ایسنا: حوزه کشاورزی یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی در خراسان شمالی است و وجود ظرفیت‌های مهم در این حوزه می‌تواند زمینه بسیار مهمی برای صادرات محور کردن خراسان شمالی برای ارسال محصولات کشاورزی به کشورهای هدف و همچنین محقق کردن شعار رونق تولید باشد، اما وجود زیرساخت‌های معیوب در این حوزه سبب شده تا صادرات محصولات کشاورزی در این استان به کشورهای دیگر چندان چشم گیر نباشد.

بسته بندی محصولات, بسته بندی مناسب برای میوه, واحدهای بسته بندی, بسته بندی محصولات کشاورزی,

خرده مالکی از مهمترین مشکلات صادرات محصولات کشاورزی در خراسان شمالی

آزاد فتحی، یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی پتانسیل‌های فراوانی برای صادرات محصولات کشاورزی دارد اما مشکلاتی همچون خرده مالکی سبب شده تا صادرات چندانی از محصولات کشاورزی صورت نگیرد و یا صادرات محصولات کشاورزی ختم به چند محصول شود. وی افزود: محصولاتی همچون انگور، سیب درختی و کشمش به خوبی از این استان صادر می‌شوند و مشتریان خوبی همچون مشتریان روسی نیز خواهان آن هستند و یکی از علل این امر تولید یک دست این محصولات است.

فتحی با اشاره به اینکه سیب‌های تولید شده در شهرستان شیروان ترد، بادوام و آب دار هستند، ادامه داد: علاوه بر آن وجود باغات چندین هکتاری این محصول در این شهرستان سبب شده تا دست رد از سوی مشتریان خارجی بر روی این محصول زده نشود. وی اظهار کرد: مسئله برای باغات انگور استان نیز به همین شکل است اما حکایت برای سایر محصولات باغی دیگر همچون گیلاس، زردآلو و … فرق می‌کند، به طوری‌که مساحت این باغات بسیار کوچک و بیشتر به شکل ویلایی هستند و به سختی می‌توان محصولات یک دست و یک شکل را جمع آوری کرد و به بازار فرستاد.

فتحی تاکید کرد: خراسان شمالی مستعد تولید محصولات کشاورزی است و از سوی دیگر می‌تواند موفقیت‌های زیادی برای صادرات محصولات باغی و همچنین زراعی همچون سیب زمینی، پیاز و … را کسب کند اما به شرط اینکه اراضی کشاورزی تجمیع شوند و بتوان محصولات یک دست را تولید کرد. این صادرکننده محصول کشاورزی در ادامه با تصریح بر اینکه بسته بندی یکی دیگر از نیازهای بسیار مهم امر صادرات در این استان است، گفت: متأسفانه این استان فاقد واحدهای بسته بندی برای تولید بسته‌های مناسب جهت صادرات محصولات کشاورزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال چندین مرتبه به باغدارها یادآوری کرده‌ام که در سبدهای انگوری که قرار است به کشور هدف ارسال شود، انگورهایی با خوشه و دانه‌های یک دست قرار داده شود و از سوی دیگر از انباشته کردن انگورها خودداری کنند، اما هیچ گوشی به این درخواست‌ها بدهکار نیست و جای خالی آموزش به شدت احساس می‌شود. فتحی بیان کرد: باید به کشاورزان نحوه بسته بندی محصولات کشاورزی صادرات محور و شیوه قرار دادن محصول در داخل جعبه و سبدها آموزش داده شود.

به گفته وی انباشته کردن محصولی همچون انگور بر روی یکدیگر در یک سبد سبب خراب شدن آن در فاصله زمانی خیلی کوتاهی می‌شود. عموم کشاورزان باید از یک الگوی مشخصی برای بسته بندی استفاده کنند و به صورت سلیقه‌ای ورود پیدا نکنند. وی گفت: به عنوان مثال برخی از کشاورزان از سبدهایی با اندازه بزرگ و برخی با اندازه کوچک و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند که این امر نادرست است.

بسته بندی مهمترین مشکل بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی خراسان شمالی

محمد علی شریکیان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این استان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، بسته بندی محصولات است، گفت: باید سرمایه گذارانی در این حوزه ورود یابند و واحدهای بسته بندی را راه اندازی کنند تا بتوان در این زمینه موفق عمل کرد.