هنر بسته بندی: بسته بندی مواد خوراکی از اهمیت بسزایی برخوردار است به خصوص در مورد مواد پروتئینی که ضرورت آن دوچندان می شود زیرا به طور مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط است. تشکیل انجمن صنفی صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی می تواند سطح کیفی سلامت جامعه را ارتقا دهد . در این راستا گفت و گوی کوتاهی با دکتر مسعود رسولی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته بندی مواد پروتئینی کشور انجام داده ایم که در زیر می آید:

 هدف از تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور چه بوده است؟

اهداف انجمن شامل گسترش و بهبود ارتباطات با ارگان‌های مرتبط، مشتریان و مصرف‌کنندگان برای افزایش کیفیت محصولات و رضایتمندی آنها و ارتقای سطح سلامت جامعه، برقراری تعامل صحیح با ارگان‌های مرتبط و تشکل‌های مرتبط برای رفع موانع و تسهیل امور تجاری، جلوگیری از تقلبات و تخلفات صنفی، فرهنگ‌سازی و تبلیغات مصرف محصولات بسته‌بندی شناسنامه‌دار است.
همچنین انجمن صنفی کارفرمایی صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور با هدف ایجاد همبستگی و ترسیم وابستگی میان تولیدکنندگان فرآورده‌های خام دامی کشور با گسترش و بهبود ارتباط با ارگان‌ها و تشکل‌های مرتبط برای بهبود فضای کسب‌وکار، رفع موانع تجاری و حمایت از تولید تشکیل شد. اعضای این انجمن بر این باورند که با حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و رضایتمندی مشتریان و عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب می‌توان به تبلیغ و فرهنگ سازی مصرف مواد پروتئینی شناسنامه دار پرداخت. محصولات پروتئینی خام دامی شناسنامه دار از مزرعه تا سفره تحت کنترل و نظارت سازمان دامپزشکی کشور است که با شرایط و ضوابط اصولی تولید و عرضه می‌شود به‌طوری‌که ارزش غذایی، ایمنی فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محصولات مناسب باشد.

تشکل مذکور تحت نظر چه ارگانی نظارت می‌شود؟

این تشکل صنفی کشوری تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور است که تاکنون توانسته حدود 868 محصول خود را با نام و آنالیز یکنواخت با کدگذاری دامپزشکی به مراکز عرضه ارسال کند. با توجه به خرید عمده و فروش ضایعات به کارخانه‌های تبدیل ضایعات (که قبلا دور ریخته می‌شد)، این شرکت‌ها محصولات خود را کاملا پاکسازی کرده و به قیمت مناسب به بازار ارایه می‌کنند که این باعث شده به محیط‌زیست هم آسیب کمتری وارد شود.  از طرف دیگر، شرکت‌های تولید‌کننده مواد پروتئینی شناسنامه‌دار به‌خاطر درج آرم، نام و مشخصات کامل روی محصول برای به‌دست آوردن مشتری و حفظ مشتریان قبلی مجبور به تولید با کیفیت بالا هستند. به این علت برندهای این صنعت برای حفظ آبروی خود و صنعت در این انجمن با هم هماهنگ شده و برای حفظ کیفیت تعهد داده‌اند.

مزایای محصولات بسته‌بندی شده پروتئینی شناسنامه‌دار چیست؟

اصل بازار محصولات بسته‌بندی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره‌بار، ارگان‌ها، شرکت‌ها و غیره هستند که با توجه به کنترل‌های کیفیتی و قیمتی باید محصولات بی‌نقص باشند.

 چه نوع بسته‌بندی در بخش مواد پروتئینی بیشتر مدنظر قرار گرفته است؟

انواع بسته‌بندی از لحاظ ماندگاری محصولات خام دامی شامل 1- بسته‌بندی معمولی، 2- بسته‌بندی تحت خلا، و وکیوم تحت خلا (نیتروژن به جای اکسیژن) که گاهی مواقع دی اکسیدکربن که PH را پایین و بار میکروبی را کم می‌کند و بعضی مواقع منوکسیدکربن که باعث حفظ رنگ می‌شود، 3- بسته‌بندی‌های فعال، رابطه پویا بین بسته‌بندی و موادغذایی (کنترل رطوبت، جاذب اکسیژن، رها‌کننده دی‌اکسید کربن (برخی مواقع با هم و تواما انجام می‌شود) ساتع‌کننده اتانول، جاذب بوهای ناخوشایند، جاذب اشعه ماورای‌بنفش، 4- بسته‌بندی ضد‌میکروبی (نانو تکنولوژی، اسیددار، پلیمرهای ضدمیکروب، ترکیبات بایون نقره، آنزیم‌های ضدمیکروب و… می‌شود.

 اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

انجمن از ایده های جدید بسته بندی با جذب بیشتر و بهتر با حفظ مواد پروتئینی استقبال می کند و جویای  نظرات مهم و کاربردی افراد است.

از همکاری جنابعالی سپاسگزاریم.