هنر بسته بندی: شرکت ویتانا که تاسیس آن به سال 1335 بازمی‌گردد، از بزرگترین‌ تولیدکنندگان بیسکویت و سایر محصولات همانند انواع ویفر، کیک و شیرینی‌های شکلاتی است. یکی از معروف‌ترین تولیدات این شرکت، بیسکویت مادر است که بسیاری از ما با آن خاطره داریم.در سرمایه‌گذاری بزرگی که در سال 2008 در این شرکت انجام شد، ویتانا بر روی ارتقای کیفیت محصولاتش کار کرد تا بتواند با بهبود کیفیت و خاطره بیسکویت‌های مادر برای نسل‌های آینده را حفظ کند.

 بسته‌بندی ثانویه, خط بسته‌بندی ویتانا, بسته فلوپک,  ماشین Cama, پرکنی و دربندی,  بسته بندی

شرکت که 714 نفر را در استخدام خود دارد، سالانه 65 محصول متنوع به ظرفیت 32هزار تن تولید می‌کند و در سال 2014، مرکز مستقلی برای توزیع خود افتتاح کرده است. رشد قابل توجه در سال‌ گذشته که باعث افزایش سهم بازار شرکت در بخش شیرینی‌جات شد، سرمایه‌گذاری وسیعی را برای مدرنیزه کردن و تقویت سیستم‌های تولید شرکت در پی داشت.

یکی از آخرین این سرمایه‌گذاری‌ها، خرید و راه‌اندازی ماشین بارگذاری از بالای شرکت Cama مدل IF296 بود که انقلابی را در بخش عملیات پایان خط بسته‌بندی ویتانا به وجود آورد. سری ماشین‌های IF تولیدی Cama، که بر پایه طراحی مونوبلاک مودولار انجام شده و برنده جایزه نیز شده است، ترکیب منحصربه‌فردی از ماشین‌های یکپارچه بسته‌بندی و واحدهای بارگذار رباتیک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به خاطر تلفیق هر کدام از بخش‌های اصلی (شکل‌دهی، پرکنی و دربندی)، Cama ماشین” همه در یکی” را تحویل مشتریان می‌دهد که انعطاف‌پذیری بالای مورد نیاز برای صنعت غذا (و سایر بخش‌‌ها) را ارایه می‌دهد اما با کمترین فضای اشغالی برای آن. با نصب موفقیت‌آمیز در سرتاسر دنیا، این ماشین‌های چندکاره راهکارهایی ایده‌آل را برای خطوط تولید با ظرفیت متوسط و بالا ارایه می‌کنند.

در این مورد، ماشین از دو بخش تغذیه می‌‌شود که دو ماشین فلوپک SPS این وظیفه را برعهده دارند با قابلیت خروجی 800 بیسکویت ساندویچی با بسته‌بندی فلوپک در دقیقه- 400 بسته از هر ماشین. محصولات سپس به درون دو مجرای عمودی هدایت و به وسیله نرم‌افزاری پیشرفته کنترل می‌شوند تا محصولات را در بخش برداشتن و در جای خود گذاشتن، هماهنگ کنند.

پس از آن در بخش برداشتن و در جای خود گذاشتن، دو ربات با اطمینان بسته‌ها را برمی‌دارند و با ترتیب و موقعیت از پیش تعیین شده- 2×2/ 3/ 4/ 5- در چهار جعبه یا کارتن باز که قبل از آن به وسیله ماشین از حالت تخت به حالت سرهم شده درآمده‌اند، قرار می‌دهند. هنگامی که جعبه‌ها پر می‌شوند به بخش خودکار دربندی می‌روند آن هم قبل از این‌که از ماشین برای پالت‌بندی خارج شوند.

بسته‌بندی ثانویه, خط بسته‌بندی ویتانا, بسته فلوپک,  ماشین Cama, پرکنی و دربندی,  بسته بندی

به گفته Renato Dell’Oro، مدیر فروش منطقه ایران: «فناوری Servo در تمام ماشین به خدمات گرفته شده است که توانسته انعطاف‌پذیری خوبی برای تغییر شکل و تعداد بسته‌بندی را ایجاد کند. کنترل در تمام ماشین به وسیله درایوهای Siemens PLC و Bosch servo انجام می‌شود. ربات‌ها همگی در Cama طراحی و ارتقا یافته‌اند که نتیجه، همرسانی عالی ربات و ماشین بوده است.

با عدم استفاده از ربات‌های تولیدشده در شرکت‌های دیگر، عملا تداخل در ارتباط بین اجزای مختلف ماشین از بین رفته است. فناوری ربات به‌طور خاص برای بسته‌بندی ثانویه طراحی و تنظیم شده است و به خاطر همین طراحی درون شرکتی، تکنسین‌های ما پس از نصب ماشین، به راحتی می‌توانند هرگونه خطای احتمالی در آنها را بیابند و سرویس کنند. این موضوعی بسیار مهم برای ماست. اهمیت موضوع فقط به خاطر این‌که این دومین نصب ما در ایران به حساب می‌آید نیست، بلکه ویتانا به عنوان یکی از شرکت‌های معتبر غذایی در ایران نیز اهمیتی دوچندان دارد. آنها تحقیقات بسیاری را از طریق جست‌وجو یا حضور در نمایشگاه‌های تخصصی انجام داده بودند تا درنهایت ما را انتخاب کردند.»

بر پایه صحبت‌های سخنگوی ویتانا: «خط تولید حقیقتا ظرفیت بالایی دارد به همین خاطر ما نیاز به ماشین کارتنینگی داشتیم تا بتواند سرعت را حفظ کند. به همین خاطر است که الان خروجی ما در بخش بسته‌بندی، سرعت بسیار بالایی دارد. ما انتخاب‌های زیادی داشتیم و با برخی از آن‌ها نیز مذاکره کردیم اما وقتی نیازهایمان در مورد موضوعاتی همچون کارکرد، سرعت، خروجی و فضای اشغالی را جمع کردیم، ماشین Cama را بهترین پاسخگوی نیازهای خودمان یافتیم.»

وی ادامه داد: «کاربری ماشین Cama بسیار ساده است و نیاز به اپراتورهای بسیار ماهر ندارد. ما می‌توانیم ماشین را روشن کنیم و آن را بدون نیاز به دخالت دستی به حال خود بگذاریم. این ماشین تمام نیازهای ما از لحاظ راحتی کاربری، ایمنی و پایداری را پاسخگو بوده است. نظارت موضوع بسیار مهم دیگر در این صنعت است و به خاطر نبود وجود سطوح افقی در شاسی، عملا فضایی برای تجمع آلودگی و غبار نیست و تمام گوشه‌‌ها را می‌توان بدون دشواری خاصی تمیز کرد. کابینت‌های الکتریکی همگی درون فضای ماشین هستند که این موضوع فضای اشغال کل ماشین را کمتر کرده است و فناوری اتوماسیون به کار گرفته شده به راحتی قابل تنظیم و تغییر است تا بتواند برای همه بسته‌بندی‌های جدید بهترین عملکرد و خروجی را داشته باشد.»

بسته‌بندی ثانویه, خط بسته‌بندی ویتانا, بسته فلوپک,  ماشین Cama, پرکنی و دربندی,  بسته بندی