Glenroy بیش از 50 سال است که به‌عنوان تولیدکننده بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در جهان فعالیت می‌کند. این شرکت دراین مقاله به 6 دامی که در هنگام انتخاب پاکت‌های ایستاده نباید در دام آن‌ها افتاد، اشاره می‌کند.

بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر, پاکت‌های ایستاده, بسته‌بندی مایعات, بسته‌بندی در جهان, بسته‌بندی برای محصولات مایع, بسته‌بندی‌های سخت, پاکت‌های انعطاف‌پذیر, بطری‌های پلاستیکی, تولید فیلم بسته‌بندی,

پاکت‌های ایستاده یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد بسته‌بندی در جهان هستند. سفارش این نوع بسته‌بندی تا سال 2018، سالانه 7درصد رشد داشته است. به خاطر پیشرفت‌ها در مواد اولیه بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، همچنین اجزا و تجهیزات پرکنی آن‌ها، بسیاری از محصولات که محدود به بسته‌های سخت بودند اکنون گزینه‌های بسیار خوبی برای ارایه بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر هستند.

هنگامی که صحتب از بسته‌بندی برای محصولات مایع به میان می‌آید، پاکت‌ها ممکن است نخستین گزینه‌ای که به ذهن می‌آید نباشند. اما افزایش تعداد برندهایی که از بسته‌بندی‌های سخت به سمت پاکت‌های ایستاده برای بسته‌بندی مایعاتی همچون انواع نوشیدنی، شربت، مواد پاک‌کننده و حتی روغن موتور و انواع روان‌کننده‌ها رفته‌اند، باعث تفکر دوباره در این‌باره می‌شود.

علت حرکت از بسته‌بندی‌های سخت به سمت پاکت‌ها چیست؟

مزیت‌های انتخاب پاکت‌های ایستاده در مقابل بسته‌بندی‌های سخت را می‌توان در چندین مورد برشمرد، پاکت‌های انعطاف‌پذیر:

– سبک‌تر هستند و حمل آن‌ها برای مصرف در حال حرکت راحت‌تر است.

– نرخ محصول به بسته آن‌ها بالاتر است.

– مصرف پلاستیک در آن‌ها به نسبت بطری‌های پلاستیکی تا 60درصد کمتر است.

– انبارداری آن‌ها بازدهی بیشتری دارد چراکه پاکت‌های خالی به مراتب جای کمتری به نسبت بسته‌بندی‌های سخت می‌گیرند.

– تخلیه محصول از درون آن‌ها تقریبا به صورت کامل انجام می‌شود. (در ظروف سخت 6 تا 14درصد از محصول باقی می‌ماند، در حالی که این نرخ در پاکت حدود 5/0 درصد است.

– برای تولید آن‌ها حدود 50درصد انرژی کمتری صرف می‌شود.

– اثر کربنی کمتری در طول فرآیند تولیدشان ایجاد می‌شود.

– ضایعات کمتری برای دفن باقی می‌گذارند.

– از آنجایی که کامیون‌های کمتری برای حمل مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نتیجه مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گازکربنیک کاهش می‌یابد.

– تاثیر خوب در قفسه، متمایزسازی، دید خوب و ایجاد راحتی بیشتر همگی از مزیت‌های رقابتی این نوع بسته‌بندی هستند.

از آنجایی که بسیاری از شرکت‌ها قادر به تهیه پاکت‌ها هستند، هنگامی که برای محصولات مایع خود به دنبال پاکت‌های ایستاده می‌گردند، موضوع دیگری نیز مطرح می‌شود و آن این‌که بهتر است به دنبال تولیدکنندگانی بگردید که در طراحی بسته‌بندی برای مایعات نیز تجربه داشت باشند. چندین ایراد ممکن است در حین تولید پاکت‌های ویژه مایعات پیش بیاید و تولیدکنندگانی که با مایعات کار می‌کنند خواهند توانست که از پس آن‌ها برآیند.

1- تبدیل پاکت

برخی از تولیدکنندگان باتجربه در مهندسی و تولید پاکت‌های ایستاده برای مایعات، تکنیک‌هایی را برای کانورتینگ پاکت‌ها ابداع کرده‌‌اند که ریسک نشتی‌های احتمالی را کم می‌کند.

2- نمونه‌سازی پاکت

شکل قطعی برخی پاکت‌ها باعث خم شدن یا تا خوردن فیلم بسته‌بندی انعطاف‌پذیر می‌شود که می‌تواند منجر به شکستگی‌های ناشی از استرس و احتمالا نشتی شود. پاکت‌های مایع که اندازه آن‌ها برای در دست گرفتن با یک دست بزرگ است، نیازمند دستگیره‌های دای‌کات شده‌ای هستند تا عملا مصرف‌کننده در هنگام ریختن محصول از درون آن، دو نقطه تماس داشته باشد. تهیه یا تولیدکننده پاکت که دارای تجربه کافی در پاکت مایعات باشد، می‌تواند در همکاری با شما، نمونه‌های اولیه خلاقانه‌ای را برایتان طراحی کند که دارای شکستگی‌های استرسی نباشد و نیز پایداری خوبی نیز باشد. همچنین جذابیت در قفسه، راحتی و آسانی در استفاده.

3- تجهیزات پرکنی

هنگامی که پروتوتایپ‌ها را طراحی می‌کند، تهیه‌کننده پاکت شما باید راجع به فرآیند پرکنی که قرار است در مورد پاکت‌های شما مورد استفاده قرار بگیرد اطلاعات کافی داشته باشد و آن‌ها را لحاظ کند. به‌عنوان مثال تجهیزات پرکنی ممکن است به فضای اضافی بر روی پاکت‌ها برای سیل کردن احتیاج داشته باشد. فرآیند پرکنی موضوعی بسیار مهم در چرخه تولید است و اغلب بر طراحی پاکت نیز تاثیرگذار است. تولید یک پاکت بدون در نظر گرفتن تجهیزات پرکنی، استقبال داوطلبانه از فاجعه است.

4- مواداولیه پاکت

ساختار انتخاب شده بسته‌بندی منعطفی که برای پاکت شما انتخاب می‌شود نقشی حیاتی در جلوگیری از نقایص بعدی پاکت دارد. به‌عنوان اطلاعات پیش‌زمینه، یک ساختار بسته‌بندی انعطاف‌پذیر به‌طور خاص شامل لایه‌های چندگانه از مواداولیه لمینیت شده با همدیگر می‌شود که هر لایه نقشی کارکردی در عملکرد بسته دارد.

مقاومت در برابر سوراخ شدن و دوام بالا موضوعاتی بسیار مهم برای طراحی پاکت‌های بسته‌بندی مایعات به حساب می‌آیند و مواداولیه برای بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر در این مورد ایده‌آل هستند. یک تولیدکننده باتجربه پاکت این مواد را برای ساختار مهندسی شده بسته‌بندی انعطاف‌پذیر شما یکپارچه می‌کند.

از تولیدکنندگانی که یک دستورالعمل استاندارد را برای بسته‌بندی منعطف ارایه می‌دهند دوری کنید. تولیدکنندگانی را انتخاب کنید که بتوانند ساختارهای سفارشی را برای محصول شما پیشنهاد دهند آن هم بسته به ترکیب‌بندی منحصربه‌فرد محصول شما. این موضوع  باعث می‌شود تا از یکنواختی و یکسانی همه محصولات در چشم خریدار جلوگیری شود.

5- تست پاکت

در هنگام طراحی و تولید پاکت‌ها برای مایعات، آزمایش یکی دیگر از راهکارهایی است که از ایجاد نقص جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند تا پاکت‌ها بهترین عملکرد را در چرخه زندگی‌شان داشته باشند. در مراحل مهندسی بسته، تولید فیلم بسته‌بندی و تبدیل پاکت، تولیدکننده پاکت شما باید آزمایش‌های زیادی را انجام دهد :

– تست سازگاری محصول/ پاکت

– تست فشرده‌سازی

– تست سیل

– تست مقاومت در برابر سوراخ شدن

– تست حمام آب

– تست کشش

– تست چکه

– تست ترکیدگی

هر کدام از این آزمایش‌ها نقش حیاتی در تضمین بهترین عملکرد بسته را دارد. برای مثال در هنگام شکل‌دهی پاکت، انجام مداوم آزمایش حمام آب (آزمایشی با به‌کارگیری فشار بیرونی) و آزمایش فشار درونی برای هر پاکت، هرگونه نشتی یا سیل‌بندی ضعیف را نشان می‌دهد.

6- شیر و درب

شیرها و درب‌ها نقشی حیاتی در عملکرد پاکت‌های ویژه مایعات دارند. به گفته Dave Johnson، مدیر بازاریابی و استراتژی Aptar Group، بخش کلیدی در محبوبیت پاکت‌های ایستاده، همانا بهبود طراحی و عملکرد شیرها و درب‌ها بوده است.

خلاقیت‌های گوناگونی که در این بخش انجام شده راحتی را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورده است. ویژگی‌هایی همچون آسانی در باز و بسته شدن، صدای ناشی از باز و بسته کردن، شاهد دستکاری شدن، ایمنی کودک، استفاده و توزیع با یک دست، کنترل در ریختن و… از این دسته‌اند. برخی از درب‌ها برای محصولات جامد و دارای ذرات معلق طراحی شده‌اند و برخی دیگر مناسب مایعات هستند.

تولیدکننده باتجربه باید باتوجه به غلظت و ویژگی‌های محصول درب مناسب آن را پیشنهاد دهد. به‌عنوان مثال برخی از درب‌ها از چکه جلوگیری می‌کنند، حجم و جریان مایع را در هنگام خروج از پاکت کنترل می‌کنند و به موقع جریان مایع را قطع می‌کند تا کثیفی به وجود نیاید.

متفاوت فکر کنید

تصور غلطی در مورد بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر وجود دارد که در حال کمرنگ شدن است اما در برخی هنوز وجود دارد. این تصور غلط حاکی از این است که بسته‌بندی‌های منعطف نمی‌توانند به اندازه بسته‌های سخت بادوام و کاربردی باشند.

Eran Arnold مدیر ارتقا در Glenroy Inc می‌گوید: «من فکر می‌کنم بزرگترین چالش برای پاکت‌های مایعات غلبه بر این تصور غلط خواهد بود که این بسته‌ها نمی‌توانند کارایی بطری‌ها را داشته باشند. در هنگام طراحی پاکت‌ها برای مایعات، ما به‌عنوان مهندسین بسته‌بندی نیاز به درک راه‌های مختلفی داریم که ثابت کنیم انتخاب بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر می‌تواند عملکرد بسته را بهبود بخشد یا مشکلی را حل و ارزش افزوده‌ای را برای مشتری ایجاد کند. پاکت‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی به راحتی و بهبود تجربه مصرف‌کننده کمک کنند.»

هنگامی که صحبت از دوام پاکت‌ها می‌شود،  Riggs  مدیر تولید شرکت اشاره می‌کند که ما پاکت‌هایی را طراحی کرده‌ایم که می‌تواند oz.42 از مایعات را در خود نگه دارد و آزمایش تست ft.12 را پشت سر بگذارد. به اعتقاد من «پاکت‌ها می‌توانند حتی بهتر از این هم در مقایسه با بطری در برخی موارد باشند.»