خبر آنلاین: شستشو حالا به جزئی لاینفک از سبک زندگی خانوار ایرانی تبدیل شده است اما همین شستشوها مشکلات متعددی را متوجه اقتصاد خانوار کرده است. هر چند سال‌هاست انتقادات فراوانی متوجه صنعت بسته‌بندی ایران است اما حالا با سبک زندگی جدید ناشی از شیوع کرونا این بحران خود را بیش از پیش نشان می دهد. بسته‌هایی که آب می‌روند و کالاهایی که آب می کشند. این وضعیت وضعیتی آشنا برای بسیاری از خانوارهای ایرانی است.

 

 

یکی از شهروندان در سوپرمارکتی در خیابان مطهری درباره وضعیت تازه می‌گفت: انتظار ندارید برخی کالاها با این وضعیت روبه‌رو شوند. مثلا شخصا نمک خریدم اما وقتی داشتم بسته را می‌شستم نمک آب کشید و کل بسته خراب شد و از بین رفت.

متصدی فروشگاه اما تاکید داشت بهتر است با پنبه‌ای الکلی کالا ضد عفونی شود یا با اسپری الکل این اقدام صورت گیرد اما برخی مشتریان تاکید داشتند در این صورت ممکن است الکل صنعتی باشد و نفوذ آن به داخل بسته مواد غذایی مشکلاتی را ایجاد کند.

این اما همه داستان نیست. بیسکویت، بستنی و خوراکی‌هایی از این دست با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که شستشوی آنها را تقریبا غیر ممکن می‌کند.

یکی از شهروندان در پاسخ به سوال خبرآنلاین در فروشگاه شهروند در خصوص تجربه‌اش در این زمینه گفت: من بارها با این مشکل روبرو شده‌ام. محصولات بهداشتی مانند دستمال کاغذی و … را با بسته‌بندی پلاستیکی خریدم که قابل شستشو باشد اما آب به داخل بسته نفوذ کرد. وقتی آب نفوذ می کند، میکروب نفوذ نمی‌کند؟ در این شرایط کرونا این موضوع من را نگران می‌کند. از سوی دیگر این مشکل در بسته بندی مواد خوراکی نیز به وفور به چشم می‌خورد. اغلب بسته‌های ماکارونی در هنگام شستشو با نفوذ آب مواجه می‌شوند و از سوی دیگر بسته بیسکویت و … نیز با این مشکل روبه‌رو هستند.

یک مغازه‌دار در منطقه فردوسی اما در این خصوص گفت: من روزانه با درخواست متعددد مشتریان برای بازپس دادن کالاهایی که در جریان شستشو با نفوذ آب روبرو شده‌اند، مواجه می شوم. از یک سو نمی‌دانم می‌توانم این‌ها را پس بگیرم یا نه و از سوی دیگر می‌بینم مشتری واقعا کالای غیر قابل مصرفی را در اختیار دارد.

وی گفت: این روزها با شیوع کرونا مردم کمت رغبتی به خرید کالای فله دارند و اغلب کالای بسته بندی می‌خرند. به عنوان مثال تا قبل خرما در بسته بندی مقوایی مالوف خریدار داشت. بسته‌هایی مقوایی که خرما درون یک پلاستیک وکیوم نشده در آنها چیده شده است اما این روزها خیلی از مردم این نوع بسته بندی را نمی‌خرند و می‌گویند خرما در ظروف پلاستیکی وکیوم شده می خواهند.

وی گفت: ما این مشکلات را به شرکت های پخش و واحدهای تولیدی که از آنها کالا می‌خریم منتقل کرده‌ایم اما هنوز تغییری ایجاد نشده و همچنان با شکایت مشتریان از این بابت روبرو هستیم.

پول‌ها را آب می‌برد

یک خانم خانه دار در منطقه میرداماد نیز درباره تجربه‌اش از رویارویی با این وضعیت گفت: برخی می‌گویند اسپری الکل بزن اما من در این شرایط اطمینان ندارم این الکل صنعتی نباشد و می‌ترسم با نفوذ در مواد خوراکی مشکل سلامتی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: من این مشکل را بیشتر در بسته بندی ماکارونی دیده‌ام، البته حبوباتی که با صورت بسته‌بندی خریداری کرده بودم نیز با این وضعیت روبرو شدند و دو بسته لپه با آب و کف قاطی و غیرقابل استفاده شدند.

وی تاکید کرد: جالب اینجاست که من این مشکل را با بستنی دارم اما پفک و چیپس اصلا دچار این مشکل نمی شوند چون بخشی از بسته های آنها کلا با هوا پر می شوند.

متصدی یک فروشگاه زنجیره‌ای در منطقه سبلان نیز در خصوص وضعیت فعلی گفت: در ماه های اخیر فروش کالاهایی که بسته بندی فلزی یا شیشه ای دارند با افزایش روبروست اما خیلی از مشتریان در مواجه به بسته بندی کاغذی و پلاستیکی، برای خرید ترجیح دارند و از مشکلات ناشی از نفوذ آب به داخل کالا می گویند.

وی گفت: چند روز پیش یکی از مشتریان از نفود آب به داخل یکی از محصولات سلولزی و بهداشتی گلایه داشت و ما این موضوع را به شرکت‌ها منتقل کردیم. به نظر می رسد چاره‌ای جز بسته بندی متناسب با کرونا پیش رو نباشد چون اغلب مشتریان با یک بار مواجهه با مشکل از خرید دوباره آن کالا با برند مذکور خودداری می کنند.