بسته بندی و کیفیت، دو بال پرواز یک محصول هستند

ظروف شیشه‌ای جدید ما، همگی اختصاصی هستند

طراحی و بسته بندی, امین نیک مهر, طراحی بسته بندی, سحر همدان, بسته بندی های شیشه ای, درب فلزی deep,

هنر بسته بندی: جناب اقای نیک مهر، کمی از فعالیت هه و نگرش های بخش طراحی بسته بندی در شرکت سحر همدان بگویید.

شرکت صنایع غذایی سحر همدان پس از 23 سال از شروع فعالیت خود در زمینه تولید محصولات کنسروی و انواع سس های سرد و گرم، همواره سعی بر آن داشته تا با ارایه محصولاتی با کیفیت، نیاز های بازار را در گروه محصولات تولیدی خود به بهترین نحو ممکن فراهم سازد . یکی از پارامتر های تولید محصولات غذایی با کیفیت، بسته ای مناسب آن است که هم باید سلامت محصول و هم زیبایی آن را گارانتی کند . در همین راستا در تمام طول سال های فعالیت این شرکت، همواره سعی شده تا از بهترین متریال ممکن برای بسته بندی محصولات با لحاظ طراحی متناسب با محصول و بازار هدف استفاده شود تا این بسته بندی در کنار مواد اولیه درجه یک محصولات این شرکت، بتواند محصولی کامل از هر نظر برای بازار های داخلی و صادراتی را فراهم سازد .

شرکت صنایع غذایی سحر همواره سعی بر نوآوری در بخش بسته بندی محصولات خود و تمایز در این بخش نسبت به رقبا داشته که به عنوان مثال می توان از این شرکت به عنوان اولین شرکتی در ایران که از درب های easy open بر روی محصولات کنسروی استفاده کرد یاد نمود و اینکه در حال حاضر دارای بسته بندی هایی کاملا انحصاری و اختصاصی برای محصولات خود می باشد .

 

گویا در بسته بندی های جدید برای سس و مربا، سراغ شیشه های سفارشی رفته اید. علت چه بوده با توجه به هزینه های بالای این کار.

یکی از پارامترهایی که شخصیت برند را می سازد شخصیت محصول آن برند می به حساب می آید . هر چه بتوان شخصیت محصول را کیفی تر و از نظر ظاهری زیباتر جلوه کرد، این موضوع نه تنها باعث اقبال بیشتر مشتریان نسبت به تهیه محصولاتی با این ویژگی ها می شود بلکه شخصیت برند نیز نسبت به گذشته شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد . ما در شرکت سحر این تجربه را به طور کامل حس کردیم .

در صنایع کنسروی در سال های گذشته اکثر شرکت‌ها به طور مثال در بسته بندی های شیشه ای از شیش های عمومی استفاده می کردند و تفاوت تمامی آنها تنها در لیبل و بعضا در درب محصولاتشان بود .

شرکت سحر برای اولین بار در تاریخ خود در سال 92 برای شیشه های مربا قالب اختصاصی تهیه کرد و شیشه های مربا را با حک لوگوی سحر بر روی این شیشه ها وارد بازار کرد . نتیجه کار فوق العاده بود . بعده ها این نوع بسته بندی با توجه به موفقیت خود در بازار باعث شد که بسیاری از شرکت ها ( حتی در حوزه های دیگر ) از این شیشه الگو برداری کنند .

تولید شیشه های اختصاصی برای محصولات نسبت به استفاده از شیشه های عمومی قطعا هزینه های خاص خود را دارد ( ساخت قالب و هزینه مضاعف تولید شیشه نسبت به شیشه عمومی ) اما نتیج استفاده از بسته بندی های اختصاصی قطعا ارزش پرداخت این هزینه ها را خواهد داشت . در حال حاضر تمامی بسته بندی های شیشه ای شرکت سحر اختصاصی بوده و نام و نشان شرکت بر روی تمامی شیشه ها حک شده است .

 

 طراحی و بسته بندی, امین نیک مهر, طراحی بسته بندی, سحر همدان, بسته بندی های شیشه ای, درب فلزی deep,

 

از ویژگی های خاص این بسته بندی ها بگویید

سال گذشته پروژه ای بزرگ در زمینه بسته بندی در شرکت سحر با نام  پروژه سیگما به بهره برداری رسید ، این پروژه کلی شامل 3 زیر پروژه به نام های آلفا ، بتا و گاما بود هر کدام مربوط به طراحی و تولید یک بسته بندی. این پروژه مربوط به طراحی و تولید 3 شیشه جدید و اختصاصی بود که با این پروژه تمامی بسته بندی های شیشه ای  شرکت سحر اختصاصی شد .

یکی از این بسته بندی ها مربوط به شیشه خانواده (family size  )    است که مهمترین مزیت این بسته بندی قطر دهانه سایز 110 آن  به حساب می آید . این قطردهانه، شرایط بسیار مناسبی را برای خروج محصول از بسته بندی فراهم می سازد. این بسته بندی برای مصرف خانواده ها در نظر گرفته شده است. بیشترین قطر دهانه پیش از این در بسته بندی های شیشه ای متداول در بازار، 82 بوده که  در بسیاری از بسته بندی های شیشه ای استفاده می شود اما در این بسته نمونه به جهت سهولت استفاده محصول، برای اولین بار در کشور از دهانه 110 استفاده شده است . این شیشه به گواه بسیاری از مصرف کنندگان محصولات آن، پس از مصرف محصول، به دلیل زیبایی ظاهری و شرایط سهولت استفاده و کاربرد آن برای نگهداری مواد غذایی دیگر از جمله خشکبار ، حبوبات ، قند و شکر و …. مورد استفاده قرار گرفته که این موضوع خود باعث عدم دور ریز این بسته بندی و حفظ سرمایه های ملی شده است .

همچنین به جهت زیبایی بیشتر این بسته بندی، برای اولین بار از درب فلزی deep استفاده شده که مزیت این درب نسبت به درب های فلزی بسته بندی های شیشه ای متداول بازار، ارتفاع بیشتر در قسمت جانبی است که در زیبایی محصول در شلف تاثیر به‌سزایی خواهد داشت .

همچنین شیشه دیگری که در پروژه سیگما طراحی و تولید شد، بطر محصولات سس های هالوپینو و کچاپ و رب انار بود که سطح مقطع این شیشه چهارگوش بوده و هر چه از پایین شیشه به سمت بالای شیشه می‌رویم، این شکل هندسی از شکل چهاگوش به گرد تغییر می کند که این موضوع باعث خاص بودن این نوع بسته بندی شده . دهانه این شیشه سایز 38 بوده و برای این بسته بندی نیز از درب deep استفاده شده است . برای بهتر نشان داده شدن محصول داخل بسته بندی نیز از لیبل های ترنسپرنت استفاده شده است .

 

 طراحی و بسته بندی, امین نیک مهر, طراحی بسته بندی, سحر همدان, بسته بندی های شیشه ای, درب فلزی deep,

آیا با مشکل خاصی در این پروژه مواجه بودید؟

با توجه به اینکه بسته بندی های فوق الذکر دارای شرایط خاصی بودند در برخی مقاطع زمانی دچار چالش هایی شدیم که این موضوع با همکاری و صبر و حوصله تامین کنندگان متریال این بسته بندی ها از جمله شرکت تولید کننده شیشه، بر این مشکلات فائق آمدیم و پروژه به سلامت به پایان رسید .

یکی از مشکلات ما در تولید شیشه های family size بود که ابعاد این شیشه ، قطر دهانه و شرایط خاص آن موجب می شد تا این تولید در کارخانه شیشه سازی به صورت تک لقمه  (single ) انجام شود که مصایب خاص خود را داشت ، همچنین در خصوص تولید بطر محصولات سس های هالوپینو و کچاپ به خاطر شکل خاص شیشه و ظرافت این بسته بندی، با توجه به طراحی آن ، مشکلاتی در خطوط تولید این شیشه در کارخانه شیشه سازی داشتیم که با درایت مدیریت این محجموعه و همچنین دانش فنی بسیار بالای متخصصین فعال در این کارخانه، این مشکلات حل شد و توانستیم تولید موفقی برای شیشه های مزبور داشته باشیم .

 یکی دیگر از مشکلات این پروژه مربوط به درب های فلزی deep بود که متاسفانه در حال حاضر هیچ کدام از تولید کنندگان درب های فلزی قادر به تولید این درب نیستند و بلاجبار این درب ها از کشور ترکیه وارد شدند که با توجه به تحریم های پیش آمده موانع و مشکلات زیادی را در این خصوص داشتیم و هم اکنون نیز برای تامین این درب ها با مشکلاتی مواجه هستیم . امیدواریم که شرکت های ایرانی هر چه سریعتر به امکانات تولید این درب ها مجهز شوند .

 با توجه به تجاربی که در سال های گذشته در خصوص عملی کردن راهکارهای نوین در بسته بندی محصولات از جمله تولید کنسروهای شیشه ای برای اولین بار در ایران و استفاده از بسته بندی هایی متمایز از بسته بندی های کنونی بازار داشتیم، در حال حاضر در حال انجام تحقیقاتی برای طراحی بسته بندی هایی خاص در صنعت کنسرو کشور هستیم که امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر از این موضوع پس تولید محصولات آن پرده برداری نماییم .

در نهایت از تمامی دست اندرکاران حوزه بسته بندی کشور دعوت می‌کنیم تا با معرفی خود به دپارتمان طراحی و بسته بندی شرکت سحر، ما را از ظرفیت های مختلف خود آگاه سازند تا با توجه به فضای مثبت و روشن شرکت سحر در همکاری با افراد توانمند در این حوزه بتوانیم خدمتی هر چند کوچک به مصرف کنندگان محصولات غذایی کشور انجام دهیم .