ایرنا:  نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز و دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ضعف در صنعت بسته بندی و نداشتن شناخت از بازارهای خارجی، موانع جدی در حوزه صادرات کالاهای داخلی به خارج به شمار می رود.

 

 

سیده حمیده زرآبادی در آئین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین، افزود: با وجود پیشینه تاریخی کشور در حوزه تجارت، به دلیل عقب ماندگی در حوزه بسته بندی و ضعف در بازاریابی در کنار سایر مشکلات پیش روی صادرات نتوانسته ایم از ظرفیت های این حوزه برای تقویت تولید و اقتصاد کشور به خوبی بهره ببریم.
وی، هزینه های بالای تولید را نیز به عنوان دیگر مانع پیش روی صادرات کالاهای داخلی برشمرد و گفت: در حوزه سیاست و قانون گذاری، مجلس برای رفع قوانین و مقررات زاید و مزاحم در حوزه صادرات تلاش های فراوانی می کند.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مشکلات پیش روی تولیدکنندگان در حوزه صادرات را به دو دسته داخلی و بین المللی تقسیم و یادآور شد: در حوزه داخلی، به دلایل مختلف هزینه های تولید بالا بوده و صادرکنندگان برای فعالیت با مسایل مختلفی از جمله مالیات روبرو هستند.
زرآبادی با بیان اینکه محصولات تولیدی داخل قابل رقابت با کالاهای مشابه در بازارهای جهانی نیستند، ادامه داد: این موضوع ناشی از کم توجهی به مقوله کیفیت و شناخت کم از بازارهای خارحی است.
وی، شناخت و ارزیابی بازارهای خارجی توسط تولید کنندگان و صادر کنندگان داخلی را ضروری دانست و در پایان گفت: بدون توجه به این موضوع نمی توان شاهد حضور و ماندگار کالای ایرانی در بازارهای جهانی باشیم. در پایان این همایش 30 صادرکننده نمونه استان قزوین معرفی و از آنها تجلیل شد.