مهر: رییس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: صنایع تبدیلی در دست احداث سیب‌زمینی تولیدی استان برای ۷۲۰ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

عدیل سروی در جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰۰‌هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود و این استان جزو تولیدکنندگان برتر سیب‌زمینی کشور است. وی افزود: با این وجود نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و انبارهای نگه‌داری استاندارد مشکلاتی را برای این محصول به وجود آورده و ارزش‌افزوده مورد انتظار تامین نشده است.رییس جهاد کشاورزی استان با تاکید به اینکه ظرفیت فعلی انبارهای استاندارد استان ۵۰‌هزار تن است، اضافه کرد: در نظر داریم ۱۷ سردخانه برای نگه‌داری سیب‌زمینی در استان دایر کنیم. به گفته سروی ظرفیت سردخانه‌های در دست احداث ۸۶‌هزار تن است و با سرمایه‌گذاری ۷۰میلیارد تومانی می‌تواند برای ۱۳۹ نفر شغل ایجاد کند. وی افزود: علاوه بر این ۱۷ انبار مکانیزه محصول سیب‌زمینی نیز در دست احداث است که با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیارد تومانی ظرفیت نگه‌داری ۳۹‌هزار تن محصول را داشته و برای ۱۳۲ نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

رییس جهاد کشاورزی استان ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات کشاورزی را منوط به راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با هدف ممانعت از خام فروشی دنبال می‌شود.
سروی تاکید کرد: به همین منظور واحد فرآوری سیب‌زمینی برای ۱۰۰‌هزار تن محصول با سرمایه‌گذاری ۲۰میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۲۱۲ نفر احداث می‌شود. وی به بهره‌برداری از این واحد در آینده نزدیک اشاره و تاکید کرد: واحد تولیدی فرانچ فریز نیز با سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی برای ۱۱۷ نفر برای ۶۸ تن محصول سیب‌زمینی در دست احداث است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته رییس جهاد کشاورزی استان چهار واحد بسته‌بندی سیب‌زمینی نیز با ظرفیت ۴۰‌هزار تن سیب‌زمینی و سرمایه‌گذاری سه‌میلیارد تومانی زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم خواهد ساخت.