هنر بسته بندی: به همت و پیشنهاد نشریه هنر بسته بندی، نشستی تخصصی پیرامون بررسی مشکلات و موانع بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی (به ویژه میوه و تره‌بار) با حضور هیات مدیره اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، نمایندگان سازمان توسعه تجارت، انجمن کارتن سازان، تنی چند از صادرکنندگان محصولات کشاورزی و کارشناسان نشریه هنر بسته بندی با هماهنگی و میزبانی سازمان توسعه تجارت در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

بسته بندی صادراتی محصولات کشاورزی, اتحادیه ملی محصولات کشاورزی, سازمان توسعه تجارت, مواد اولیه بسته بندی, علیقلی حسنی اعظمی, کاغذ بسته بندی, صادر کنندگان میوه, بسته بندی میوه و تره بار

 در این نشست مطالبی در مورد کمبود و نبود کیفیت مناسب مواد اولیه بسته بندی به ویژه کارتن در شرایط فعلی عنوان شد و انجمن کارتن سازان نیز از مشکلات جدی در بحث تولید کارتن سخن گفتند که از مهمترین آنها به کمبود و در واقع نبود آخال و کاغذ بسته بندی برای تولید کارتن می توان اشاره کرد. نشریه هنر بسته بندی برای کسب اطلاعات بیشتر با آقای علیقلی حسنی اعظمی مدیر عامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق پیرامون کمبود کاغذ بسته بندی مصاحبه ای جداگانه ای را انجام داد که به شرح زیر می خوانید:

 

صادرکنندگان میوه و تره بار مدعی اند که کارتن ساخت داخل کیفیت لازم برای صادرات را ندارد. این ادعا تا چه اندازه صحت دارد و در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا انجمن آمادگی لازم برای تولید کارتن با کیفیت صادراتی میوه و تره بار را دارد؟ لطفا به طور کامل توضیح دهید.

بیشتر کارتن سازان کشور با تکمیل، نوسازی و تجهیز ماشین آلات خود به تکنولوژی روز دنیا، توان تولید هر نوع کارتن صادراتی را در داخل کشور فراهم کرده اند. موضوع و سوال مطرح شده همواره در جلساتی که بین دوستان صادرکننده ی میوه و تره بار و انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق کشور برگزار شده، بیان می شود.  اما عدم تولید کاغذ مناسب بسته بندی میوه و تره بار برای نگهداری محصول مزبور در سردخانه، در داخل کشور به عنوان مانع بزرگی در مسیر تحقق هدف فوق به شمار می رود. از این رو، از صادر کنندگان میوه  و تره بار درخواست کردیم با تهیه، تامین و در اختیار قرار دادن کاغذ مناسب از کشورهای روسیه، برزیل و اسکاندیناوی که با استفاده از خمیر بکر، کاغذ با گراماژ بالا تولید می‌کنند، کارتن مورد نظر را تولید کنیم. لازم به ذکر است که، کاغذهای مورد استفاده ی تولید کارتن جهت دپوی میوه و تره بار در سردخانه و همچنین برای بسته بندی سایر محصولات تولیدی، مقرون به صرفه نبوده و در گذشته به دلیل خرید کاغذ مرغوب، عدم وجود سفارش کارتن میوه و تره بار و استفاده از آنها به جای کاغذ معمولی در تولید کارتن، خسارات سنگینی را متحمل شدیم.

دلیل اصلی کمبود کاغذ کارتن در کشور چیست؟ نبود آخال و کاغذ وارداتی یا صادرات بیش از حد کاغذ بسته‌بندی ؟ لطفا به تفصیل بیان بفرمایید.

عدم عرضه ی کاغذ کافی و صادرات آن توسط تولید کنندگان، صنعت بسته بندی را با معضل کمبود کاغذ مورد نیاز جهت تولید کارتن مواجه کرده، این در حالی است که، علیرغم افزایش چشمگیر ظرفیت تولید انواع کاغذ بسته‌بندی کشور، شهد شیرین آن توسط مصرف کنندگان داخلی احساس نشد. از سوی دیگر، وضعیت فعلی بازار داخلی کاغذ حاکی از آن است که تولید کنندگان کاغذ، ضایعات ( آخال ) داخلی را با بهره گیری از خمیر
مورد نیاز وارداتی با ارز دولتی تبدیل به کاغذ کرده و مبادرت به صادرات کاغذهای مزبور با ارز آزاد می کنند.  به این ترتیب قیمت کاغذ، بسته به نوع و کیفیت آن بین 5/1 تا 2 برابر افزایش یافته و در آینده ی نزدیک شاهد مشکلات عدیده ای برای مصرف کنندگان بسته بندی کارتنی در سطح کشور و همچنین صنایع پایین دستی
و اقشار ضعیف جامعه که مصرف کننده نهایی هستند، خواهیم بود.

پیشنهاد انجمن برای رفع مشکلات فوق چه بوده و در این مورد چه اقداماتی انجام داده است؟ لطفا در صورت امکان توضیح دهید.

  انجمن مدیران صنایع در راستای ماموریت خویش، که همیشه در پی تامین کاغذ مورد نیاز اعضای خود است مبادرت به مکاتبات متعددی با دست اندکاران و سیاست‌گذاران کلان کشور کرده و در این مسیر پیشنهادات خویش را به شرح ذیل به سمع و نظر مسوولان مربوطه رسانده است.

  • برای جلوگیری از خام فروشی، در صورت نبود تقاضای داخلی، برای صادرات کاغذ مجوز صادر شود.
  • از صادرات کاغذهای مورد نیاز بازار داخلی حداقل برای سه ماه جلوگیری بعمل آید.
  • در صورت تولید کاغذ مازاد بر مصرف داخل پس از سه ماه، مجوز صادرات صرفا در قبال واردات آخال
    ( ضایعات کاغذ) صادر شود.

من هشدار می‌دهم که امروز با مشکل تامین کاغذ برای تولید کارتن مورد نیاز بسته بندی خرما در سطح کشور مواجه هستیم و فردا برای کارتن کشمش با مشکل روبرو خواهیم بود این در حالی است که کمبود کارتن برای بسته بندی تخم مرغ نیز توزیع این محصول با ارزش را با بحران جدی مواجه کرده است.