در سلسله گزارش های نمایشگاه بسته بندی استانبول (Eurasia Packaging 2022)، گفت و گوی سردبیر هنر بسته بندی، آقای سهیل چهره ای، با قائم مقام مدیر عامل شرکت «کویر مقوای اردستان» از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه را در ادامه می خوانید.
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از شرکت و فعالیت های آن بگویید.
رضا طباطبایی هستم، قائم مقام مدیریت شرکت کویر مقوای اردستان. فعالیت ما در زمینه تولید کاغذ و مقوا، از گرمهای 125 تا 450 گرم است با برند کویر مقوای اَردستان که در استان اصفهان واقع شده .ما تولیداتمان را تقریبا به طور جدی از ابتدای امسال شروع کردیم.
– از اوایل سال 1401
بله. قبلا در نمایشگاهی در دبی شرکت کرده بودیم و الان اینجا هستیم.
– کدام نمایشگاه؟
Paper و الان هم که در خدمت شما هستیم.
شما به طور عمده تولید کننده مقوا هستید.
بله از 125 گرم تا 450 گرم با اسامی ای که در بازار معرفی شده با نام های لاینر، تست لاینر، وایت هاپ، سمیکرفت، کرفت و جیپسوم، جیپسوم پشت سفید، جیپسوم پشت قهوهای. همچنین پشت طوسی که در حال تولید هستیم و به زودی هم کاپستاک تولید خواهیم کرد.
چه میزان از تولیدتان در صنعت بسته بندی و چه میزانش بیرون از صنعت بسته بندی مصرف دارد؟
تقریبا میشود گفت که حدود 70 درصد آن مربوط به صنعت بسته بندی میشود.
خیلی جای تقدیر دارد که شما در این مدت زمانی که به تولید رسیده اید، در یک نمایشگاه معتبر خارجی غرفه گرفته اید و محصولتان را عرضه میکنید.
بله، تولید جدی ما از ابتدای سال آغاز شد.
در این فرصت اندک هم آمدید در نمایشگاه خارجی تولیدتان را عرضه کردید که شایسته تقدیر است! پیشبینی تان از حضور در این نمایشگاه چه بود. بیشتر مشتریها از کدام کشورها بودند و آیا اهداف شما محقق شد؟ آیا از کشور تازه ای هم توانستید مشتری پیدا کنید که پیش از این پیش بینی نمی کردید؟
در نمایشگاه دبی، مشتریهایی که به ما مراجعه کردند بیشتر پاکستانی و هندی بودند. از سایر کشورها هم آمده بودند ولی عمدتا از این دو کشور بودند. در نمایشگاه ترکیه قریب 90 درصدشان ترک هستند و 10 درصد مابقی کشورها. با توجه به صنعت قدرتمند بسته بندی که ترکیه دارد، نیاز این کشور به کاغذ و مقوا هم زیاد است به همین دلیل ما تا حدودی توانستیم ارتباط خوبی بگیریم. البته نتیجه نهایی بعد از نمایشگاه مشخص می شود.
هدف گذاری خودتان برای صادرات چیست؟ کدام کشورها، کدام مناطق.
اینطور که مشخص است، عراق مصرف کننده خوبی است با توجه به اینکه تولید کاغذ و مقوایش ضعیف است و ما توانسته ایم گرماژهای متفاوتی برای این کشور داشته باشیم. موضوع بسیار مهمی که باید عرض کنم این است که ما مقوای جیپسوم پشت سفید که تولید انحصاری خود ماست و به عنوان گچ برگ برای بسته بندی های ماهی و میگو که درکشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده میشود را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده ایم در گرماژ 160 تا 350 .
– تولیدکننده دیگری در ایران نداریم.
جیپسوم پشت قهوه ای هست ولی پشت سفید خیر.
ماشین آلات را از کدام کشور خریداری کرده اید؟
از چین آمده است تحت لیسانس آلمان.
از لحاظ رده بندی کیفیت، محصولتان را در چه سطحی ارزیابی میکنید؟
این را باید مشتریها بگویند. ، الحمدالله خیلی خوب مراجعه کننده داریم و آنها از گرید ما بسیار راضی هستند.
نکته دیگری اگر دارید بفرمایید.
نه مورد خاصی نیست. فقط حمایت از تولید.
– حمایت از تولید یک بحث است. روی حمایت از صادرات چطور؟ چه فکر میکنید راجع به آن؟
وقتی تولیدکننده حمایت شود به تبع در صادرات هم تاثیر مثبت دارد. در رابطه با واردات کاغذ و مقوا باید حرکت مثبتی انجام شود. تعرفه ها را تغییر دهند. هر حرکتی که بتواند واردات را یک مقدار کنترل کنند.
در قضیه واردات و صادرات ارزیابی درستی انجام نمی شود که بازار دچار تلاطم نشود. همه چیز صفر و صد است. یا جلویش را میگیرند بازار به هم میریزد، یا ولش میکنند داخلی ها آسیب می بینند. متاسفانه حد میانه را نمی گیرند که هم تولیدکننده بتواند با قیمت معقول به تولیدش برسد، هم اینکه اگر زمانی گپی در بازار افتاد، با واردات جبران شود. هیچکدام از طرفین راضی نیستند، نه تولید کننده و نه واردکننده. هر دفعه نوبت به یکی از طرفین می رسد. یعنی هنوز نتوانسته اند در سیاستگذاری به گونه ای عمل کنند که تعادل برقرار شود و همه به صورت نسبی راضی باشند.
بله دقیقا همین موضوع هست. ما در جلساتی هم که داشتیم، مفصل در رابطه با این موضوع صحبت کردیم ولی هنوز به نتیجۀ رضایتبخش نرسیده ایم.
به نظر می رسد کسانی که باید تصمیم بگیرند سواد کافی دارند و متاسفانه وابسته اند. هر طیفی که می آید وابسته اند. یک عده وابسته به واردکننده هستند و می خواهند منافع آنها را تامین کند. یک طیف دیگر میآید که وابسته به تولیدکننده است و میخواهد منافع آنها را نگه دارد. در نهایت ما به یک راه حل میانه نمیرسیم هیچوقت.
باید حد تعادل مراعات شود. متشکر از وقتی که گذاشتید.