هنر بسته بندی / اکرم قدرت: در حاشیه برگزاری دومین کنفرانس فناوری های نوین بسته‌بندی پلیمری که در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ انجام شد، مصاحبه هایی را با افراد  انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

ولی الله بنی عامری, کنفرانس فناوری های نوین بسته‌بندی پلیمری, محصولات گلخانه‌ای, بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای, عیسی گلشاهی, بسته‌بندی انواع ماهی, بسته‌بندی اسکین, هانس اسمولدرز,

مصاحبه اختصاصی با دکتر ولی الله بنی عامری؛ مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی

لطفا بفرمایید دلیل حضور جنابعالی در این کنفرانس چه بوده است؟

جا دارد در ابتدا از برگزارکنندگان این کنفرانس به خاطر اهمیت دادن به موضوع بسته‌بندی تقدیر و تشکر کنم زیرا که بسته‌بندی در زنجیره تولید تا عرضه محصولات گلخانه‌ای به عنوان مهمترین حلقه واسط از تولید تا بازار مصرف است. همچنین بسته‌بندی نقش بی بدیل و مهم در ارزش افزوده کالا و به حداکثر رساندن سود حاصل از آن برای کشاورزان و عرضه‌کنندگان در صادرات گلخانه‌ای دارد.

ما با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پایان سال 1404در آستانه یک جهش صادراتی بزرگ برای تولید محصولات گلخانه‌ای هستیم به‌طوری که قراراست 58 هزار هکتار گلخانه داشته باشیم و بیش از 21 میلیون تن انواع سبزی و صیفی تولید شود که از این میزان حدود 10 میلیون تن صادرات به کشورهای مختلف داشته باشیم بنابراین برای ورود به بازارهای خارجی بسته‌بندی مناسب لازم است.

بسته‌بندی ، پیچاندن یک محصول داخل یک پاکت یا جعبه نیست. در واقع بسته‌بندی در برگیرنده، یک دامنه وسیع از اطلاعات محتوایی محصول، تاریخ، سلامت و ایمنی و تمامی موارد است که برای ما بسیار پراهمیت است به همین دلیل اینجانب به عنوان سخنران در این کنفرانس شرکت کردم زیرا مبحث اصلی بخشی از این کنفرانس، بسته‌بندی در زنجیره محصولات گلخانه‌ای به صورت تخصصی بوده است.

آیا شما در اولین کنفرانس پلیمری شرکت کرده بودید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، آیا تفاوت بین برگزاری کنفرانس اول و دوم وجود داشت؟

من در کنفرانس اول حضور نداشتم اما گزارش مربوط به برگزاری آن را دریافت کردم. مهمترین تفاوت، حضور ما به عنوان مجری طرح توسعه محصولات گلخانه‌ای است.

در کنفرانس قبلی چنین موضوعی مطرح نشده بود؟

به طور کامل و جامع خیر

برآورد شما از برگزاری کنفرانس فعلی (دوم) چگونه است؟

دومین کنفرانس فناوری های نوین کاملا حرفه‌ای و تخصصی برگزار و سخنرانان به موضوعات مطرح شده کاملا مسلط هستند و از همه مهمتر پراکنده‌گویی وجود ندارد، البته یکی از مزیت‌های برگزاری کنفرانس تخصصی، اشراف کامل به موضوعات مطروحه است. به طور یقین بعد از برگزاری این همایش، تصمیم گیری‌های خوب و مثبتی را در بحث بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای خواهیم گرفت و در کنفرانس بعدی نتایج خوب و کاربردی را ارایه می‌دهیم.

دستاورد شما از حضور در این کنفرانس چه خواهد بود؟

شناسایی افراد مسوول، تاثیرگذار و دارای اطلاعات دستاورد حضور ما بوده است زیرا آگاهی و کسب اطلاعات و دانش از طریق مشارکت کنندگان، ما را در به دست آوردن نتایج موفق یاری و حمایت می‌کند که امیدوارم با همکاری برگزارکنندگان و مدعوین این کنفرانس بتوانیم بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای را به سرانجام برسانیم.

آیا با حضور در این کنفرانس کارگروه تشکیل خواهید داد؟

در گذشته کارگروهی تشکیل دادیم که چارت سازمانی مرتب و منظمی نداشت اما از هم اکنون به بعد این کارگروه با هدف مشخص و برنامه‌ریزی دقیق و جامعی به کار خود ادامه خواهد داد.

ولی الله بنی عامری, کنفرانس فناوری های نوین بسته‌بندی پلیمری, محصولات گلخانه‌ای, بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای, عیسی گلشاهی, بسته‌بندی انواع ماهی, بسته‌بندی اسکین, هانس اسمولدرز,

مصاحبه اختصاصی با دکتر عیسی گلشاهی؛ مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران

حضور در دومین کنفرانس فناوری نوین در بسته‌بندی پلیمری چه نتایجی برای شما به همراه داشته است؟

ما به عنوان نماینده سازمان شیلات در اولین کنفرانس بسته‌بندی پلیمری، به عنوان شرکت‌کننده اصلی حضور داشتیم و یک کارگروه مشترک بین دست اندرکاران پلیمر پیشرفته دانا و سازمان شیلات تشکیل و قرار شد موضوعات مرتبط با بسته‌بندی و نگهداری محصولات شیلاتی مورد بررسی قرار گیرد.

پروژه به طور خاص بر روی 2 محصول شیلاتی انجام شد و مطمئن هستیم نتایج حاصله از آن در سازمان‌های دولتی نیز به کار گرفته می شود.

با حضور در این کنفرانس به عنوان حامی معنوی، نتایج حاصله از پروژه مشترک نیز ارایه شدکه به نظر می‌رسد این همکاری قابل بسط و گسترش خواهد بود. همچنین امیدواریم بتوانیم با تحت پوشش قراردادن محصولات شیلاتی بیشتر برای عرضه بهتر و مطلوبتر و به خصوص محصولات صادراتی، این روند را با همکاری و تعامل بیشتر ادامه دهیم.

با توجه به حضور جنابعالی در کنفرانس اول، آیا تفاوت خاصی بین این دو کنفرانس احساس شد؟

کنفرانس اول بیشتر جنبه معرفی و شناساندن ماهیت کار برای متقاضیان و شرکت‌کنندگان داشت اما در کنفرانس دوم پنل‌های اختصاصی تشکیل شد و موضوعات مختلف تخصصی‌تر و کاربردی‌تر شدند.

این تفاوت مثبت، نشان دهنده آن است که بخش خصوصی در حوزه بسته‌بندی می‌تواند بدون حضور دولت، مشکلات خودش را در قالب کنفرانس و پنل‌های مدنظر رفع و نتایج خوب و مناسبی را دریافت کند.

کنفرانس تا چه میزان در بسته‌بندی محصولات شیلاتی تاثیرگذار بوده است؟

محصولات شیلاتی فسادپذیری بسیار بالایی دارند بنابراین این معضل، دست اندرکاران شیلات را ملزم می‌کند تا روش‌های طراحی، بسته‌بندی و نگهداری مناسب را به طور دقیق پیگیر باشیم. این کنفرانس‌ها راهی برای تبادل افکار، آشنایی با تکنولوژی‌ها و بسته‌بندی جدید برای بهره‌گیری اقتصادی درخورتوجه است.

در حاشیه این موضوعات نیز با توجه به اینکه سازمان شیلات و آبزیان در این حوزه متخصص است می‌توانیم به طور تخصصی در مورد شرایط فرآوری و توسعه بازار آبزیان مطالبی ارایه کنیم اما در خصوص بسته‌بندی، شرایط آماده سازی محصول و نگهداری آن نیازمند همکاری صاحب نظران و متخصصان فن هستیم.

در حال حاضر مهمترین مشکل بسته‌بندی در صنعت شیلات چیست؟

شاید بسته‌بندی در این صنعت عمدتا برای زیباسازی و ظاهر محصول طراحی شود در صورتی که اگر دلیل بسته‌بندی را از تولیدکنندگان و دست اندرکاران فرآوری این حوزه بپرسید یکی از اهداف بسته‌بندی را نگهداری محصول عنوان می‌کنند. اما در اصل این اتفاق نمی افتد زیرا انتخاب نوع و مواد اولیه بسته‌بندی براساس بهره‌گیری و انتخاب محصول تفاوتی با یکدیگر ندارد. به عنوان مثال نوع بسته‌بندی و پلیمر مصرفی برای بسته‌بندی ماهی پرچرب و کم‌چرب فرقی ندارد در حالی که میزان فسادپذیری هردو ماهی با یکدیگر متفاوت است.

از این رو، صنایع بسته‌بندی باید با دارابودن اطلاعات تخصصی و مواد اولیه، بسته‌بندی هدفمند طراحی کنند، همچنین در برخی اوقات مشاهده شده به خاطر کاهش هزینه‌های جزیی بسته‌بندی، هزینه‌های ناشی از فساد محصول به طور چشمگیر افزایش یافته که باید این مهم نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد.

آیا بسته‌بندی انواع ماهی در کشور وجود دارد؟

بله وجود دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر برخی صنایع خصوصی هوشمندانه به این سمت حرکت کردند به طوری‌که خیلی از بسته‌بندی‌های جدید ارایه شده در کنفرانس اول در بخش آبزیان استفاده می‌شود اما فراگیر نیست. فراهم شدن ملزومات این نوع بسته‌بندی ها ضرورت دارد و لازم است دست‌اندرکاران بسته‌بندی نیز توجه بیشتری داشته باشند.

بسته‌بندی‌های خوب و مناسب تولید داخل هستند یا وارداتی؟

بسته‌بندی‌های ویژه برای محصولات خاص مثل فیله ماهی قزل آلا و سالمون و به خصوص در مورد بسته‌بندی اسکین پک بخش زیادی از بسته‌بندی‌ها وارداتی هستند اما در بسته‌بندی‌های عادی بیشتر از تولیدات داخلی استفاده می شود.

از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار سپاسگزارم.

 

ولی الله بنی عامری, کنفرانس فناوری های نوین بسته‌بندی پلیمری, محصولات گلخانه‌ای, بسته‌بندی محصولات گلخانه‌ای, عیسی گلشاهی, بسته‌بندی انواع ماهی, بسته‌بندی اسکین, هانس اسمولدرز,

مصاحبه اختصاصی با هانس اسمولدرز؛  کاردار سفارت هلند در ایران (  رایزن کشاورزی)

دلیل حضور جنابعالی به عنوان کاردار سفارت هلند در کنفرانس فناوری‌های نوین چه بود؟

سفارت رابطی است برای تقویت ارتباط بین دوکشور که در مورد ایران و هلند نیز چنین هدفی وجود دارد. اینجانب برای تقویت این ارتباط در زمینه های مختلف کار می‌کنم و با توجه به اینکه تخصص اصلی من، کشاورزی و غذا است موضوع امنیت غذایی و بسته‌بندی برایم بسیار مهم بوده و اهمیت دارد. در حال حاضر هم برنامه هایی با همکاری بخش دولتی و خصوصی برای گلخانه‌ها و محصولات کشاورزی داریم بسته‌بندی به ویژه در مبحث غذایی بسیار ضرورت دارد بنابراین برای آشنایی بیشتر با این حوزه در  کنفرانس مذکور شرکت کردم.

همچنین با توجه به اینکه هدف اصلی کشور هلند به خصوص وزارت کشاورزی هلند برپایه اقتصاد چرخشی است بسیار خوشحالم که در ایران گام‌هایی در این رابطه برداشته ایم و انتظار داریم اطلاعات دو کشور در مورد اقتصاد چرخشی بیشتر شود. در این مورد گارگروهی نیز ایجاد شده تا برای بسته‌بندی، سیاست‌های درستی اعمال شود و اطلاعات لازم و درستی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

از طرف دیگر حضور در این کنفرانس‌ها موجب می‌شود تا از پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های جدید دنیا در زمینه بسته‌بندی مطلع شویم زیرا که در زنجیره تولید غذایی، بسته‌بندی نقش مهمی ایفا می‌کند.