هزاران شرکت طراحی، تامین‌کننده و تولیدکننده با کیفیت عالی در سرتاسر جهان وجود دارد؛ اما مساله این است که از کجا باید فهمید کدام یک از آن‌ها برای ما مناسبت‌ترند؟ پس از آن‌که بهترین تیم را برای همکاری یافتید، چطور باید به بهترین نحو با آن‌ها همکاری کنید؟ در این مقاله به نکاتی اشاره کرده‌ایم که روند پروژه بسته‌بندی بعدی شما را آسان‌تر خواهند کرد.

 

شرکت طراحی, پروژه بسته‌بندی, بسته‌بندی, صنعت بسته‌بندی, نوآوری و طراحی, طراحی بسته بندی

گرد هم آوردن تیم مناسب

Fred Hart مدیر خلاق شرکت Interact می‌گوید: «شرکت‌های بزرگ طراحی و تولیدکننده‌های خوب بسیار زیاد هستند. پس از آن همه چیز به مردم بستگی دارد.»

Phil Battat مدیرعامل Brand Zoo موافقت کرده و اضافه می‌کند: «بررسی این که آیا تیم برگزیده چالش بازاریابی شرکت شما را به خوبی درک کرده است و این که آیا همخوانی شیوه کار به اندازه کافی قوی است یا خیر، دو مورد از مهمترین ابعاد کار پس از دریافت گواهینامه استراتژیک و خلاقانه هستند.»

 

به این موارد فکر کنید:

آیا آن‌ها شنونده‌های خوبی هستند و ذهن کنجکاوی دارند؟

آیا کار آن‌ها روی کسب‌وکار مشتریان‌شان تاثیرات مثبتی داشته ‌است؟

تیم آن‌ها در رابطه با توسعه ایده‌های خلاقانه و جدید برای سایر مشتریان چگونه کار کرده است؟

آیا به‌عنوان یک تیم به خوبی در کنار هم کار می‌کنند؟ آیا کار آن‌ها با یکدیگر همخوانی به‌سزایی دارد؟

آیا آن‌ها می‌توانند برای به چالش کشیدن تیم شما فرضیات متداول را ارتقا بخشند؟

آیا دارای طیف وسیعی از نمونه کارها هستند؟

 

Phil Battat اضافه می‌کند: «داشتن تیمی که با صنعت بسته‌بندی به خوبی آشناست عالی است اما بهتر است هنگام تحقیق و گزینش تیم مورد نظر درمورد تجربه آن‌ها در دسته‌بندی کارها وسواس بیش از حد به خرج ندهیم چراکه گاهی تجربه زیاد می‌تواند مانعی برای داشتن ایده‌های نو باشد. به خاطر داشته باشید که تیم منتخب شما باید به شما کمک کند تا از همکاران خود متمایز شوید.

حضور و غیاب

پس از آن‌که همکاران مناسب خود را انتخاب کردید نوبت به آن رسیده است تا افراد مناسب برای حضور در جلسات را نیز انتخاب کنید. Scott Jost مسوول بخش نوآوری و طراحی شرکت بسته‌بندی Berlin می‌گوید: «هر تابعی از برند که ممکن است با تغییر بسته‌بندی کنونی یا معرفی بسته‌بندی جدید تاثیر قرار گیرد، باید معرفی شود.»

به گفته Hart: «اگر چندین آشپز در آشپزخانه باشند پختن غذایی بی نقص کار سختی است. طراحی بدون برنامه‌ریزی و طرح از پیش تعیین شده و توسط چندین طراح، هرگز برند شما را جسور، برجسته و متمایز با سایر برندها نشان نخواهد داد.»

Battat یک ابزار غربالگری خوب پیشنهاد می‌کند: «از ابتدای راه از افرادی در جلسات استفاده کنید که می‌توانند به مسیر ایده یا طراحی نه بگویند. گاهی اوقات تیم‌ها بیش از حد نگران انجام شدن کارها به صورت تمام و کمال هستند و پیش از آن‌که کار را به مراحل بعدی ببرند تعداد زیادی از نظرات را درمورد طراحی می‌خوانند. ناامیدکننده‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای یک آژانس تبلیغاتی رخ دهد این است که کار انجام شده را نزد مدیر عامل ببریم و با سوال «چی شد که به اینجا رسیدید؟» مواجه شویم. تیم‌های مطمئن طی پروسه‌ای مناسب‌ترین افراد را برای حضور در جلسه بررسی انتخاب می‌کنند.»

علاوه بر این‌ها دخالت به موقع زنجیره تامین در روند کار نیز بسیار مهم است. همکار طراح خوب کسی است که این افراد مناسب را به موقع به جلسه برساند. Sohail Sethi مدیرعامل AA Labels می‌گوید: «هرچه زودتر وارد پروسه شویم بهتر است. لزومی ندارد که ما در کارگروه‌های داخلی ویژه تشریح ایده پروژه حضور داشته باشیم. اما به محض این که توافق بر سر ایده اصلی صورت گرفت و انتخاب شد، باید هر چه سریعتر وارد پروسه شویم.»

پایه‌گذاری اصول اولیه

به گفته Sethi باید با کانسپت طراحی تعریف شده به طور واضح، هدف‌گذاری صحیح و نتایج پیش‌بینی شده در جلسه حاضر شد. درمورد مسایل مالی و زمان با همکاران خود صحبت کنید تا آن‌ها نیز بتوانند با توجه به انتظارات شما کار را از پیش ببرند.

Battat می‌گوید بهتر است در مواجهه با مخاطبین فرض‌شده، اهداف کسب‌وکار، داستان برند، محدودیت‌های بودجه و زمان به صورتی انعطاف‌پذیر عمل کنید. هر چه شما با آژانس تبلیغاتی صادق‌تر باشید روند کار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

هنگام تهیه گزارش کار ابتدا اطلاعات حقیقی را ارایه کرده و سپس به تیم اجازه دهید تا راه‌‌حل‌های خود را مطرح کنند. به گفته Jost ، یک گزارش خوب باعث ایجاد تعادل در توصیفی و دستورالعملی بودن روند می‌شود. برای آن‌که از افراد خلاق تیم بهترین نتیجه را بگیرید باید تاریخچه برند، رقابت‌هایی که داشته، طبقه‌بندی‌های پیشین آن و سایر موارد مشابه را برای آن‌ها توضیح داده و تبدیل آن‌ها به عمل را به خودشان واگذار کنید.

Steve Schoultz مسوول راه‌کارهای بسته‌بندی در شرکت InnerWorkings می‌گوید: «هرچه اهداف و ارجاعات بیشتری به ما داده شود، شانس بیشتری برای رسیدن به آنچه در گزارش خواسته شده خواهیم داشت. طبق بازخوردی که از Bacardi، یکی از مشتریان مهم‌مان دریافت کردیم، نمونه‌های آزمایشی پیش از تولید ما با دقتی خاص تولید می‌شوند. این بازخورد در روند NPD برای برندها ارزش بسیاری دارد.»

در آخر به گفته Hart به عنوان یک برند باید امضایی داشته باشید که معرف شما باشد. برندها باید جایگاه خود را در جهان بدانند. در این صورت مردم در مواجهه با برند شما و کاری که انجام می‌دهید احساساتی می‌شوند. این‌که چه هستید و چه کاری انجام می‌دهید دو مورد از مهمترین مسایلی است که هر شرکت باید به آن‌ها بپردازد.

اصلاحات،‌اصلاحات

تغییرات برای پیشرفت لازم هستند، پس بهتر است که همه افراد انتظار تغییرات را داشته باشند و آن‌ها را بپذیرند. با دنبال کردن برخی شیوه‌ها و اشتیاق برای انجام کاری متفاوت، این بخش نیز مانند سایر بخش‌های این روند به خوبی پیش خواهد رفت.

Jost می‌گوید: «سود مشترک، ایجاد تغییرات را ساده‌تر می‌کنند. صاحبان و تولیدکنندگان برند هنگامی با بازگشت محصولات مواجه می‌شوند که محصول تولید و عرضه شده است، نه قبل از آن. صاحب و تولیدکننده به‌عنوان سرمایه‌گذاران مشترک این کسب‌وکار، در سود مالی حاصل از نتیجه پروژه شریک هستند. بنابراین بر روی واقعیت تجاری تمرکز کرده و تلاش می‌کنند تا در شیوه‌های خود تجدید نظر کرده و راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی بیشتر پروژه نیز ارایه می‌کنند. در پروژه‌ای که یکی از طرفین برای زمان صرف شده پول دریافت می‌کند و نه با توجه به نتیجه نهایی، امکان داشتن منافع مشترک از دو طرف پروژه سخت‌تر خواهد بود.»

Battat می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که در برخی از مواقع مشتریان واپسگرا هستند. نظرات آنان از دادن بازخوردهای ساده فراتر می‌رود. به طور مثال برخی در بررسی‌ها و نظرات می‌خواهند که لوگو درشت‌تر شود. گاهی مشتریان فکر می‌کنند لازم است با تدکرات غیرضروری اشتباهات طراحان را اصلاح کنند. ما از مشتریان می‌خواهیم تا به جای تلاش برای حل مساله، مشکلات و مسایل خود را به‌طور شفاف بیان کنند و یافتن راه‌های خلاقانه برای حل مسایل را به ما بسپارند.»

Hart می‌گوید: «حتی اگر راه‌حل ارایه شده مانند یک شانس بزرگ باشد، بهتر است به جای تلاش برای تغییر ، آن را پذیرفته و به کار گیرید. دنیا به یک محصول معمولی دیگر احتیاج ندارد. مساله بسیار مهم این است که جسور باشید و حین انجام روند به طراحان اعتماد کنید. اگر توانایی تفکر را در افراد محدود کنید، مخصوصا همکارانتان در بخش طراحی، در واقع روند انجام کار را محدود کرده‌اید. برندهایی که جسور و پذیرا هستند معمولا محصولات بهتری ارایه می‌کنند.»

دست در دست هم

پس از آن که پروژه طراحی یا بازطراحی و اصلاح جدیدی در دست گرفتید، روند را با ساختن تیمی آغاز کنید که می‌توانید به آن اعتماد کنید. درمورد اهداف و دیدگاه‌های پروژه به راحتی صحبت کنید اما از انجام وظایف شرکایتان برای آنها خودداری کنید. بسته‌بندی فوق‌العاده هنگامی خلق می‌شود که برندها در حین پروژه حضور داشته باشند و برای افراد تیم و ایده‌های آن‌ها ارزش و احترام قایل باشند.