در این نوشتار با Pietro Lironi، مدیر Assografici – موسسه ملی صنعت گرافیک و مقوای ایتالیا- بخشی که در پی ایجاد تغییرات مثبت در صنعت تولید کاغذ است، گفت‌وگویی داشته‌ایم. صنعت گرافیک کماکان به مبارزه ادامه خواهد داد حتی در شرایطی که هیچ کمبودی برای ایده‌های جذاب وجود ندارد.

 صنعت گرافیک و مقوا, صنعت گرافیک, تولید و فرآیند کاغذ, گرافیک‌های تجاری, جعبه‌های مقوایی, مقوای گروگیتی, بسته‌بندی انعطاف‌پذیر

Pietro Lironi، مدیر آسوگرافیچی، توضیح می‌دهد که این بخشی است که در جنبه‌های مختلف به پیشرفت خود ادامه می‌دهد: صنعت گرافیک هنوز در حال مبارزه است، اگرچه علایم نویدبخشی وجود دارد. در همین حال صنعت تولید و فرآیند کاغذ به رشد بی‌وقفه خود ادامه می‌دهد. مطالعه اقتصادی موسسه OSI برای شش ماه نخست سال 2017 نشان می‌دهد که در مقایسه با سال نیمه اول سال 2016، گردش مالی شرکت‌های فعال در زمینه گرافیک حدود 7درصد افت داشته است. در بخش تولید نیز این افت حدود 8/12درصد بوده است. برعکس، نخستین فصل از سال 2017 شاهد رشد 9/1درصدی در سود صنعت فرآیند تولید کاغذ و 4/2درصد رشد در تولید بوده است.

Lironi توضیح می‌‌دهد: «به جای واژه بازگشت و بهبود، می‌توانید بگویید که ما در حال کار با بخش بزرگی هستیم که دارای دو سرعت متفاوت هستند. متاسفانه، صنعت گرافیک بازگشت و بهبود چندان موفقی را تجربه نمی‌کند و در حال عقب‌نشینی نیز هست که شاید از حدود 10سال پیش آغاز شده باشد. نخستین نیم‌سال 2017، به طرزی غیرقابل پیش‌بینی و شگفت‌انگیز، منفی بود بیشتر به خاطر تولید تا دورنمای اقتصادی چراکه پشتیبانی خود را از تقاضاهای خارجی از دست داد و رشد منفی صادراتی دو رقمی را تجربه کرد. در نیم‌سال دوم، اوضاع کمی بهتر شد و آمارها حاکی از روند نزولی حدود 4 تا 5درصد در گردش مالی و حدود 7 و 8 درصد در بحث تولید است. صنعت فرآیند تولید کاغذ در عوض به شکوفایی همراه با رشدی خوب که تقریبا از سال 2014 ثابت بوده است ادامه می‌دهد.

کدام بخش‌ها بهتر و کدام بخش‌‌ها بدتر عمل کرده‌‌اند: سردبیری، فروش و بسته‌بندی. در سال 2017، بخش گرافیک با کاهش در تولید هم در بخش‌های انتشارات و هم تبلیغات و گرافیک‌های تجاری معرفی شد: گرافیک‌های تبلیغاتی و فروش سال 2017 را با 9درصد و بخش انتشارات با حدود 6درصد کاهش به پایان بردند. مجلات و تبلیغات مجله‌ای و چاپی بیشترین کاهش را در بحث تولید داشتند در حالی که صنعت چاپ کتاب پایدار ماند. عواملی که باعث بهبود وضعیت این بخش به ویژه در نیمه دوم سال شد را می‌توان شتاب قابل توجه بازیابی در بحث تولید ناخالص داخلی و مصرف، رشد اعتماد مصرف‌کننده، تایید 500 یورو ماهیانه فرهنگی به افراد 18ساله و افزایش به نسبت خوب در گردش مالی صنعت کتاب با رشدی 8/5درصدی در ۲۰۱۷،  به گفته موسسه پیش‌بینی Aie،  عنوان کرد. تبلیغات به مبارزه خود با کاهش کلی 3/3درصدی و نزول 4/8درصدی در چاپ در نه ماه نخست سال 2017 ادامه داد.

صنعت فرآیند و تولید کاغذ رشد تولیدی برای کاغذ، مقوا و بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر را در حدود 2درصد، و صنعت تولید کاغذ در حدود 5 تا 6 درصد را شاهد بودند. این رشد برای جعبه‌های مقوایی و ساک‌های با تیراژ بالا کمتر و برای مقوای گروگیتی بهتر بود. بهترین عملکرد را یک بار دیگر بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر و لیبل‌های خودچسب داشتند. این بخش با رشد تولید ناخالص داخلی و مصرف و تولید صنعتی تقویت شده است. پرسودترین بخش در بحث نیاز برای کاغذ، مقوا و بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، بخش غذا و نوشیدنی بوده است.