با افزایش هزینه‌های مواداولیه خام، ثابت نگه داشتن قیمت در نقطه نهایی یعنی خرده‌فروشی‌ها مشکل‌تر ازگذشته شده است. یکی از بخش‌های مصرفی، بسته‌بندی است و برنامه‌های ارتقا و توسعه همگی در تلاشی پرثمر برای این هستند که چگونه می‌توان از هزینه‌های مواداولیه مصرفی کاست.

 

درب‌ها از اصلی‌ترین اجزای بسته‌بندی کالا هستند. در ادامه به 5 روشی اشاره می‌شود که طراحان و تولیدکنندگان می‌توانند با دستکاری در طراحی، فرآیند تولید و نوع مواداولیه درب‌ها، هزینه‌های آن را کاهش دهند.

بهبود طراحی

1- کاهش شیارها :

 شیارها الگوی های صاف، زاویه‌دار یا متقاطعی هستند که بر روی ماده اولیه برش‌خورده یا به صورت یکجا قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند تا دست یا انگشتان مصرف‌کننده بتوانند به خوبی درب را در اختیار بگیرند، دربی که در حالت معمولی دارای سطحی صاف و لطیف است. این موضوع در هنگام قفل یا باز کردن بطری کمک‌رسان است. دندانه‌ها باید بزرگ، عمیق و به قدر کافی پهن باشند. شما می‌توانید میزان ماده اولیه را در شیارها با افزایش فاصله بین آنها کاهش دهید، کاهش عرض شیارها یا داشتن الگوهای متفاوت می‌تواند تا نیمی از اندازه را بکاهد. به‌طور خاص، سهم وزن شیارها در وزن خالص یک درب، حدود 20درصد از وزن کل است. حتی کاهش 50درصدی در این موضوع می‌تواند باعث کاهش 10درصدی وزن درب شود.

2- حک لوگو:

یک روش ساده از حکاکی لوگو بر روی درب، می‌تواند کاهش وزن درب را در پی داشته باشد. این کار باعث افزایش جذابیت برند و نشان تجاری به خاطر بهبود جلوه‌های دیداری و سفارشی شدن آن می‌‌شود. همچنین تضمین می‌کند که درب‌های یکسان برای سایر خریداران و شرکت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

3- سندبلاست:

تکنیکی ثابت شده برای کاهش ضخامت سطح درب‌ها بدون اینکه بر ظاهر یا عملکرد آن تاثیر بگذارد. سندبلاست سطح درب تضمین می‌کند که ضخامت درب‌ها بین 25 تا 30درصد کاهش و همزمان جذابیت‌های ظاهری آنها نیز افزایش ‌یابد.

 

بهبود فرآیند و مواداولیه

4-شاخص جریان مذاب :

پلیمرهایی که شاخص جریان مذاب درآنها بهبود یافته می‌توانند درکاهش چرخه زمانی تولید درب‌ها به کار گرفته شوند. این کار راندمان ماشین را بالا می‌برد. کاهش در زمان چرخه می‌تواند مشابه‌سازی کاهش هزینه‌ها در بحث ساعت کارکرد/ دور ماشین به حساب آید. سود‌ده کردن تولید درب به معنای محاسبه هزینه مواد اولیه+ هزینه زمان دور ماشین+ هزینه زمان تنظیمات+ هزینه ضایعات+ هزینه انبارداری است.

5- پرکن‌ها:

پرکن‌های کاربردی، ذراتی هستند که به مواداولیه افزوده می‌شوند تا مصرف اضافی پلیمرهای گران‌قیمت را کاهش دهند. این مواد اغلب با هدف ارزان‌کردن محصول نهایی به کار برده می‌شوند. سایر مزیت‌های ممکن اقتصادی شامل چرخه سریع‌تر قالب‌گیری به خاطر بالا رفتن رسانایی گرمایی و کاهش قطعات معیوب به خاطر تغییر شکل و تاب‌خوردگی می‌شود.

بهترین عمل همانا به بحث گذاشتن این فرصت‌ها با تولیدکنندگان ماشین‌های دربند، قالب‌سازان، تولیدکنندگان پلیمر و تولیدکنندگان درب است که بتوان به نقطه مشترکی در این زمینه دست یافت.