هنر بسته بندی / اکرم قدرت:  نشست خبری برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی و صنایع وابسته که قرار است از تاریخ ۲۸ آبان‌ماه تا یک آذرماه بر پا شود در سالن فرانکفورت اتاق بازرگانی ایران و آلمان برگزار شد.

نمایشگاه بین‌المللی میتکس, نمایشگاه MeatEx 2019, فرآوری محصولات پروتئینی, تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی,

مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی میتکس ضمن اشاره به محل برگزاری این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن ۸ و ۹ و در فضای بیشتر از ۶هزار مترمربع گفت: نمایشگاه میتکس در سال ۹۵ و ۹۶ برگزار شده بود. در سال ۹۷ نیز تمامی اقدامات لازم برای برگزاری آن صورت گرفت اما با توجه به آغاز مجدد تحریم‌ها ریزش زیادی داشتیم بنابراین به این نتیجه رسیدیم که برگزاری نمایشگاه، عاقلانه نیست البته در این مدت نیز به دنبال اقدامات جدی برای کشف بازارهای جدید بودیم بنابراین به‌طور یقین سال ۹۸ برای برگزاری نمایشگاه میتکس بسیار سخت و بالطبع سرنوشت‌ساز خواهد بود.

وی درخصوص چگونگی ثبت‌نام غرفه‌گذاران گفت: ثبت‌نام از ۲۴ فروردین‌ماه شروع شده و فروش حدود ۱۰۰۰ متر در بخش‌های مختلف در ابتدای کار، می‌تواند نویدبخش تغییرات مثبت و خوب در سال جدید باشد که البته امیدواریم حضور کشورهای آسیای میانه و اروپایی شرقی را نیز در نمایشگاه داشته باشیم هرچند با توجه به شرایط فعلی، برگزاری تمامی نمایشگاه در بخش بین‌الملل با مشکلاتی مواجه است اما به هرحال این معضل قابل پیش‌بینی بود.

وی در ادامه به موضوع نمایشگاه محصولات پروتئینی اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه با موضوعاتی ازجمله انواع گوشت، محصولات گوشتی فرآوری شده (حلال)، محصولات ارگانیک (حلال)، انواع مواد نگهدارنده و افزودنی‌های مجاز، ماشین‌آلات و تجهیزات فرآوری محصولات پروتئینی، تجهیزات و ابزارهای برش، قطعه و ریزکردن، سیستم‌های توزین، حمل‌ونقل، انبارداری، تاسیسات، تهویه مطبوع و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و… برگزار می‌شود.

مهبد از سازمان دامپزشکی کشور، کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی، انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران، انجمن واردکنندگان فرآورده خام دامی، انجمن کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور، انجمن تولیدکنندگان افزودنی‌های صنایع غذایی، اتاق بازرگانی ایران و آلمان، اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردابی کشور و… به‌عنوان حامیان معنوی نمایشگاه یاد کرد و افزود: از مشارکت و حضور اتحادیه صنف دارندگان رستوران‌ها در نمایشگاه بسیار خرسند هستیم به دلیل این‌که مهم‌ترین مشتریان غرفه‌گذاران محسوب می‌شوند بنابراین حضور آنها به‌عنوان خریدار اصلی بسیار لازم بود.

مدیر نمایشگاه میتکس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که با توجه به شرایط موجود و اعمال تحریم‌ها و همچنین افزایش نرخ گوشت در داخل کشور، برگزاری نمایشگاه می‌تواند توجیه‌پذیر باشد، اظهارکرد: صحیح است که در شرایط تحریم قرار داریم اما این مشکل، دلیل قانع‌کننده‌ای برای برگزارنکردن نمایشگاه نیست، درحال‌حاضر تحریم‌ها تمامی صنوف را تحت تاثیر قرار داده ولی با توجه به اینکه بخش صنایع غذایی برای حفظ و نگه داشتن بنیان خانواده‌ها در هر شرایطی موظف به ادامه فعالیت است و محصولات پروتئینی هم بخشی از سبد غذایی به‌شمار می‌رود از این رو برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی در کشور لازم است. وی همچنین ادامه داد: منصفانه نیست که در شرایطی که همه کالاها گران شده، بیشترین نگاه به افزایش نرخ گوشت باشد.

وی خواستار حضور پررنگ واردکنندگان و تولیدکنندگان گوشت و فرآورده‌های گوشتی در نمایشگاه شد و گفت: یکی از دلایل اصرار ما به برگزاری نمایشگاه گوشت و فرآورده‌های گوشتی، شایعات پیرامون بازار گوشت، مرغ و فرآورده، های آن است به دلیل اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند به مشخص شدن و کاهش شایعات کمک کند.

وی در مورد اهداف فرامرزی نمایشگاه میتکس و برگزاری این نمایشگاه در کشورهای دیگر خاطرنشان کرد: از زمان مطرح شدن ایده برگزاری نمایشگاه، اهداف منطقه‌ای و بین‌المللی مدنظر بود اما در وضعیت کنونی به دور از هرگونه شعار، هنر ملاقات در صنعت گوشت را به‌عنوان هدف نمایشگاه میتکس ۹۸ انتخاب کردیم زیرا که مسئله فعلی تمامی صنایع در شرایط کنونی فروش و جذب مشتری است و یک صنعت برای زنده ماندن نیاز به فروش دارد که از طریق ملاقات‌کننده، خریدار و تولیدکننده محقق می‌شود بنابراین جذب حداکثری بازدیدکننده به‌عنوان هنر قلمداد خواهد شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه پروتئینی و صنایع وابسته، تیرماه سال۲۰۲۰در تورنتو کانادا، سال ۲۰۲۱ در یکی از کشورهای افریقایی و در سال ۲۰۲۲ در استرالیا برگزار می‌شود اما در اروپا نمایشگاهی نخواهیم داشت به خاطر این‌که در اروپا نمایشگاه ایفا IFFA بسیار قوی و پرقدرت برگزار می‌شود.

وی همچنین به برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و… در حاشیه نمایشگاه اشاره کرد و افزود: اختصاص سالن ۸ و ۹ به نمایشگاه میتکس در سال ۹۸ ارتقای خوبی از نظر جایگاه و مکان برگزاری است که امیدواریم در آینده تغییری نکند. همچنین قرار است سمینارهایی در خصوص بهداشت سردخانه‌ها و کشتارگاه‌ها، بسته‌بندی، فواید مصرف پروتئین با همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف برگزار شود.

مهبد گفت: کاملا واضح است که با توجه به افزایش سرسام‌آور نرخ ارز، حضور غرفه‌گذار و بازدیدکننده خارجی به حداقل رسیده اما ما به دنبال بالابردن کیفیت نمایشگاه در امسال هستیم ودر این خصوص از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی از اعلام آمادگی ۵ کشور برای حضور در نمایشگاه پروتئینی خبر داد و افزود: از آنجایی که صادرات و واردات به راحتی صورت نمی‌گیرد و مشکلات فراوانی وجود دارد اما کشورهایی مانند روسیه، لهستان، بلاروس، آذربایجان و قزاقستان برای حضور دراین نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که به‌طور یقین صادرات گوشت و ورود به بازارهای ایرانی از اهداف آنها به‌شمار می‌رود.

مهبد در پاسخ به این سوال که آیا مباحث مربوط به گوشت حلال در نمایشگاه میتکس مورد توجه است، ادامه داد: برای حضور غرفه‌گذاران در نمایشگاه فاکتورهایی وجود دارد که مبحث حلال نیز یکی از آن‌هاست اما مبحث حلال در کشور ما یکی از مقوله‌های چالش‌برانگیز است چون اصلا معلوم نیست متولی آن در کشور ما کیست، بنابراین مجبوریم برای معرفی متولی آن به شرکت‌کنندگان خارجی مجموعه‌ای از نهادها ازجمله وزارت جهادکشاورزی، سازمان ملی استاندارد و… ارایه کنیم.

وی به روند ثبت‌نام متقاضیان اشاره و تصریح کرد: متقاضیان می‌توانند از طریق وب‌سایت www.iranmeatex.com به صورت آنلاین ثبت‌نام کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.