در سلسله گزارش های نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، سهیل چهره ای با دکتر سعید صنعتی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شیشه رازی، از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه را در ادامه می خوانید.

آقای دکتر صنعتی، کوتاه از شیشه رازی بگویید، چه نوع شیشه ای تولید می کند و چندسال سابقه دارد؟

شیشه رازی تقریبا 30 سال است که در صنعت شیشه فعال است. ابتدا از شیشه های دارویی شروع کردیم، سپس طرح توسعه مان که شیشه های مواد غذایی بود را به سبد محصولات اضافه کردیم.

نوع خاصی از شیشه است؟ شیشه ای که شما تولید می کنید نمونه ایرانی هم دارد؟ یادم هست که آن موقع ها برای هوفنبرگ شیشه سبک با دیواره نازک می زدید.

بله. ما شیشه های سبک می زدیم. در ایران چند شرکت دیگر هم شیشه های سبک تولید می کنندولی به هرحال یک کار تخصصی است.
می دانم که 6 – 7 سالی هست که در این نمایشگاه غرفه دارید.

بله. این تقریبا یکی از بهترین نمایشگاه هایی بوده که ما حضور داشته ایم.

نمایشگاه خیلی خوبی است از این جهت که واقعا از معدود نمایشگاه هایی است که واقعا تخصصی است. متاسفانه در ایران این را لحاظ نمی کنند. مثلا در نمایشگاه ایران فارما شرکت می کنیم بعد یک دفعه می بینیم بانک اقتصاد نوین آمده و غرفه گرفته است. آقا تو اینجا چه کار می کنی!

نمی توانند پر کنند می دهند به شرکت های غیر مرتبط. در نمایشگاه های حرفه ای سالن ها به تفکیک مشاغل است.

دقیقا. در این سالن مثلا یک ماشین ساز نیست. نشان می دهد مدیریت خوبی دارند. ما به دلیل مشکلاتی که ایران دارد بسیاری از مشتری هایمان از جمله عراقی ها را اینجا پیدا می کنیم. اینجا جلسه می گذاریم.

از بازار منطقه، بیشتر روی کدام کشورها متمرکز هستید؟

بیشتر عراق و بعد ترکیه. شیشه چون حجیم است…

و برای مسافت های دور هزینه حمل قابل توجهی دارد.

سخت است،بله. چون کالای گران قیمتی هم نیست. یکی از محاسنی که ایران دارد همسایگی با 15 کشور است و امکان حمل کالا به صورت مستقیم، زمینی و دریایی. شرایط خوبی است که بتوانید شیشه تولید کنید.

بازارهای آینده بعد از عراق و ترکیه کدامند.

ببینید الان مشکل گاز در دنیا دردسری شده است.  10 سال پیش من گزارشی گرفتم از شرکت فرانسوی سنگابن ، دومین تولید­کننده شیشه در دنیا. گزارش می گفت که شیشه احتمالا در آینده در 3  کشور الجزایر، مصر و ایران خلاصه خواهد شد چون این 3  کشور هم گاز دارند هم سیلیس.

در مورد فولاد این اتفاق افتاد، در اروپا دیگر کسی فولاد تولید نمی ­کند. هند و ایران و تعداد اندکی کشور هستند. برای شیشه هم این اتفاق خواهد افتاد چون کالای خیلی انرژی­ بری است. جالب اینکه شرکت­های اروپایی دارند کارخانه های شیشه را تعطیل می­ کنند. بازارهای اروپا هم هدف نزدیک­ مان است. ما یک طرح توسعه را هم شروع کرده ایم. یک کوره 430 تن است که بزرگترین کوره ایران می­شود.

برای چه نوع شیشه ای؟

نوشیدنی.

فکر می­کنم تمرکزتان بیشتر روی نوشیدنی ها است.

بله. بیشتر محصولات نوشیدنی. ممکن است البته در کارخانه جدید به دنبال جار و مواد غذایی هم برویم ولی نوشیدنی کار تخصصی ما است. پُرمصرف ­تر هم هست.

موضوع پایداری و بازیافت در الان دنیا بسیار مهم شده است. حتی بسیاری به استفاده مجدد یا  reuse  نگاه دوباره ای کرده اند یعنی از recycle دارند می­روند روی reuse . آیا برنامه ­ای در این خصوص دارید؟ البته همه کار در حد توان یک شرکت نیست به ویژه سیستم جمع ­آوری و ودیعه گذاری.

اما  ما داریم. ما یک کارخانه داریم با نام «آرا شیشه زرین» که زیرگروه­ مان است. این اولین و تنها شرکت بازیافت شیشه در ایران است. زباله را تحویل می دهی، سیستم آهن را جدا می­کند، آلومینیوم را جدا می­کند، پلاستیک را جدا می­کند، شیشه ­اش را می­دهد به ما. ما شیشه­ اش را مصرف می­کنیم.

درواقع خرد می­کنید و دوباره در کوره می­ریزید.

بله ولی موضوع این است که زباله را می­آوریم  و این تفکیک ها را انجام می­دهیم. موضوعی در مورد بازیافت که بسیاری اشتباه می کنند  این است که باید دید بسته بندی قابل بازیافت واقعا چیست که به نظر من فقط شیشه است.

آن شعاری که آنجا نوشته ­ایم endless in recycling یعنی شما اگر هزاران بار شیشه را بازیافت کنیدکیفیتش بهتر می­شود ولی پلاستیک را نمی توانید، کاغذ را نمی توانید. پلاستیک را جمع و بازیافت کنند می­شود پلاستیک درجه دو.

شیشه مشکلش هزینه است و انرژی­ ای که می­ برد.

انرژی می برد ولی خب خنثی ­ترین نوع بسته­ بندی است، بهترین نوع بسته­ بندی است، ایمن ترین نوع است. و این است که شما بارها می­توانید حالا به قول شما reuse کنید، گردشی­ اش کنید یا اینکه بازیافت کنید. الان در سوئیس بازیافت شیشه را به 95 درصد رسانده اند.

ممنون از گفت وگو. صحبت دیگری اگر دارید بفرمایید.

صحبت خاصی نیست. ممنون از شما.