مسابقه بسته بندی کشور آلمان به طور سالانه برگزار می شود. مسابقه سال 2018 را در دو بخش برای شما منتشر کرده ایم. این مقاله بخش دوم است.

 

 

 

ارایه محصولات

 

 

COFFEE Cube

طراحی، اصالت و عملکرد، قلب این بسته‌بندی خلاقانه قهوه فوری را تشکیل می‌دهند. بسته‌بندی به خوبی از تازگی و عطر قهوه محافظت می‌کند، به سادگی باز می‌شود و قابلیت خوب بستن دوباره درب آن، نیاز به حمل دانه قهوه به درون ظرف را از بین برد. اندازه 250 گرمی در واقع پاسخی به گرایش واحدهای کوچک‌تر بسته‌بندی بود و شکل تیوبی و گرافیک هماهنگش این بسته را از نقطه فروش چشم‌نواز کرده است.

تولیدکننده: New Coffee GmbH

طراح: New Coffee GmbH

مصرف‌کننده: Retail / Coffee Cousnmer

 

 

 

COMPO ORGANIC Urban

نمایشگر Compo به خوبی توانسته تا ایده بازاریابی و محصول در جایگاه نمایش را با یکدیگر تلفیق کند. «ارگانیک‌ها» سریع‌ترین رشد را در بازار در بخش محصولات شیمیایی زیست تخریب‌پذیر برای منزل و باغ داشته‌اند.

گرایش‌هایی همچون «خودت انجامش بده»، «بازیافت برای تولید محصول بهتر» و «باغبانی شهری» باعث شده تا از چوب واقعی برای گلدان‌ها یا نمایشگرها استفاده شود. دکور گیاه باتوجه به  تمام این عناصر برش‌خورده و تولید شده است. در نظر داوران این طرح بسیار هماهنگ و باکیفیت بالا طراحی شده است.

سفارش‌دهنده: COMPO GmbH

تولیدکننده: STI Lauterbach

 

 

 

 

Evian Aqua Drink Display

نمایشگر، نشان‌دهنده خلوص آب Evian است و بسیار ساده و واضح طراحی شده است. سینی‌های جداگانه بر روی یکدیگر سوار شده‌اند در حالی که پایداری خوبی نیز دارند. در نقطه فروش می‌توان هر کدام از سینی‌ها را به راحتی بر روی نمایشگر قرار داد.

طراحی براق و استفاده از رنگ‌های متناسب با محصول، این نمایشگر را جذاب کرده است. چاپ با ماشین‌های دیجیتال انجام شده است، کاملا قابل تماس با موادغذایی و مرکب به کار گرفته هم کاملا پایه آب است. علاوه بر این، نمایشگر 100درصد قابل بازیافت است.

سفارش‌دهنده: Model AG

طراح: Eliott Ilaro، Vingtneuf Degres

ارتقادهنده: Carlo Munari

تولیدکننده: Model AG

 

 

 

Hexagonal Lighthouse display

تعداد زیاد مدخل‌‌های کناری در نمایشگر، این اجازه را به فروشنده می‌دهد تا تمام طعم‌های محصول را در معرض دید بگذارد. فضای انبار بالایی نمایشگر، هر کدام از محصولات را به‌عنوان نمونه در خود جای داده است. ساختار مدور آن حمل و در دستگیری بسته‌بندی را آسان ساخته است. همچنین پایداری خوبی به آن داده است.

این نمایشگر که در فضا نیز صرفه‌جویی می‌کند را می‌توان به عنوان بسته‌بندی حمل‌ونقلی نیز به کار گرفت. طراحی جذاب، تم فانوس دریایی و ارتباط خوب برند، بسته‌بندی‌ها را به خوبی در نقطه فروش در معرض دید قرار می‌دهد. در ضمن کاملا قابل بازیافت است.

سفارش‌دهنده: Iris Brugger، Model AG

ارتقادهنده: Michael Grasberger

تولیدکننده: Model AG

 

 

 

Magnetic Levitation platform

این بسته‌بندی نشان می‌دهد که حتی جعبه‌ای که به چشم آشنا می‌آید نیز می‌تواند شگفتی‌آور و تعجب‌برانگیز باشد.

شما روکش را به روال‌ عادی برمی‌دارید. بیرون کشیدن کشویی داخلی باعث باز شدن درب جعبه وسطی می‌شود. چنانچه کشویی درونی کاملا بیرون کشیده شود و فلاپ روکش کاملا برداشته شود، محتویات با استفاده از آهنربا بلند می‌شود. اکنون می‌توان محتویات جعبه را خارج کرد. علاوه بر این، فرآیند کشش می‌تواند به صورت دستی و برعکس انجام شود و کشویی را خارج کند.

سفارش‌دهنده: Richard Bretschneider

طراح: Maik Bermeitinger

 

 

 

THIMM Mini Pie Sanella Display

چه چیزی بهتر از قوطی‌های پودر کیک است که به شکل تکه‌ای کیک به نظر آیند؟ بسته‌بندی کروگیتی نظر داوران را به خاطر شکل ظاهری جذاب یعنی تکه کیک به خود جلب کرد. همزمان این یک ظرف فلزی پخت کیک نیز است که تمام محتویات را در خود دارد. درنهایت این تکه‌ای کیک است در بسته‌بندی تکه‌ای کیک! هر دو بسته را که کنار هم بگذارید می‌توانید یک کیک کامل گرد را به دست آورید. بسته باید برای گروه هدف جوان‌تر جذاب باشد و بازارهای جدید را به وجود آورد.

سفارش‌دهنده: THIMM THE HIGHPACK

 

 

پایداری

 

 

BarrierPack Recyclable

بازیافت‌پذیری بسته‌بندی‌های پلاستیکی  بیشتر از گذشته از نظر مصرف‌کنندگان مهم شده است. با این وجود این موضوع نباید ویژگی‌های مورد نیاز برای بسته‌بندی به‌ویژه بسته‌بندی‌های غذایی را تحت تاثیر قرار دهد. ویژگی‌های نفوذناپذیری و راحتی در حمل، باز کردن و سیل مجدد، عوامل بسیار مهمی هستند. فیلم خلاقانه BarrierPack Recyclable که از پلی‌اتیلن خاص تهیه شده، تمام این ویژگی‌ها را در خود دارد و از سایر مواد مشابه سبک‌تر نیز هست.  استفاده کمتر از مواداولیه، بازیافت‌پذیری بالا و کاربری متنوع در مکان‌های گوناگون این فیلم را برای تولید بسته‌بندی‌های پایدار بسیار جذاب کرده است.

سفارش‌دهنده و طراح: Mondi Cousumer Packaging

 

 

 

CPPouch

CPPouch حاوی پلی‌الفین است که جایگزین دوستدار محیط‌زیست برای پاکت‌های ترکیبی PET/PE که در حال حاضر در بازار هستند و بازیافت آنها سخت است به حساب می‌آید. همچنین از افزودنی‌های غیرضروری مانند سیلیکون‌ها، چسب‌ها، روان‌کننده‌ها، نرم‌کننده‌ها در تولید این پاکت استفاده نشده است. همزمان پاکت CPPouch جدید، توان سیل‌پذیری یکسانی را به نسبت پاکت‌های لمینیتی دارد و نیز قابلیت مقاومت زیاد در برابر سایش در هنگام حمل‌ونقل. صاحبان نام‌‌های تجاری بابت 100درصد بازیافت‌پذیری این محصول و نیز درجه حرارت کمتر برای سیل کردن خوشحال خواهند بود، همچنین مصرف انرژی کمتر در حین فرآیند تولید. این پاکت در انواع شفاف، سفید و سایر رنگ‌ها موجود هستند.

سفارش‌دهنده: Profol kunstsoffe

تولیدکننده: Engelhardt Druck

 

 

 

 

Kneipp Lip Care

در بخش بسیار شلوغ محصولات مراقبت از لب، برند Kneipp موفقیتی بزرگ در خلق هارمونی بین الزامات دیداری و لمسی مورد نیاز در صنعت آرایشی به دست آورده است. این موفقیت‌ها در خلق هویت سازمانی و بسته‌بندی پایدار نیز ادامه یافته است. آنچه که گفته شد منجر به داشتن بسته‌بندی اولیه محتوی پلاستیک‌های متداول و ترکیب cork-PE (30 به 70) شد. ماده کرک همان ECCO CERT و COSMOS است که در رده CO2 طبیعی رده‌بندی می‌شود و منبعی تجدیدپذیر از مواداولیه خام به حساب می‌آید.

بسته‌بندی ثانویه شامل جعبه‌ای است که 25درصد از محتویات آن علف است که در حال افزایش به 50درصد می‌باشد. به کارگیری چوب‌پنبه حس لمسی خاصی را به خریدار می‌دهد. رنگ و بوی متمایز جعبه‌ها آن را کاملا طبیعی و برآمده از طبیعت جلوه می‌دهد.

سفارش‌دهنده: Philipp Keil

 

 

 

 

Liquid fertilizer packaging

نزدیک به 100درصد از بسته‌بندی‌های مورد استفاده برای بازار کود مایع در آلمان در حال حاضر از پلاستیک HDPE استفاده می‌کنند که این به معنای استفاده از مواداولیه خالص و بکر است. این بسته‌بندی‌ عالی شش‌ضلعی از 90درصد پلاستیک‌های بازیافت شده از مواداولیه داخلی بازیافتی آلمان یا همان مواد اولیه دور انداخته شده تولید شده است. در این چرخه بسته – از یک بسته‌بندی مصرف شده بسته‌ دیگری تولید شده است- هیچ خللی در استقامت، ویژگی ضدآب یا ظاهر آن به وجود نیامده است.

طراح و ارتقادهنده: COMPO GmbH

تولیدکننده: Sauer GmbH und DSD Duales

 

 

 

 

SIGNATURE PACK 100%

این بسته‌بندی کارتنی شیر نمونه‌ای عالی از پایداری است: استفاده از منابع تجدید شونده، حفاظت از منابع فسیلی و کاهش انتشار CO2 در مقایسه با بسته‌بندی‌های متداول. جعبه مقوایی از 77درصد FSC تایید شده از چوب قابل تجدید و 23درصد پلی‌مری که برای روکش‌دهی به جعبه‌ها و درب آن استفاده شده تولید شده است. پلی‌مر پایه گیاهی از منابع چوب تجدیدشونده از اروپا ساخته شده و به کارگیری آلومینیوم در این بسته منتفی شده است. پس این، نخستین بسته‌بندی مقوایی اسپتیک تولیدشده از موادخام تجدیدپذیر پایه گیاهی است.

طراح و تولیدکننده: SIG Combibloc GmbH

 

 

 

امنیت

 

 

 

Bo Food Organic

ایمنی غذا موضوعی مهم در صنعت بسته‌بندی است. ترکیب مرکب‌های چاپی که در تماس مستقیم با غذا هستند بدون استفاده از لایه محافظ فیزیکی بسیار مهم است. مرکب‌های چاپی مورد استفاده در بسته‌بندی از مواداولیه‌ای تهیه شده‌اند که در خود غذا موجودند.

سری مرکب‌های افست BOFOOD Organic از لحاظ سم‌شناسی بی‌خطرند. مهاجرت کمی دارند و تمام الزامات قانونی برای بسته‌بندی‌های اولیه غذایی را دارا هستند. همچنین اثر آماس کردن (چروک یا پیچش فیلم) را از بین می‌برد و دارای روکش کاملا همگنی برای بخش داخلی جعبه است که از مواد کاملا غذایی/ یا افزودنی‌های غذایی تولید شده است. این مرکب مهاجرت بسیار اندکی دارد که آن را مناسب برای چاپ فیلم‌ها و جعبه‌های مقوایی کرده است.

سفارش‌دهنده: Epple Druckfarben

طراح: Clormann Design

 

 

لجستیک

 

ECOBIN

سری ظرف‌های ECOBIN دارای سیستم خلاقانه کنترل به وسیله RFID است که برای Böllhoff طراحی شده است. این ظروف مدولار هسته اصلی ECOSIT هستند، سیستم بسته‌بندی برای تامین و توزیع لجستیک کالا. کاربری بالای این سری از ظرف منجر به راندمان بالا و صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

ویژگی خاص این ظرف بخشی است که به صورت عمودی قابل جابه‌جایی است و لیبل‌های RFID یا نمایشگرهای دیجیتال را در خود جای می‌دهد. ظرف‌ها به گونه‌ای روی هم قرار می‌گیرند که هم پایداری خوبی داشته باشند و هم  از ورود غبار به درون ظرف پایین جلوگیری شود. اندازه ظرف (150 در 200، 200 در 300 و 300 در 400) متغیر است. چیدمان با مرکزیت صحیح از لغزیدن و افتادن ظروف جلوگیری می‌کند.

سفارش‌دهنده و تولیدکننده: Georg Vtz

طراح: Heiner Ennen

 

 

 

Safebox

Safebox نگرش خلاقانه بسته‌بندی برای حمل بسته‌های سفارش شده پستی به‌ویژه در بخش تجارت الکترونیک است. تثبیت و لفاف‌پیچی محصول که به کمک یک نوار چسب نیز انجام شده است، نیاز به مواد پرکننده اضافی را از بین برده است. این کار باعث پایداری بهتر محصول می‌شود چراکه بسته‌بندی کامل را می‌توان به روش‌های دوست‌دار محیط‌زیست وارد چرخه زباله کرد. از طرف دیگر عدم به‌کارگیری پرکننده‌ها که اغلب از مواد پلاستیکی هستند نیز به این روند کمک می‌کند. جعبه به سادگی سرهم می‌شود. حمل ساده و دربندی خود چسب باعث افزایش ایمنی کالا نیز می‌شود.

سفارش‌دهنده و تولیدکننده: 3V GmbH

طراح: Achim Riedel

 

 

 

Wheel box

Wheel Box بسته‌بندی حمل‌ونقلی برای رینگ‌های آلومینیومی، داوران را به خاطر نوع پیاده‌سازی تحت تاثیر قرار داد. این بسته‌ مناسب برای حمل کالا و هم بسته‌ای جالب به حساب می‌آید. طراحی بسته‌بندی درونی با هماهنگی بخش بیرونی انجام شده است تا تمام الزامات لازم برای محافظت از محصول در حین حمل‌ونقل و تنش‌‌های لجستیکی را داشته باشد. ساختار بسته امکان انبارداری در حجم و تعداد زیاد به محصول را می‌دهد. به خاطر استفاده از یک نوع ماده اولیه، بسته‌بندی دوست‌دار محیط‌زیست نیز هست.

سفارش‌دهنده: Papierrerarbeifung Hanns

تولیدکننده: Lichtenberger

 

مواد اولیه جدید

 

 

 

 

Heineken Coolbag

داوران به شدت به خاطر ماده اولیه جدید Arcwise در این بسته تحت تاثیر قرار گرفتند. مقوای کروگیت به کناره‌ها کشیده شده‌ و باعث ثبات طراحی بسته شده‌اند بدون اینکه خطوط تای آنها دیده شود. خطوط و طرح‌ها درنهایت مهارت انجام شده و کاهش موثر وزن را در پی داشته است.

سفارش‌دهنده، طراح و تولیدکننده: Brohl Wellpappe GmbH

 

 

مهندسی ماشین، فناوری، نرم افزار

 

 

 

ALF 5000

ماشین بسته‌بندی ALF 5000 می‌تواند ویال‌ها را در حجم انبوه یا به صورت تکی پر کند. در بحث ویال‌ها پیش از این، تنها با ماشین مستقل امکان چنین کاری وجود داشت. کنترل 100درصدی وزن که برای تمام سیستم‌ها قابل انطباق است، هیچ تقابلی را در چرخه ممتد فرآیند ایجاد نمی‌کند که در نوع خود بی‌نظیر است. ویژگی عالی دیگر این ماشین خروجی بسیار بالای آن تا 600 ظرف در دقیقه است. محاسبه دقیق در حمل و فرآیند تمیز کردن سیستم، موضوعی مهم برای پرکنی محصولات دارویی است.

سفارش‌دهنده: Robert 30seh

 

 

 

KOLBUS Cartoning machine

ماشین کارتنینگ KOLBUS، سیستمی کامل برای پروسس کاغذ،  مقوا و کارتن است. این راهکار به خاطر هماهنگی بسیار شکل فناوری خلاقانه ماشین با بسته‌بندی جذاب به‌عنوان یک محصول، برنده جایزه شد. ریزه‌کاری و دقت جعبه‌های جذاب و محکم که توسط این فرآیند خودکار به دست آمده، تاثیرگذار است. فرآیند تولید تمام خودکار با زمان تعویض کم و هماهنگی‌های لازم بدون نیاز به تغییر ابزارها، همگی نکاتی برجسته هستند. کمتر شدن ضایعات در حین تولید و کاهش فضای لازم برای انبارداری و نیز کاهش زمان تحویل از دیگر مزیت‌های این ماشین است.

سفارش‌دهنده: Bettina Bürger

تولیدکننده: KOLBUS GmbH & Co.

 

 

استعدادهای جوان

 

 

 

fold me، brew me، squeeze me tea

این برنده راهکار بسته‌بندی خلاقانه است برای عاشقان چای. از یک طرف چای کیسه‌ای را درون خود نگه می‌دارد از سوی دیگر می‌توان آن را درون دست فشرد. این نگرش بدون نیاز به مواداولیه بیشتر عمل می‌کند و این به معنای کاهش هزینه‌ها در مقایسه با هزینه‌های متداول بازار است. نام مختصر شده این راهکار کل فرآیند را توضیح می‌دهد: «مرا تا کن، دم بکش و با فشردن چای تهیه کن.» برای این کار در واقع باید پاکت نامه کاغذی را تا کرد، چای کیسه‌ای را به وسیله نخ از درون آن بیرون کشید و سپس فشار داد. کار تمام است!

طراح: Victoria Iskam

موسسه آموزشی: University of Trier

 

 

 

 

Pasta Hunger

پاکت تولیدشده از فویل همراه با سیستم اندازه‌بندی برای اسپاگتی از طریق پرفراژ هوشمندانه کار می‌کند به همین خاطر محتویات می‌توانند در چهار بخش مساوی تقسیم شوند (هر بخش 125 گرم). به این ترتیب یکی از مشکلات که خروج و مصرف یکجای اسپاگتی‌ها بود برطرف می‌شود.

سفارش‌دهنده: Niklas Manke

موسسه آموزشی: University of Technology and Economics

 

 

 

Shakyloop

Shakyloop را می‌توان به دور مچ بست. این بسته‌بندی مناسب کودکان برای مصرف اسنک و ضمایم آن با هم است. این بسته همچنین ابزاری عالی برای تبلیغات است چراکه بسیار آشکار و قابل دیدن است و می‌تواند مستقیما بر روی دست پوشیده شود. این بسته‌بندی با رنگ‌ها و طراحی جذابش برای کودکان دلبری می‌کند و در هنگام بسته شدن یا تکان دادن از خود صدا نیز خارج می‌کند. این حلقه از مقوا تولید شده و به گونه‌ای هوشمند است که در هنگام چرخش محصول از حلقه درونی بیرون می‌ریزد. از این بسته می‌توان برای محصولات دیگر هم استفاده کرد.

سفارش‌دهنده: Sindy Osnowski

موسسه آموزشی: Beuth University of Applied Sciences

 

 

 

 

The ShellBox

این راهکار خلاقانه بسته‌بندی توانسته تا سه عملکرد را همزمان در خود جای دهد: بسته‌بندی محصول، بشقاب پذیرایی و ظرف ضایعات.

این بسته مقوایی که همزمان به جزییات نیز در کنار عملکرد توجه بسیاری کرده است، راهکاری جالب برای جایگزینی بسته‌های سنتی پسته در پاکت‌های پلاستیکی است و نیز به‌‌عنوان ظرف زباله برای پوست پسته‌ها هم عمل می‌کند. قابلیت دربندی مجدد، این بسته را دوستدار محیط‌زیست در حیطه مواداولیه پایه فیبر کرده است برعکس بسته‌بندی‌های پلاستیکی که در بازار وجود دارند. این بسته همچنین نیاز به جداسازی برای فرستادن به چرخه بازیافت را ندارد.

سفارش‌دهنده: Ramona Rabl

تولیدکننده، طراح: Leonie Sfrohbeck

موسسه آموزشی: Munich University of Applied Sciences

 

 

 

 

Three fold

نگرشی هوشمندانه برای راهکار ساده بسته‌بندی بدون نیاز به چسب که از روش تا زدن اوریگامی استفاده شده است.

استفاده پایدار از مواداولیه تک‌لایه منجر به کاهش هزینه مواداولیه به نسبت بسته‌های سنتی تخم‌مرغ شده است. خطوط تا در این جعبه شکل ضلعی محافظت بسیار خوبی از محصول در سه اتاقک مجزا از هم انجام می‌دهد. طراحی همچنین محافظت خوبی از تخم‌مرغ‌ها به خاطر کف ارتجاعی بسته به عمل می‌آورد که به نوعی ضربه‌گیر نیز هست. این بسته برای تخم‌مرغ طراحی شده اما به قدر کافی از لحاظ دیداری جذاب هست که محصولات باارزشی همچون کالاهای لوکس، انواع شکلات، جواهرات یا حتی غذاهای خیابانی را در خود جای دهد.

سفارش‌دهنده: Milan Bardo Berghein

موسسه آموزشی: University of Technology and Economics in Berlin