دکتر کیومرث فتح الهی کرمانشاهی در برنامه “بدون خط خوردگی” رادیو گفت و گو، با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی گفت: باید سعی کنیم کالاهایمان را با ارزش افزوده بیشتر، با بسته بندی و با برند سازی صادر کنیم زیرا این اقدامات باعث ایجاد اشتغال و ارزآوری خواهد شد. همچنین باید به توسعه صادرات غیر نفتی نیز توجه کنیم و اگر چنین باشد با برنامه ریزی می توانیم به اهداف مان برسیم.

 

دکتر کیومرث فتح الهی کرمانشاهی, صادرات غیر نفتی, کالاهای سرمایه ای, صنعت و خدمات, دانش بنیان, نانو تکنولوژی, داروهای نو ترکیب, رییس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران, برند سازی, بسته بندی

دکتر کیومرث فتح الهی کرمانشاهی با اشاره به پیشی گرفتن صادرات از واردات گفت: متاسفانه صادرات غیر نفتی ما در سال گذشته نسبت به سال ماقبل کاهشی بوده است و حدود 16.5 درصد صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی بوده است. در دو ماهه نخست امسال نیز میزان صادرات نسبت به سال گذشته 10 الی 15 درصد کاهشی بوده است.

وی با بیان اینکه کشور ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: سال گذشته میزان صادرات غیر نفتی مان حدود 42 میلیارد دلار بوده است و میزان واردات نیز حدود 41 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی صادرات غیر نفتی نسبت به واردات پیشی گرفته است اما متاسفانه حجم تجارت خارجی ما پایین آمده است؛ در صادرات حدود 16 درصد و در واردات بیش از 22 درصد افت داشته ایم.

رئیس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: زمانی افزایش صادرات ارزشمند است که حجم تجارت خارجی افزایش پیدا کند اما اینکه صادرات نسبت به واردات پیشی گرفته است معنی اش این است به اندازه ای که ارزآوری از صادرات غیر نفتی داشته ایم، کالا وارد کشور کرده ایم. 

وی با تاکید بر اینکه باید در حوزه تجارت استراتژی و برنامه داشته باشیم، عنوان داشت: در حقیقت باید واردات را مدیریت کرد؛ کالای مصرفی در بحث اقتصاد مقاومتی، باید کمتر وارد کشور شود و طبیعتا نیازی که داریم یعنی کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه و کالاهای واسطه ای بیشتر وارد کشور شود.

فتح الهی تاکید کرد: ما باید نیازمان یعنی کالاهای سرمایه ای و مواد اساسی را بیشتر وارد کشور کنیم. ما توانایی های بسیار زیادی به صورت بالقوه در کشور داریم، اگر اعتقاد به توانایی و توانمندی و پتانسیل های کشور داشته باشیم. در همه بخش های صنعت و خدمات توانمندی هایی داریم که باید به آنها اعتقاد داشته باشیم و برای این کار باید طرح آمایش سرزمین را مورد توجه قرار بدهیم و متناسب با ظرفیت های منطقه ای و با بسترسازی تولید و صادرات را انجام دهیم.

وی درباره افزایش صادرات و راه های آن، گفت: در کالاهای دانش بنیان در سال های اخیر اتفاق های بسیار خوبی در کشور افتاده است. در بحث نانو تکنولوژی و داروهای نو ترکیب اختراعات بسیار خوبی دانشمندان ما داشته اند که باید بتوانیم اینها را تجاری سازی کنیم و به تولید انبوه برسانیم.

رییس کمیسیون صادرات خانه اقتصاد ایران در عین حال با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی گفت: باید سعی کنیم کالاهایمان را با ارزش افزوده بیشتر، با بسته بندی و با برند سازی صادر کنیم زیرا این اقدامات باعث ایجاد اشتغال و ارزآوری خواهد شد. همچنین باید به توسعه صادرات غیر نفتی نیز توجه کنیم و برای این کار باید به توانمندی، ظرفیت و داشته هایمان در کشور اعتقاد داشته باشیم و اگر چنین باشد با برنامه ریزی می توانیم به اهداف مان برسیم.

وی خاطرنشان ساخت: استراتژی حوزه تجارت باید به این نحو باشد که واردات را مدیریت کنیم و اگر سرمایه گذار می خواهد وارد کشور شود، به بخش هایی که توانایی داریم مدیریت کنیم و در این راه باید بیشتر به صنایع کوچک و متوسط توجه کنیم.