شرکت‌های تولیدکننده موادغذایی و نوشیدنی که از فرآیند فشار بالا (HPP) استفاده می‌کنند، راهی یافته‌اند تا تایید کند که این عملیات انجام شده است.HPP به چندین علت منطقی در چند سال گذشته به روشی محبوب در بازار غذا و نوشیدنی تبدیل شده است: کیفیت بهتر محصول و طول عمر بیشتر آن، به‌عنوان مثال. اما تاکنون نشانگر دیداری واضحی برای اینکه تایید کند بسته غذا یا نوشیدنی تحت عملیات HPP قرار گرفته یا نه وجود نداشته است. هر بسته‌ای که به هر علت این فرآیند را از دست دهد، ریسک غذایی بالایی را برای محصول ایجاد می‌کند.

Chromatic Technologies Inc، مرکب نشانگر HPP را تولید کرده که مراحل ثبت اختراع را طی می‌کند و به صورت دیداری نشان می‌دهد که آیا بسته این عملیات را برای کشتن باکتری‌های درون محصول طی کرده است یا نه. مشابه با کدهای جوهرافشان تغییر رنگ‌دهنده که بر روی درب قوطی‌های غذایی در عملیات قرعی چاپ می‌شوند و برای تایید استریلیزاسیون از قرمز به آبی تغییر می‌یابند، مرکب CTI نیز بر روی سطح به خوبی نمایان است اما هنگامی که در معرض HPP قرار می‌گیرد تغییر رنگ می‌دهد. این مرکب که به دو شکل پایه آب و UV موجود است، به روش‌های متداول بر روی بسته‌بندی چاپ می‌شود. به گفته تولیدکننده، مرکب‌های پایه حلال نیز چنانچه بازار تقاضا کند، در آینده قابل تولید خواهد بود. این فناوری همچنین شامل ویژگی ضدسرقت نیز می‌شود تا با افراد متقلبی که احتمالا بخواهند از مرکب‌های دیگری بر روی بسته استفاده کنند و مدعی شوند که این همان مرکب‌های نشانگر است، مقابله کند.

در ادامه مصاحبه با Patrick Edson، مدیر بازاریابی CTI را درخصوص این می‌خوانیم:

 

دفعاتی که بسته‌بندی‌ها به اشتباه عملیات HPP را در کارخانه تولیدکننده مواد غذایی طی نمی‌کنند، چه تعداد است؟ علت رخ دادن این اشتباهات چیست و راه های ایمنی مقابله با آن کدام است؟

هیچ اطلاعات یا ابزار تاییدکننده‌ای برای بخش تعداد خطاهای ماشین HPP وجود ندارد. بسیاری از فرآیندهای تولید HPP دستی هستند (حرکت، پرکنی، تخلیه، بسته‌بندی، حرکت)، به همین خاطر فرصت‌های بسیاری برای اشتباه یا گمراهی وجود دارد. با این حال درصد خطاهایی که اتفاق می‌افتد بسیار اندک است. اما جمله‌ای معروف در بحث کیفیت وجود دارد که می‌گوید: «اگر نتوانی چیزی را اندازه‌ بگیری، نخواهی توانست آن را مدیریت کنی.»

در حال حاضر، اگر یک پالت از درون ماشین نگذرد یا اینکه به خوبی تحت عملیات قرار نگیرد، تبدیل به نارنجک جنگی درون کل تجارت می‌شود. شناسایی اینکه منشا مشکل در کجا بوده سخت است، پس شما با دو مشکل مواجه خواهید شد:

1) واکنش خفیف‌تر: گشتن به دنبال این موضوع که آیا کسی در فرآیند شما مسوولیت‌ناپذیر است.

2) واکنش شدیدتر: فراخوان برای یافتن فهرست موجودی انبار

افزودن ابزارهایی برای اندازه‌گیری کیفیت می‌تواند به بهبود هر دو گزینه بد بالا کمک کند.

آیا تایید HPP بیشتر برای تولیدکنندگان موادغذایی یا خرده‌فروشان/ مصرف‌کنندگان در جهت اطمینان‌بخشی از محصول موثر است؟

سه گروه اصلی بیشترین علاقه را به استفاده از این فناوری دارند:

1) تیم‌های سنجش کیفیت و اطمینان برند. آنها محصولاتشان را در کامیون، پالت یا بسته‌های جداگانه بررسی می‌کنند تا HPP آن را تایید کنند (اینکه آیا بسته در معرض فرآیند HPP قرار گرفته یا نه؟) و آسیب‌های حرارتی شدید را شناسایی نمایند.

2) رستوران‌های زنجیره‌ای. آنها حجم زیادی از محصولات که به انبارهایشان ارسال می‌شود را دریافت می‌کنند با این تصور که همه آنها در معرض عملیات HPP قرار گرفته‌اند اما هیچ مکانیزمی برای تایید این موضوع وجود ندارد. فناوری CTI شناسایی و قرنطینه محصولات معیوب پیش از ارایه به مصرف‌کنندگان را برای رستوران‌داران آسان می‌کنند.

3) فروشگاه‌های خواروبارفروشی. فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز به  اجباری کردن فرآیند HPP در خطوط محصولات غذایی کرده‌اند و از نشانگرهای ایمنی برای تایید HPP و آسیب‌های حرارتی خبر می‌دهند. این کار باعث بهبود کیفیت محصولات می‌شود، طول عمر آنها را افزایش می‌دهد، مصرف‌کنندگان را محافظت می‌کند و از هزینه‌های جانبی برای فراخوانی مصحولات معیوب و نیز آسیب به شهرت برندها جلوگیری می‌کند.

این فناوری‌ برای این طراحی نشده که تاییدی بر عملکرد مناسب ماشین HPP باشد. ماشین‌های HPP تجهیزات گرانی هستند با نرم‌افزارها و پروتکل‌های کنترل و بازرسی پیشرفته. فناوری راستی‌آزمایی HPP طراحی شده تا کمک کند که مشخص شود درون ماشین چه اتفاقی برای محصول افتاده است. کارکنان کارگاه در کارخانه فرآیند HPP، نیازمند ابزاری هستند که تایید کند که عملیات فشار بالا بر روی محصولات اتفاق افتاده باشد.

امروز، بسیاری از ماشین‌های HPP پیش از فرآیند یک لیوان فومی را درون هر سبد قرار می‌دهند. پرسنل HPP باید تایید ‌کنند که لیوان در هنگام خروج سبد غذا از ماشین، ترک خورده یا شکسته باشد. فناوری CTI نیاز به این لیوان را از بین برده است. مدل‌های مالی اخیر نشان داده‌اند که چنانچه برای هر چرخه فرآیند HPP از یک لیوان استفاده شود، هزینه لیوان، سفارش، آزمایشگاه، جمع‌آوری، انبارداری و صورت‌برداری سالانه بین 750هزار تا یک میلیون دلار خواهد بود. این تازه هزینه مانیتورینگ سبدهای خروجی از ماشین است. نشانگرهای HPP همین عملکرد را ارایه می‌دهند و اطلاعات را تا سطح بسته‌بندی میسر می‌سازند و اجازه می‌دهند تا محصول تا قفسه فروشگاه قابل ردیابی باشد.

 

چرا این نکته مهم است که فناوری CTI می‌تواند درجه فشارهای کمتر از 20000، 20000، 30000 و بیشتر از 40000 psi را مشخص و متمایز کند؟

نشانگرهای HPP می‌توانند تایید کنند که یک بسته در معرض فشار psi50000 قرار گرفته است. تغییررنگ این مرکب در فشارهای یادشده بالا و تیره‌تر شدن آن با بالا رفتن فشار، نشان می‌دهد که فناوری حساسیت قابل قبولی دارد و در فشارهای پایین‌تر عمل نمی‌کند.

فناوری چگونه بین فشارهای مختلف تمایز ایجاد می‌کند؟ آیا یک مرکب است که تفاوت درجات ظاهری را نشان می‌دهد یا مرکب‌های سفارشی برای درجات مورد نظر تولید می‌شود؟

همزمان با بالا رفتن فشار، واکنش شیمیایی رنگدانه‌ها نیز بالا می‌رود به همین خاطر تیرگی در رنگ اتفاق می‌افتد.

این فناوری‌ برای این طراحی نشده که تاییدی بر عملکرد مناسب ماشین HPP باشد. ماشین‌های HPP تجهیزات گرانی هستند با نرم‌افزارها و پروتکل‌های کنترل و بازرسی پیشرفته. فناوری راستی‌آزمایی HPP طراحی شده تا کمک کند که مشخص شود درون ماشین چه اتفاقی برای محصول افتاده است. کارکنان کارگاه در کارخانه فرآیند HPP، نیازمند ابزاری هستند که تایید کند که عملیات فشار بالا بر روی محصولات اتفاق افتاده باشد.

آیا این مرکب تاییدیه FDA برای تماس با موادغذایی را گرفته است؟

فناوری HPP تاییدیه FDA برای تماس غیرمستقیم با غذا را دارد، همچنین تایید Eupia و Swiss.

چه چیزی در این مرکب وجود دارد که آن را ضدسرقت کرده است؟

ما مکانیزم ضدسرقت نداریم اما می‌توانیم از هشدارهای دمای بالا برای ایجاد تمایز بین مرکب‌های متداول استفاده کنیم.

بر روی چه سطح یا لایه‌هایی قابل استفاده است؟

فناوری HPP CTI را می‌توان بر روی تمام سطوحی که قابلیت تحمل HPP را دارند استفاده کرد. هر چیزی که بتواند وارد ماشین HPP شود، فناوری CTI را می‌توان بر رویش چاپ کرد (به جز سیستم کدزنی جوهرافشان).

آیا این مرکب‌ باید بر روی سطح چاپ شود؟

خیر. لمینیت‌ها همانند چاپ بر روی سطح نیز در این مورد خوب عمل می‌کنند. باید با لایه محافظ یا OPV (ورنی پوششی) از آن استفاده کرد.

چه زمانی نشان تاییدیه HPP به بسته افزوده می‌شود؟ آیا درون خط چاپ می‌شود با سایر گرافیک‌ها یا بسته به نیاز بر روی بسته‌بندی درست پیش از HPP؟

می‌تواند همزمان مانند یک مرکب معمولی چاپ شود. این کار به فرآیند چاپ معمولی به عنوان یک ایستگاه چاپ اضافی (برج چاپ) در سیستم‌های پایه آب و UV در چاپ‌های فلکسو و گراور افزوده می‌شود. نمونه پایه حلال نیز مطابق با درخواست قابل تولید است.

از چه فناوری چاپی برای افزودن مرکب به بسته استفاده می‌شود؟

HPP می‌تواند بر روی تمام روش‌های متداول چاپی مورد استفاده قرار گیرد: پایه آب و UV فلکسو/ گراور/ EB، اما با سیستم جوهرافشان مطابقتی ندارد.

پیشنهاد شما برای تولیدکنندگان غذایی این است که هر کدام یک کد سفارشی برای تایید HPP داشته باشند یا اینکه از گرافیک های استاندارد استفاده کنند.

نشانگرهای HPP مکمل کدهای HPP فعلی هستند. نخستین گام برای اغلب شرکت‌ها نشان فناوری بر روی بسته‌بندی به صورت مخفیانه است برای درک و تایید چرخه توزیع. هنگامی که اجرای این کار به خوبی درک و انجام شد، اهمیتی مانند هشدارهایی همچون «بهترین زمان مصرف» و «در یخچال نگهداری می‌شود» خواهد یافت.

آیا این تایید بر روی خط بسته‌بندی در محصولات با حجم تولید بالا به صورت خودکار قابل خواندن است؟

بله. کنترل‌ رنگ می‌تواند به شکل خودکار توسط لیزر انجام شود و در مواردی که نشانگر HPP فعال نشده باشد، از خط بیرون  انداخته شود.

هزینه‌های افزودن این فناوری به بسته‌بندی چقدر است؟

هزینه بستگی به حجم کار دارد اما شاید بتوان گفت که هزینه‌ای در حدود یک سنت برای هر بسته دارد.

  آیا این تکنولوژی توسط خریداری استفاده شده است؟ اگر استفاده شده بر روی چه محصولی بوده است؟

این فناوری در دسامبر 2016 معرفی شده است. از آن زمان CTI با حجم گسترده‌ای از تقاضا برای ارسال نمونه، تست خط و مشاوره‌های فنی مواجه بوده است.