در طول سالهای متمادی، از فونتهای بسیاری در حین طراحی هویت برند و بستهبندی استفاده کردم. من دوست دارم به فونتها به گونهای بنگرم که گویی همه آنها شخصیت خاص خود را دارند همانند مردم. فونتها میتوانند گستاخ، احمقانه، ظریف، لطیف، سرراست، صادق، پرطمطراق یا فاخر باشند. استفاده مناسب از تایپوگرافی، مسیری طولانی دارد و انتخاب شما از فونتها، تاثیری عمیق بر دریافت صحیح پیام برند یا محصول از جانب خریدار میگذارد. من به این فکر کردهام که چه فونتهایی را بیش از یک بار استفاده کردهام و چرا آنها را دوست داشتهام. از میان بیشمار فونتی که به کار برده ام، 15 انتخاب اول خودم را (بدون ترتیب مشخص) ذکر میکنم.
1- Kari italic
Kari ظاهری جذاب و نمایشی مطمئن دارد که در تمام بستهبندیها به خوبی کار میکند. ایستایی خوبی دارد و خواندنش آسان است در ضمن گرما و نشاط یک قلممو را دارد.
2- didot
Didot فونتی با ظاهری کلاسیک است و آن قدر برجسته است تا روی پای خود بایستد. نازکی یا کلفتی آن باعث عدم خواناییاش نمیشود. من علاقهمندم تا این فونت را برای بستهبندی خوراکهای خاص استفاده کنم. این فونت همچنین تمایز بیشتری نسبت به New Baskerville یا Times New Roman دارد با این حال از همان میزان احساس و ظرافت برخوردار است.
3 و 4- pooper black & sneaky
Pooper Black، فونت قلممویی عالی و همهکاره است که به راحتی به چشم مینشیند. غیررسمی و دوستانه است که در نتیجه برای تمام انواع بستهبندی قابل استفاده است، بهویژه شامل بستهبندی انبوه سوپرمارکتی میشود. برادر ناتنیاش، Sneaky، فونتی با طراحی جدیدتر است که طراحی شده تا بتوان آن را با Pooper Black کار کرد. اتصالات و نقاط تلاقیاش جذاب است و به خوبی با Pooper Black تلفیق میشود تا تغییر و دگرگونی ایجاد کند. هر دوی آنها چه با هم و چه مجزا عالی هستند. هنگامی که بر مسیرهای منحنی تنظیم میشوند به خوبی کار میکنند.
5- engravers gothic
Engravers Gothic فونتی مفید برای کاربردهای ظریف و شیک است. در اندازه کوچک هم قابل خواندن است و به خوبی بهعنوان پشتیبان فونتهای بزرگتر و نمایشگر کار میکند. شکل تمیز و کلاسیک آن اجازه میدهد تا با انواع سبکهای بستهبندی کار کند.
6- schoko
Schoko فونتی جدیدتر، قلممویی سبک و زیباست. سودمندی آن در بستهبندی، قابلیت خواندن نسبیاش است (که همیشه یافتنش در الفبا آسان نیست). خیلی حجیم نیست پس میتواند در جایی که شما احتیاج به کار سبک دارید اما نمیخواهید خوانایی را فدا کنید، مورد استفاده قرار گیرد.
7- rosewood
Rosewood فونتی به سبک قدیم است- من حقیقتا شکل پر بودن فونتها را دوست دارم. هنگامی که به این فونت نگاه میکنم، گویی به یاد گوشت کبابی یا تکههای گوشت خشک میافتم. هنگامی که شما Rosewood را با عناصر طراحی که به نظر میرسد چندان با هم سازگار نیستند، کنار هم میگذارید تصویری تازه، غیرمعمول و جذاب ارایه میدهد.
8- akzidenz grotesk
Akzidenz Grotesk، فونتی چند چهره و سن سریف بسیار شبیه به Helvetica است. این فونت برای کاربردهای بسیاری مورد استفاده است. من از این فونت در طراحی لیبل محصول Shirah استفاده کردم.
9- guestal
Guestal فونتی جدیدتر است که ریشه در تایپوگرافی سنتی دارد اما خودش را چندان جدی نمیگیرد. این فونت از خانواده سنسریف در اندازههای نمایگشر بسته، بسیار جذاب هستند. من از این تایپ فیس برای بستهبندیهای ویژهام استفاده میکنم، بهعنوان نمونه غذاهای گورمه.
10- Chennai
من فکر میکنم Chennai فونتی زیباست که بسیار نسبت به محتوا حساس است. خمیدگیهای نرم و عدم وجود هرگونه گوشهای، آن را شاد و تقریبا دخترانه کرده است. بسته به اینکه چگونه مورد استفاده قرار گیرد، میتوان آن را بر روی محصولات جدید، سرگرمکننده با ظاهری دوستانه (اسباببازی، فروشگاه بستنیفروشی) به کار گرفت. من به تازگی از این فونت برای برندسازی مجدد یک سوپرمارکت استفاده کردم که حسی کاملا مدرن و امروزی به آن داد.
11- jane austen
در میان فونتهای آزاد بسیاری که بد طراحی شدهاند، همیشه تعدادی استثناء هم وجود دارد. Jane Austen یکی از آنهاست. این قلم دستنویس زیبا، شخصیت و انرژی را به یک طراحی خوب میدهد. بهکارگیری Jane Austen به روشی ملایم و ظریف در پسزمینه یک طرح برای افزودن بافت به آن، تصویری جالب خلق میکند.
12- Fontin
یکی دیگر از فونتهای رایگان، Fontin است که همان طراح فونت Maseo (که در لوگوی dieline استفاده شده) آن را طراحی کرده است. Fontin برای بخش بستهبندیهای غذایی گورمه عالی است. خواناییاش آن را برای درج بر روی محصول مناسب میکند و توجه به جزییات، آن را در نقطه فروش بسیار موثر مینماید. شکل گرد و حروف نرم این فونت را تازه نگه میدارد و از سایر فونتهای خطی سنتی متمایز میکند.
13- ticleway seript
یکی از انواع سبکهای مورد علاقه در فونت، Letterhead Fonts هستند. آنها یکی از قویترین و پرکاربردترین گروه فونتهای لترینگ را در اختیار دارند. کیفیت بالا و یگانگی فونتها، خرید هر کدم از آنها را کاملا باصرفه میکند. Tideway Script، فونتی عالی برای بستهبندی است. ظاهری قدیمی دارد که در بخش نمایشی بستهبندی بسیار خوب عمل میکند. کاراکترهای جایگزین نیز به خوبی قابل استفاده هستند.
14- sloop script
هنگامی که نیاز به چیزی فوقالعاده خاص و ویژه دارید، Sloop Script عالی است. شکلهای نرم و شهوانی آنها در حروف بزرگ، در هر محتوایی، بینظیر کار میکند. این فونت میتواند برای بستهبندیهای خاص شکلات بسیار مناسب باشد.
15- helvetica neue
Helvetica Neue، عملیترین و همهکارهترین فونت در کره زمین است. هنگامی که صحبت از بستهبندی به میان میآید، این فونت میدرخشد. میتوان آن را در بخش نمایشگر بسته و برای کاربردهای سودمند مانند پنلهای “حقایق غذایی” به کار گرفت. من نمونههای متراکم آن را برای چنین کاربردهایی، بسیار به کار میگیرم.
تعداد فونتها را به حداقل برسانید
سعی کنید تا تعداد فونتهای مورد استفاده روی یک بسته را حداکثر 2 تا 3 نوع محدود کنید. بهتر است تا تعداد فونتهای به کار رفته را در حداقل نگه دارید. برخی اوقات استثناهایی وجود دارد. سعی کنید اما بهترین قضاوت را داشته باشید.
کرنینگ اجباری است
هیچ فونتی، مهم نیست که چه میزان گران یا خوب باشد، اما نسبت به کرنینگهای نامنظم مصون نیست. شما باید همیشه فواصل بین حروف را برای اطمینان از متعادل بودنش، بررسی کنید. این موضوعی است که بین یک طراحی آماتور و کار حرفهای فرق میگذارد.
فونتها مصون از خطا نیستند
چنانچه حرف به خصوصی به نظر غیرطبیعی یا اشتباه آمد، از تجربهتان برای اصلاح یا جایگزینی آن استفاده کنید. برخی فونتها (بهویژه نمونههای دستنویس یا فونتهای آزاد) کاراکترهای عجیبی دارند. شما باید از چشم منتقدانه استفاده کنید و کاراکتر را جایگزین یا اصلاح کنید تا زمانی که به نظر درست آید.
خوانایی اولویت اول است
چنانچه نمیتوانید آن را بخوانید، احتمالا مشکل از بستهبندی نیست. در اینجا هم استثناهایی برای این قانون وجود دارد اما بسیار اندک هستند. مهم نیست که فونت تا چه اندازه جذاب است. چنانچه نتوانید آن را بخوانید، بسته در انتقال پیام به مشتری ناتوان خواهد بود، اینکه چه چیزی در درونش است و چرا باید آن را بخرید.