بر پایه گزارشی که به تازگی توسط Applied Market Information Ltd منتشر شده، یکی از فاکتورهای کلیدی که تاثیر بسیاری بر رشد مصرف فیلم PE همچنین میزان تجارت جهانی در فیلم‌های نهایی می‌گذارد، پیشرفت‌ها در استخراج نفت شیل در آمریکا خواهد بود. تحقیق AMI نشان می‌دهد که این موضوع کاهش بزرگی را در هزینه‌های رزین‌های PE و نیز هزینه انرژی تولید فیلم بعدی سبب خواهد شد. گزارش پیش‌بینی می‌کند که به احتمال زیاد امریکای شمالی هزینه تولید پلیمرهایش را بر مبنای برابری با تولیدات خاورمیانه قرار خواهد داد. سایر عوامل که بر رشد تولید فیلم PE تاثیر می‌گذارند، ادامه سرمایه‌گذاری در مناطق صادرات‌محوری همچون خاورمیانه و جنوب شرق آسیا و نیز رشد در رده‌های متوسط در مناطق کمتر توسعه‌یافته خواهد بود.

فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر, فیلم PE, نفت شیل, رزین‌های PE, تولید فیلم, پاکت‌, فیلم‌های نازک BOPET,  فیلم BOPET, صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر,  بازار بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر,  صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر, صنعت بسته‌بندی,

در سال 2013، آسیای شمال شرقی (شامل چین) بزرگترین تولیدکننده با تولیدی در حدود یک‌سوم کل فیلم PE در جهان به حساب می‌آمد که پس از آن NAFTA با 17درصد و اروپای غربی با حدود 15درصد، در رده‌های بعدی قرار گرفتند. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که آسیای شمال شرقی سهم خود را از بازار جهانی تا 35درصد در سال 2018 افزایش خواهد داد در حالی‌که سهم NAFTA بدون تغییر و اروپای غربی با کاهش چشمگیری مواجه خواهند شد که عمده آن به خاطر مشکلات ادامه‌دار اقتصادی در برخی از اعضای اتحادیه اروپا و نیز هزینه بالای مواداولیه، انرژی، آزمایشگاه و حمل‌ونقل خواهد بود.

AMI پیش‌بینی می‌کند که اروپای غربی به رشد خود در تناژ ادامه می‌دهد چراکه این بخش کماکان به عنوان یکی از خاستگاه‌های پیشرفت‌های تکنولوژیکی در فیلم‌های شناخته می‌شود (دیگری NAFTA است) و موفقیت‌های ادامه‌دار وابسته به جابه‌جایی تجارت به سمت فیلم‌های با ارزش‌افزوده بالا خواهد بود.

در حالی‌که خاورمیانه سهم بازارش را با افزایش تولید سالانه 10درصد بالا می‌برد، تبدیل به رو به‌رشدترین منطقه جهان از لحاظ درصد خواهد شد. حجم تجارت داخل منطقه‌ای در سال‌های گذشته بسیار رشد کرده است و به سه میلیون تن در سال رسیده است که از این میان آسیای شمال شرقی و جنوب شرقی نیمی از این حجم را به خود اختصاص داده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد نیم میلیون تن در سال تا 2018 است که به واسطه افزایش حجم فیلم به نسبت پاکت‌ها و ساک‌هاست که به خاطر دغدغه‌های زیست‌محیطی در چندین نقطه دنیا رو به افول هستند.

بانگاهی به درخواست‌های بازار، بیشترین نرخ رشد برای فیلم‌های استرچ پیش‌بینی می‌شود که به خاطر افزایش استفاده در کشورهای کمتر توسعه‌یافته به‌عنوان یکی از مهمترین نقاط فروش در بازار خرده‌فروشی است. نیاز برای پاکت و ساک نیز رشد خواهد داشت همین‌طور برای فیلم تکنیکال، فیلم‌های کشاورزی، ساک‌های مناسب برای بارهای سنگین و فیلم‌های شرینک. در بحث انواع رزین، AMI پیش‌بینی می‌کند که LDPE به نزول خود در سهم بازار ادامه می‌دهد که این به خاطر استفاده از رزین لاینرهای پیچیده‌تر در ترکیب‌بندی‌های ترکیبی است که منجر به رشد بازار متابولین گریدهای بالاتر و LLDPE خواهد شد.

فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر, فیلم PE, نفت شیل, رزین‌های PE, تولید فیلم, پاکت‌, فیلم‌های نازک BOPET,  فیلم BOPET, صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر,  بازار بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر,  صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر, صنعت بسته‌بندی,

دو میلیون تن، ظرفیت جدید فیلم BOPET، آیا کافی است؟

پس از کمبود فیلم نازک BOPET در سال 2010، صنعت جهانی فیلم BOPET تمام تلاشش را کرد تا تضمین شود که تامین جهانی این فیلم دوباره دچار مشکل نخواهد شد. Films Consulting گزارشی را در سال گذشته منتشر کرد حاکی از آن که بازار فیلم نازک BOPET افزایش چشمگیری در ظرفیت اکستروژن فیلم در سال‌های اخیر ایجاد کرده که بیشتر برای سه سال آینده برنامه‌ریزی شده است. با این وجود PCI مدعی است که دو میلیون تن لزوما تضمین‌کننده تامین برای بازارهای غربی نخواهد بود.

پس از کمبود تولید در سال 2010، نیاز جهانی به فیلم BOPET نازک (با ضخامت کمتر از 5 میکرون) به میزان 250 هزار تن رشد کرد و هنوز هم منتظر بازگشتی جهانی است، اما این رشد بیشتر به خاطر نصب تجهیزات اکستروژن جدید فیلم با ظرفیت 700هزار تن بوده است. در سال 2017، PCI خاطرنشان کرد که بازار جهانی در انتظار مصرف 900هزار تن فیلم نازک دیگر است و به همین خاطر سرمایه‌گذاری برای تجهیزات تولید 3/1میلیون تن ظرفیت جدید انجام گرفته است.

PCI معتقد است که مناطق غربی همچون اروپا و شمال امریکا، کماکان به واردات فیلم‌های نازک BOPET ادامه خواهند داد چراکه صنایع محلی آن‌ها توان تولید مصرف داخلی را ندارند. گزارش می‌گوید ظرفیت‌های جدید در ترکیه و لهستان و دو کارخانه در امریکا ایجاد شده است اما این‌ها برای جذب حجم کنونی واردات به این مناطق کافی نیستند.

فیلم‌ها و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر, فیلم PE, نفت شیل, رزین‌های PE, تولید فیلم, پاکت‌, فیلم‌های نازک BOPET,  فیلم BOPET, صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر,  بازار بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر,  صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر, صنعت بسته‌بندی,

صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر اروپا

از پایان سال 2013 تا همین چندی پیش، PCI گزارشی از نیاز کمتر تعدادی از بازارهای ملی و فشار تورمی کمتر مواد اولیه خام داد که نشان می‌دهد این دو  عامل مهم، رشد ارزش بازار بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر اروپا را آرام‌تر کرده است.

PCI دریافت که در سال 2013، رشد ارزش سالانه بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر تا 1/2درصد به نسبت 5درصد 2011 کاهش داشته است. نیاز ضعیف‌تر از خریداران بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در واکنشی به فروش راکد غذاهای بسته‌بندی شده برای کاهش هزینه‌های انبارداری را می‌توان یکی از علت‌های این کاهش برشمرد. علت دیگر این بود که صنعت قادر بود تا از تکرار فشارهای تورمی تجربه شده در سال 2011 جلوگیری کند هنگامی که هزینه فیلم‌های پلاستیکی، فویل و کاغذ، مرکب و چسب به‌ طرز محسوسی افزایش یافت. برای ثابت نگه داشتن حاشیه سود کانورترها مجبور بودند تا این هزینه‌ها را بر دوش مشتریان بیاندازند.

دبیر این تحقیق Paul Gaster می‌گوید: «در حالی که رشد ارزش روند آرام‌تری را طی کرده است، مصرف‌کنندگان اروپایی بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در بحث حجم در سال 2012، 2درصد افزایش داشته‌اند که تاییدکننده این نکته است که بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر عملکرد بهتری به نسبت بسیاری صنایع در فضای کنونی اقتصاد داشته‌اند؟

گزارش همچنین جزییات برخی از مهمترین تفاوت‌های منطقه‌ای و ملی در بحث نوع تقاضا را در اختیار گذاشته است. در حالی که گسترش متعادلی در بزرگترین بازار اروپا،‌ آلمان، وجود داشت، در سایر کشورهایی همچون انگلستان و فرانسه، رشد اندک یا حتی عدم رشد دیده شده است. البته در کشورهای جنوب اروپا همچون ایتالیا، اسپانیا، یونان و پرتقال شاهد نزولی معنادار بوده‌ایم. از سوی دیگر، در بازار ترکیه، روسیه و لهستان رشدی دو برابر میانگین اروپا در موضوع ارزش بازار داشته‌ایم.

یکپارچگی و ادغام موضوع مهم دیگری است که ساختار صنعت را تغییر داده است. به‌عنوان مثال تملک Nordenia International  توسط Mondi Packaging و یا گسترش Schur Flexible از طریق تعدادی از تملک‌های کوچک، از پیشرفت‌های موثر در سال‌های اخیر بوده است. مانند سال‌های گذشته، برخی کارخانه‌های کاملا شخصی، نقشی چشمگیر در بسته‌بندی انعطاف‌پذیر داشته‌اند و یکی از آن‌ها، Sun Capital، تعدادی زیادی تملک را در اروپا و امریکای شمالی انجام داد تا Exopack Holdings را خلق کند. این شرکت درحال حاضر جزو 10 بازیگر اصلی در اروپا به حساب می‌آید. Gaster می‌گوید: «20درصد از فروش صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر در اروپا توسط شرکت‌هایی با تملک شخصی انجام می‌پذیرد.»