سهیل چهره ای

شنیده‌ایم که در هزاره سوم، دانش بشر هر ده سال دو برابر می‌شود اما از این شگفت‌انگیزتر اینکه برخی دیگر  می‌گویند هر آن چه که یاد می‌گیریم هر 24 ساعت دو برابر می‌شود! سرعت فناوری در جهان امروز بسیار فراتر از آن چیزی است که حتی یک نسل پیش می‌توانستند پیش‌بینی کنند و مطمئن هستم به هیچ عنوان کسانی که 30سال پیش می‌زیستند نمی‌توانستند جهان امروز را در همه ابعاد آن به چنین شکلی تصور کنند.

 

پیشرفت تکنولوژیکی همراه با خود راحتی، بهبود و البته نیازهای جدید را به ارمغان آورده است، اما سرعت زندگی و تحولات آن نیز افزایش یافته است به همین خاطر امروز ما ماشین‌ها، هواپیماها، قطارها، اینترنت و… پرسرعت‌تری داریم تا بتوانیم از پس زندگی پرشتاب و البته رقابتی شده برآییم.

تغییر آهنگ زندگی موجب ایجاد تغییرات در سبک زندگی ما نیز شده است. در حال حرکت غذا می‌خوریم، آنلاین خرید می‌کنیم، از قفسه‌های کالا در فروشگاه‌های مجازی بازدید می‌کنیم و سفارش می‌دهیم و چون فرصت رفتن به فروشگاه واقعی را نداریم ترجیح می‌دهیم تا کالا را درب منزل تحویل بگیریم. حتی ماشین لباسشویی را به اینترنت وصل می‌کنیم تا خودش به‌طور خودکار شوینده مورد نیاز را سفارش دهد. در ابتدا گمان می‌شد که با دیجیتالی شدن خرید، شاید دیگر نیازی به پرداختن آنچنانی به موضوعات اساسی در بسته‌بندی همانند سابق نباشد اما تحقیقات بعدی به خوبی نشان داد که برخلاف آن تصور، از نقش بسته‌بندی نه‌تنها کاسته نشده بلکه جنبه‌های جدیدی نیز به آن افزوده شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که خریداران کماکان به موضوع زیبایی در بسته‌بندی اهمیت می‌دهند. حتی حس تماسی که بسته‌بندی به خریدار منتقل می‌کند نیز پس از دریافت کالا تاثیرگذار دیده شده است، هم در خرید مجدد و هم توصیه آن به دیگران با وجود اینکه محصول به صورت اینترنتی سفارش داده شده است.

در کنار بسته‌بندی باید به نوع بازاریابی و کانال‌های توزیع نیز دقت کرد. همانطور که گفته شد دیگر اغلب خریدها از طریق اینترنت و گوشی‌های همراه انجام می‌شود. نمایش خوب، اطلاع‌رسانی مناسب از محتویات و عملکرد محصول، تحویل سریع و صحیح و داشتن بسته‌بندی‌های آماده توزیع از نکات مهم در این بحث به حساب می‌آیند. در ایران نیز چند وقتی هست که چندین شبکه فروش آنلاین راه‌اندازی شده‌اند و به گرفتن سفارش از مشتریان مشغول هستند. در کشور آمریکا، 52درصد از خریداران آنلاین، کالای خریداری شده در بسته‌بندی زیبا را تجدید می‌کنند و از هر 10 خریدار چهار نفر تصویر خریدشان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، یعنی تبلیغ رایگان برند! بسته‌بندی یکی از کانال‌های بسیار مهم برای فروش کالاست. آنهایی که در اندیشه فردای تجارتشان هستند باید بتوانند ترکیبی خوب از بسته‌بندی زیبا و کاربردی و نیز روش‌های نوین ارایه محصولاتشان بیابند. برندهای معتبر همگی برای ابداع راه‌هایی در جهت ارتباط و اتصال بهتر به خریدار در تلاش هستند. از آینده‌گریزی نیست، برنده کسی است که خود را برای آن آماده کرده باشد.