احمد نصرالله زاده: دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

سید مهدی جعفری: دانشیار گروه صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

احسان اکبری: دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

چكيده

پسته یکی از محصولات راهبردی ایران است که در بین محصولات کشاورزی بیشترین ارزآوری را برای کشور دارد و سهم قابل توجّهی از صادرات غیر­نفتی کشور را به خود اختصاص داده است؛ اما از جنبه تبلیغی  و استفاده از فنّاوری­های روز دنیا در امر بسته­ بندی و صادرات، به این محصول کمتر توجّه شده است. کاهش سهم ایران از صادرات جهانی این محصول در سال­های اخیر، نیاز به مديريت در زمینه بازاريابي و بسته­ بندی و استفاده از روش­های نوین بسته­ بندی، این محصول را بیشتر نمایان می­سازد. بنابراین در این مقاله، سعی شده ضمن بیان کلیاتی در مورد پسته و میزان تولیدات و صادرات این محصول در 10 سال گذشته به معرفی سامانه­های بسته ­بندی پسته در داخل و خارج کشور پرداخته شده و علاوه بر این فنّاوری­های نوین در بسته­ بندی پسته مورد بررسی قرار گرفته است.

 

واژه هاي كليدي

پسته، نقش بسته­بندی، راهکارها، صادرات و واردات.

1- مقدمه

پسته، گیاهی است نیمه گرمسیری از خانواده آناکاردیاسه[4] و جنس پيستاسيا[5] که با شهرت بی­نظیر خود، نام سرزمین ما را در اقصی نقاط دنیا بر زبان­ها جاری می­سازد]1 و2[ و در میان همه اقلام خشکبار، به سلطان مغزها شهرت دارد. پسته ایران يكي از بهترين پسته­ هاي دنيا از نظر مزه، طعم و بو است و خشكباري خوشمزه و بسيار مطبوعی در بين مردم کشورهای مختلف به ویژه در اكثر كشورهاي غني و ثروتمند دنيا با ارزش تغذيه­ای بسيار عالی محسوب می­شود. در حقيقت محصول پسته علاوه بر ارزش اقتصادي، مزه مطبوع و مصرف خانگي، به عنوان يك محصول تجاري نيز به حساب مي­آيد]3[. بر اساس  آمار سازمان خواربار و کشاورزی(فائو 2012)، ايران بزرگ­ترين کشور توليد­کننده و صادر­کننده پسته در جهان می­باشد و اين محصول پس از فرش، دومين کالای صادراتی غير­نفتی کشورمان را تشکيل می­دهد. به عبارت ديگر، صادرات و درآمد ارزي پسته كه يكي از اقلام عمده صادراتي و از مهم­ترين عناوين صادرات كشاورزي است. قسمت اعظم صادارت غير نفتي را تشكيل مي­دهد .كيفيت پسته ايران در دنيا بر هيچ كس پوشیده نیست؛ اما علي­رغم اين مشخصه بسيار مهم، سهم بازار پسته ايران به طور نسبي در حال كاهش است چون از یک سو در سال­هاي اخیر بازار پسته ايران شاهد به ميدان آمدن يك رقيب جدّي يعني ايالات متحده بوده است که به دليل قدرت بازاريابی آن، سهم اين كشور از بازار پسته رو به افزايش است و از سوی ديگر در ايران به كيفيت الزامي و كيفيت جذّاب توجّه نمي­شود. عدم رعايت كيفيت الزامي يعني صادرات انواع نامرغوب پسته و يا مخلوطي از انواع مرغوب و نامرغوب، باعث كاهش رضايت مصرف­كننده شده و عدم توجّه به کیفیت جذّاب يعني عرضه محصول در بسته­بندي­هاي نامناسب و فقدان راهکار­هاي بازاريابي اثربخش، پسته ايران را با كاهش نسبي سهم بازار جهاني مواجه كرده است]4[. غفلت از رقيباني كه براي پيشبرد اهداف خود چاره را در برنامه­ريزي، افزايش كيفيت محصولات خود، ايجاد انسجام در فرآيند توليد تا عرضه، سرمایه­گذاری­های کلان در بخش بسته­بندی و بازاریابی و تحقیقات گسترده بر روی فرهنگ و سلایق کشورهای وارد­کننده کالاهای خود ديده­اند، مي­تواند آينده پسته ایران را نيز همانند فرش به مخاطره اندازد. لذا با توجّه به اهميت صادرات محصول پسته براي ايران و افزايش سهم رقبا، قبل از آن كه درصد بالايي از سهم خود را در بازار جهاني از دست بدهد، بايد براي صادرات آن برنامه­ريزي دقیق و كافي انجام گیرد. در اين تحقیق، سعي شده است با بررسي وضعيت موجود پسته ايران، از جهات مختلف و همچنين تحقيق در زمينه مشكلات صادرات پسته ايران، تصويري از وضعيت پسته ايران به نمايش گذاشته شود كه هدف از انجام آن، ارتقاء سهم صادرات پسته ايران است.

4- Anacardiacae

5- Pistacia