تقریبا در اکثر مواقع، بخش‌های بسته‌بندی باید واحدهای نگهداری موجودی (SKU) را با تخمین و ارزیابی ابعاد و سایر ویژگی‌های بسته‌های تولیدشده مورد بررسی مجدد قرار دهند. شما احتمالا از اینکه تا چه حد ممکن است بتوانید تعداد بسته‌بندی‌ها را بهینه کنید، شگفت‌زده شوید.بسیاری برندها با تعدیل و توجیه منطقی SKU به عنوان یک ابزار تجاری آشنا هستند اما احتمالا نمی‌دانند که آنها می‌توانند از فرآیند مشابهی برای کاهش هزینه‌های عملیات بسته‌بندی استفاده کنند.

 

 

فرآیند آشنای انطباق‌پذیری (rationalization) SKU به‌طور کلی شامل محاسبه سودآوری محصول می‌شود برای ارزیابی این‌که آیا باید آن را در قفسه نگه دارند یا خیر. کاهش هزینه‌ها از طریق تعدیل و انطباق‌پذیری SKU بسته‌بندی کمی متفاوت است. این فرآیند شامل کاهش تعداد SKU بسته‌بندی با تخمین ابعاد و سایر ویژگی‌های بسته تولید شده است.

– انطباق‌پذیری SKU بسته‌بندی می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌هایی برای کاهش هزینه‌ها از طریق راه هایی متفاوت باشد.

– به برند امکان می‌دهد تا تامین‌کنندگان مواداولیه بسته‌بندی را یکپارچه کند و ساختارها و اندازه‌های کمتری را خریداری کند.

– فرصتی را برای کاهش میزان مواداولیه بسته‌بندی که باید در دسترس باشند ایجاد می‌کند. کاستن از SKU بسته‌بندی کمک می‌کند تا استفاده بهتری از فضای انبار بشود.

– همچنین برندها را در بهینه‌سازی استفاده از دارایی‌ها در مجموعه تولید و بسته‌بندی کمک می‌کند.

 

چه زمانی باید انطباق‌پذیری SKU بسته‌بندی را انجام داد؟

فرآیند انطباق‌پذیری SKU برای بسته‌بندی می‌تواند در هر زمانی کمک‌کننده باشد اما در موقعیتی که SKUهای مختلف بسته‌بندی در ابعاد یکسان یا ویژگی‌های مشابه ارایه می‌شوند بیشترین تاثیر را دارد. این زمان اتفاق می‌افتد که شرکت و خط جدیدی خریداری می‌کند. به ویژه اگر شبیه به سایر محصولات آن برند باشد یا اینکه یک شرکت محصول مشابه دیگری را تملک کرده باشد.

موقعیت دیگری که کمتر اتفاق می‌افتد اما این فرآیند در آن مفید است زمانی است که گروه بسته‌بندی مسوولیت‌های بسته‌بندی محصولاتی را که قبلا در اختیار آنها نبوده، به ارث می‌برد. صرف‌نظر از دلیل آن، شرکت‌ها با محصولاتی که بسته‌بندی‌های مشابه نیاز دارند، مثال‌های خوبی برای این نوع پروژه‌ها هستند. کاهش تعداد SKU بسته‌بندی فرصت‌های متفاوتی را برای بهبود هزینه‌های بسته‌بندی در اختیار می‌گذارد.

 

مراحل تطابق‌پذیری SKU بسته‌بندی

مراحلی که برند شما باید در حین انطباق‌پذیری SKU بسته‌بندی طی کند بسته به موقعیت شما متفاوت است. دو سناریو وجود دارد: نخست اینکه برند فرصت‌های بسته‌بندی را با گروهی از SKUها که ابعاد مشابهی دارند ادغام می‌کند و دیگری اینکه برند گروهی از SKUها که ساختار مواداولیه مشابه دارند را با هم تلفیق می‌کند.

نکته مهم این است که شما نیاز ندارید تا با مورد اول در این لیست‌ها شروع کنید و می‌توانید با آخرین مورد کار را آغاز نمایید. همه چیز بستگی به شرایط حاضر و اطلاعات موجود دارد.

برندهایی که می‌خواهند SKU بسته‌بندی خود را بر پایه ابعاد مشابه بنا کنند باید:

– لیستی تهیه کنند که در آن محصولاتی که بیشترین فرصت و امکان را برای تطبیق بر پایه تشابه اندازه بسته‌بندی فراهم می‌سازند، فهرست شده باشند. نگاهی به سرتاسر خط محصولات برند بیاندازید و ارزیابی کنید که کدام بسته‌ها دارای ابعاد مشابه هستند یا می‌توان ابعاد بسته‌ها را بر پایه اندازه محصولات و نیازهای بسته‌بندی‌شان به اشتراک گذاشت.

– محصولاتی که فضای توزیع یکسانی دارند را با هم به اشتراک بگذارید. از آنجایی که کاهش تعداد SKU بسته‌بندی مفید است، نابخردانه است اگر بسته‌بندی کالایی یخچالی را با کالایی که باید در دمای محیط نگهداری شود را یکسان در نظر بگیرید.

– لیستی از تمام محصولاتی که کاندیداهای خوبی برای یکپارچه سازی SKU بسته‌بندی با ابعاد و وزن خالص بسته‌بندی‌هاشان دارند را تهیه کنید.

– فهرست گروه بسته‌بندی‌هایی که از لحاظ ابعاد و وزن خالص بسیار به هم نزدیک هستند را تهیه کنید.

– تخمین بزنید که در کجا یکپارچه‌سازی ابعاد بیشترین تاثیر را دارند.

– عرض رول و طول برش را محاسبه کنید. برای پاکت‌ها. بسیار آسان‌تر است تا بسته‌بندی یک محصول را بر حسب طول برش تغییر دهید تا عرض رول. در جعبه‌ها و کارتن‌ها، آسان‌تر است که محصولات مختلف را برحسب مساحت (طول و عرض) هماهنگ کنید و سپس ارتفاع یکی را برای تطابق با دیگری کوتاه کنید.

– ویژگی‌های اضافی همچون ظاهر بسته و قابلیت باز شدن را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که چگونه بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد همزمان اینکه چگونه و کجا در خرده‌فروشی مورد عرضه قرار می‌گیرد تا بتوانید گروه SKU بسته‌بندی را با یکدیگر تلفیق کنید.

– محصولات مشابه را که مواداولیه بسته‌بندی متفاوت دارند آزمایش کنید. بسته‌بندی برای یک محصول ممکن است. محافظت خوبی را برای آن ایجاد کند در حالی که بسته‌بندی برای محصول مشابه شاید محافظتی بیشتر از آنچه مورد نیاز است فراهم کند.

– اطلاعاتی را که در مراحل قبلی جمع‌آوری کرده‌اید برای تصمیم‌گیری درخصوص اینکه کدام بسته بهترین فرصت برای یکپارچه‌سازی را می‌دهد به کار گیرید.

– بررسی کنید که چگونه به کارگیری خطوط پرکن می‌تواند به وسیله ترکیب محصولات بر روی یک پرکن بهبود یابد. در نظر بگیرید که تغییرات چگونه بیشترین سود را خواهند داشت. احتمالا بسته‌بندی محصولات با استفاده از خط مشابه فواید بیشتری دارد.

– تاثیر تغییر ابعاد بسته‌بندی برای یک محصول در جریان عملیات بسته‌بندی و فرآیند توزیع را محاسبه کنید. مطمئن شوید که تغییرات مشکلی در مراحل بعدی ایجاد نکند.

برای برندهایی که به دنبال یکپارچگی SKU بسته‌بندی بر پایه ساختار مواد اولیه مشابه هستند، به‌عنوان مثال پاکت‌هایی که از موارد یکسان یا جعبه‌هایی استفاده می‌کنند که از مقوای مشابهی استفاده کرده‌اند:

لیستی تهیه کنید که نشان می‌دهد کدام محصولات دارای فرمت‌ها و مواداولیه مشابه بسته‌بندی هستند. شما باید محصولاتی را شناسایی کنید که برای آنها نیازهای بسته‌بندی در موضوع ساختار و ویژگی‌های نفوذناپذیری یکسان باشد.

– محصولاتی که بسته‌بندی با ویژگی‌های یکسان می‌خواهند را با هم گروه‌بندی کنید به‌عنوان مثال غذای آماده خشک که نیاز به مواداولیه نفوذناپذیر یکسان در پاکت‌هایشان دارند.

– ویژگی نفوذناپذیری مانند مقاومت در برابر پارگی و سفت‌شدگی، ساختار پلیمری برای پاکت‌ها یا قدرت فشردگی برای جعبه‌ها را ارزیابی کنید. بر روی نیازهای عملکردی بسته‌بندی برای یک محصول متمرکز شوید.

– ویژگی‌های اضافی مانند ظاهر بسته و قابلیت باز کردن را مورد بررسی و توجه قرار دهید. به چگونگی استفاده از بسته‌بندی همزمان با چگونگی و مکان نمایش آن در قفسه خرده‌فروشی‌ها فکر کنید تا بتوانید گروه SKU بسته بندی را با یکدیگر تلفیق کنید.

– محصولات مشابه که به طرز موثری نیازهای متفاوتی از مواداولیه بسته‌بندی را دارند امتحان کنید. بسته‌بندی برای یک محصول ممکن است محافظت مناسبی ایجاد کند اما بسته‌بندی برای محصول مشابه شاید محافظتی بیش از حد را ایجاد کند.

 

توازن ایمن

هنگامی که این فرآیند را تکمیل کردید، بسیار مهم است که با یک مدیر سطح بالا هماهنگ باشید که می‌تواند از پروژه شما حمایت کند و بر تصمیم‌گیرندگان سایر بخش‌ها تاثیر بگذارد. برای تغییر در بسته‌بندی اولیه (اصلی) که بر روی قفسه فروشگاه‌ به نمایش درمی‌آید، شما باید واکنش‌های موفقیت‌آمیز از فروش و بازاریابی داشته باشید.

در حالی‌که کاهش هزینه‌ها تقریبا نتیجه قطعی فرآیند انطباق‌پذیری SKU بسته‌بندی به شمار می‌آید، هزینه‌های اولیه‌ای وجود دارد که شما باید تصمیم‌گیرندگان را درخصوص اینکه این هزینه‌ها به زودی مستهلک می‌شوند، توجیه کنید. هزینه‌های قابل توجیه اولیه شامل طراحی گرافیک‌های جدید برای بسته‌بندی، تغییرات بالقوه برای ماشین‌آلات بسته‌بندی و نیروی کار درگیر در تجاری‌سازی اندازه جدید بسته یا نوع بسته می‌شود. کلیت انطباق‌پذیری SKU بسته‌بندی کاملا واضح و سرراست است اما هر برندی پیچیدگی و شرایط خاص خود را دارد و چالش اصلی، ارزیابی و میزان‌سنجی شرایط است.