صنعت بسته‌بندی مدت‌هاست که به دو دسته مجزا تقسیم شده است. برای کالاهایی که به‌صورت عمده فروخته می‌شوند، معمولا از بسته‌بندی حجمی و برای کالاهایی که مستقیما در فروشگاه‌ها به مشتری عرضه می‌گردند از بسته‌بندی جداگانه استفاده می‌شود. تفاوت بین فروش عمده و خرده‌فروشی در برخی بازارها تا حدود ۲۰درصد محاسبه شده است. جای تعجب ندارد که امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ عمده‌فروش به دنبال تولید و ارایه خدمات محلی به صورت خرده‌فروشی هستند.

صنعت بسته‌بندی,  بسته‌بندی حجمی, بسته‌بندی قراردادی,

تبدیل عمده‌فروشی به خرده‌فروشی معمولا برای تولیدکنندگانی که محصولات را به صورت عمده ارایه می‌کنند کار سختی است. بسیاری از آن‌ها در کنار فروش عمده محصولات خود به سایر شرکت‌ها، مایل به داشتن فروشگاهی کوچک هستند که در آن اجناس خود را به صورت تکی نیز به فروش برسانند. افتتاح فروشگاهی برای فروش کالا به صورت تکی علاوه بر مشکلاتی که دارد، تولیدکنندگان را در بخش بسته‌بندی نیز با مشکلاتی جدی رو‌به‌رو خواهد کرد. بسیاری از عمده‌فروشان برای این کار از شرکت‌های مخصوص بسته‌بندی کمک می‌گیرند تا با هزینه و دردسر کمتر، کالاهای عمده را به صورت انفرادی نیز تبدیل به کالای قابل عرضه و فروش کنند.

بسته‌بندی قراردادی یا سفارشی (contract bagging)، صنعتی است که در چند سال اخیر شکوفا شده است. برخی شرکت‌های عمده‌فروش دستگاه‌های لازم برای بسته‌بندی را خریداری کرده‌اند. با گذشت زمان این شرکت‌ها دریافته‌اند که کسب‌وکار آنان عمدتا فصلی است و برای ادامه کار خود نیازمند منابع درآمد دیگری نیز هستند. آن‌ها دریافته‌اند که بسته‌بندی برای شرکت‌های دیگر، منبع درآمدی برای آنان محسوب می‌شود و باعث می‌شود که کارکنان شرکت نیز در تمام طول سال مشغول باشند.

شرکت‌هایی که تجهیزات مخصوص بسته‌بندی را داشتند پس از آن‌که این راه کسب درآمد را کشف کردند، نیاز به محلی برای نمایش توانایی‌های خود در این زمینه پیدا کردند. نمایشگاه‌های تجاری بسته‌بندی‌های قراردادی برای این شرکت‌ها تبدیل به فروشگاهی شد که در آن می‌توانند خدمات بسته‌بندی خود را ارایه کرده و به فروش برسانند. فروشندگان این نمایشگاه‌ها معمولا تولیدکنندگان کوچکی هستند که نیازهای خریداران و شرکت‌کنندگان نمایشگاه را درک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند خدمات مخصوصی را به شرکت‌کنندگان ارایه کنند و از این طریق برای شرکت خود سودآوری کنند. با این کار شرکت‌های خریدار نیز لزومی به خرید تجهیزات مخصوص بسته‌بندی، که تنها چند ماه در سال ممکن است به آن نیاز پیدا کنند، ندارند و می‌توانند در هزینه آن صرفه‌جویی کنند.