برداشت نخست را باید جدی گرفت و برای بسیاری از برندها، این موضوع اهمیت بسیاری بر بستهبندی محصولات دارد. مانند تمام اشکال بازاریابی بنا به سلیقه و خواسته مشتریان، جهت و روشها تغییر مییابند همانند میل به بستهبندیهای پایدار.
در ادامه مقاله به 8 گرایش کلیدی که برندها باید به آنها توجه کنند اشاره میشود.
1- رنگهای برجسته و جذاب، تاثیرگذارند
متمایز بودن در قفسه، تنها چالشی نیست که برندها با آن مواجهند. آنها همچنین باید بر شلوغی موجود در وبسایتهای فروش آنلاین نیز غلبه کنند. در واکنش به این موضوع، ما شاهد سایههای زرد، رنگهای نئون و جلوههای متالیک بر روی بستهبندیها هستیم.
تحقیقات نشان داده است که خریداران در کمتر از دقیقه تصمیم خود برای خرید را میگیرند. دوسوم آنان گفتهاند که رنگ یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در هنگام خرید در نظر میگیرند.
2- خلاقیت، کلید ماجراست
بستهبندی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است. نقش آن دیگر تنها محافظت از کالا نیست. بستهبندی همانند بومی برای خلاقیت و طراحی است که باعث مشتعل شدن حس علاقهمندی در مشتریان میشود. تمرکز بر این تلاش برای جلب توجه نظر خریداران جوان در فروشگاههای خردهفروشی، هدف نهایی است تا آنها اتصال خوبی به بستهبندی ایجاد کنند.
3- بستهبندی پایدار، اولویت اصلی است
مصرفکنندگان خواهان بستهبندیهای دوستدار محیطزیست هستند. اغلب برندهای بزرگ در تلاشند تا از مواد بازیافت شده در بستهبندیهایشان استفاده کنند از جمله کوکاکولا. تحقیقات نشان داده است که مصرفکنندگان حاضرند هزینه بیشتری را برای محصولاتی بدهند که در تولید آنها پایداری ملاک نظر بوده است.
4- هر چه کمتر بیشتر
بستهبندیهای حداقلی (مینیمالیستی) بستهبندیهایی هستند که تنها اطلاعات ضروری بر روی آنها نوشته شده است. تحقیقات نشان میدهد مصرفکنندگان به برندها اعتماد کمتری میکنند هنگامی که بستهبندی محصولشان پر از اطلاعات شده است. رویکرد سرراستتر این است که بتوانید با خریداران فضای اعتماد بهتری را ایجاد کنید.
5- گذشته دوباره بازمیگردد
لیبلزنی خاص و مناسبتی ممکن است متضاد با بستهبندی دارای رنگهای برجسته و امروزی باشد اما نشان داده شده است که همان میزان نزد مصرفکنندگان محبوب است. آنها جذب بستهبندیهای مناسبتی میشوند چراکه حافظه فرهنگی آنها را به خود مشغول میکند و به راحتی در آنها هم آوایی ایجاد میکند.
برای خریداران پیرتر، حس نوستالژی دارد و دیدن چیزی که آنها را به یاد گذشته و کودکیشان میاندازد، بسیار جذاب است.
برای خریداران در حال ظهور (جوانان) میتواند به معنای به کار انداختن کنجکاوی برای کشف گذشته است. از این طریق، لیبلزنی مناسبتی میتواند خریداران در هر سنی را به خود جذب کند. این لیبلها بدون زمان هستند.
6- شفافیت به معنای صداقت است
بستهبندیهای غذایی شفاف به بالاترین گرایش در طراحی بستهبندی تبدیل شدهاند. مصرفکنندگان به طرز روزافزونی میخواهند تا محصول واقعی که میخرند را ببینند. آنها آزادی در ارزیابی اینکه محصول خریداری شدهشان تا چه حد تازه است را خواستارند بیشتر از آنکه بخواهند به بستهبندی یا اطلاعات درج شده بر روی آن توجه کنند. آنها میخواهند تمام داستان سفر محصول غذاییشان از مزرعه تا فروشگاه را بدانند. ما شاهد این هستیم که جارهای شیشهای، بطریهای PET و حتی قوطیهای پلاستیکی شفاف دوباره محبوبیت پیدا کردهاند.
7- به من یک تجربه خوب بفروش
کافی است نگاهی به یوتوب بیاندازید تا ببینید که ویدیوهای باز کردن محصولات تا چه حد جذاب هستند. مصرفکنندگان در هنگام باز کردن بستهبندی برای دیدن محصولی که خریدهاند هیجانزده میشوند و این موضوع میتواند در طراحی یک بستهبندی دیده شود.
این موضوع بهطور خاص برای برندهای تجارت الکترونیک که فرصتی برای مواجهه و گیر انداختن مشتری در فروشگاههای حقیقی را ندارند، بسیار مهم است. بستهبندی میتواند به خلق تجربه خاطرهانگیز برای خریداران منجر شود که برندها را از رقیبانشان متمایز میکند. خلق یک تجربه سفارشی بستهبندی میتواند شامل مواداولیهای باشد که به تجربه باز کردن بسته اضافه میشود. بخشی از گزینهها بدین قرارند:
– لفافپیچی محصول در دستمال کاغذی. این کار باعث ایجاد لایهای برای جذاب کردن پیشبینی محصول در هنگام باز کردن جعبه میشود.
– پرکنندههای پایدار شامل رپهای حبابدار زیست تخریبپذیر که تعهدات محیطزیستی برند را بدون کاهش لذت تجربه نمایش میدهند.
– استیکرها بسیار متنوع و ارزان و قابل برندسازی هستند.
– یک یادداشت شخصی یا دستورالعمل ویژه می تواند حایز اهمیت باشد. پیغامهای دستنویس خریداران را متوجه این نکته میکند که انسانهای واقعی پشت این رویداد هستند.
– نوارهای بستهبندی رنگی میتوانند بسته شما را سفارشی جلوه دهند. – یک نمونه یا هدیه میتواند به معنای تشکر یا معرفی محصولات جدید به خریداران باشد.
8- علت و انگیزه شما چیست؟
بازاریابی علت محور (سببی) استراتژیای است که برندها میتوانند از آن برای تبلیغ مسوولیتهای جمعی اجتماعیشان در راستای تبلیغ برندشان استفاده کنند. مصرفکنندگانی که از لحاظ اجتماعی به هم متصل هستند از برندها چیزی بیشتر از ارایه مواداولیه میخواهند. آنها انتظار دارند برندهایی را که میخرند از لحاظ اجتماعی نیز مسوولیتپذیر باشند و تنها به سود فکر نکنند. بستهبندی میتواند پلتفرمی برای ایجاد ارتباط در مبحث بازاریابی علت محور باشد.
خلاصه اینکه جهان بسیاری فرهنگها را پشت سر گذاشته و بدین مرحله رسیده است. برندها باید خلاقیتهای بستهبندی و گرایشهای جدیدشان را به گونهای با خواستههای جدید مشتریان هماهنگ کنند. امروز، بستهبندی تبدیل به یک نیاز شده است تا مادهای برای رفتن به زبالهدانی.