بستهبندی باشید موفقتر خواهید بود.
طراحی خوب فرصت میسازد، پارامترهایی که تعیین میکنیم فضایی که در آن طراحی میکنیم را شکل میدهند.