ایرنا: مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی گلستان اعلام کرد: چهار واحد بسته بندی زعفران با ظرفیت اسمی 740 کیلوگرم در سال و سرمایه گذاری 29 میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسیده و فعال است.

بسته بندی زعفران, بسته بندی و فرآوری, صنایع غذایی, داروسازی,

محمدتقی جهانشاهی اظهار داشت: این واحدها زمینه اشتغال 32 نفر را در استان فراهم کرده اند. زعفران تولیدی در گلستان با وجود کیفیت مرغوب به دلیل مشکلات در بخش بسته بندی و فرآوری، هنوز راهی به بازارهای بین المللی باز نکرده و راه اندازی این واحدها گام مثتبی در جهت توسعه این کشت در استان است. زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.

کشت زعفران در روستای وامنان از توابع شهرستان آزادشهر واقع در شرق گلستان از 20 سال قبل توسط یک روحانی اهل همین روستا آغازشد و امروز بیشترین سطح زیر کشت و بهترین کیفیت این محصول در استان را دارد.طبق گزارش های غیررسمی 150 هکتار از زمین های کشاورزی درگلستان به کشت رعفران اختصاص دارد. زمان برداشت دراین استان قبل از ورود هوای سرد و سرمای پاییزی بوده و بیشتر از اواسط مهر آغاز و تا نیمه های آبان انجام می شود.

به محض پیدا شدن اولین گلهای زعفران در مزرعه، برداشت محصول آغاز می شود که عملیات برداشت آن حدود 20 روز به طول می انجامد.  عمر مزرعه زعفران به تعداد پیازهای کاشته شده در سال اول بستگی دارد، هر پیاز سالیانه پیازهای جدید تولید می کند در نتیجه با گذشت چند سال به علت تراکم پیازها، نقصان مواد غذایی، پوکی برخی پیازها و کوچک شدن آنها از مقدار محصول کاسته می شود.  هر کیلوگرم گل زعفران در حدود 2 هزار تا 2 هزار و 700 گل دارد و از آن 12.5 تا 17.5 گرم زعفران تولید می شود.