طراحی بسته بندی به صورت عمده شامل سه مرحله اصلی است:
-
انتخاب متریال
-
طراحی استراکچر
-
طراحی گرافیک
در این مقاله بطور مشخص در باره طراحی گرافیک صحبت میکنیم و به سه استراتژی پرکاربرد در طراحی گرافیک بسته بندی میپردازیم.
حداقل گرایی:
حداقل گرایی یا Minimalism یک سبک پرآوازه میان طراحان معماری داخلی است. و شاید کمتر در زمینه طراحی بسته بندی نام آن را شنیده باشید. اما اگر کمی دقیقتر به اطراف نگاه کنید، بسته بندی هایی زیادی را خواهید یافت که با سبک حداقل گرایی طراحی شدهاند. بویژه رنگ و بافت خاص جعبه کرافت، آن را به بستر مناسبی برای طراحی مینیمال تبدیل نموده است.
طراح در این سبک با پیروی از ایده ((کمتر، بیشتر است)) حداقل اِلِمانها را در طراحی بسته بندی استفاده میکند. زیرا معتقد است قرار گرفتن حداقل عناصر بصری در معرض دید مخاطب موجب بهتر دیده شدن آنها میشود. زیرا مخاطب فقط آنچه را که نیاز است بداند میبیند، نه چیزی بیش از آن!
در سالهای گذشته از این سبک طراحی بیشتر در طراحی بسته بندی آرایشی و بهداشتی استفاده میشد اما در حال حاضر مینیمالیسم را روی بسته بندی کالا از هر نوع میتوانید مشاهده نمایید. از جعبه فست فود گرفته تا جعبه شکلات و جعبه عطر و ادکلن.
حداکثرگرایی:
حداکثرگرایی یا ماکسیمالیسم نیز مانند حداقلگرایی، بیشترین کاربرد را در طراحی دکوراسیون و معماری داخلی دارد. اما درست در نقطه مقابل مینیمالیسم قرار میگیرد. زیرا بر پایه ایده ((بیشتر، بیشتر است)) عمل میکند و علاوه بر عناصر بصری اصلی، به بسیاری جزئیات دیگر اجازه میدهد در قالب بافت و فرم و رنگ در طراحی دیده شوند. درست از همین روش در طراحی بسته بندی حداکثرگرا نیز استفاده میشود.
گرچه مینیمالیسم بیش از یک دهه است که به ترند طراحی بسته بندی تبدیل شده است. اما حداکثرگرایی یکی از قدیمیترین سبکهای طراحی است. و تولد آن به تولد تجملگرایی در بشر باز میگردد. اگر صندوقچههای جواهرات قدیمی را اولین بسته بندی های تجملگرایانه بدانیم میتوان روح ماکسمالیسم را در استفاده از موتیفهای تزئینی فراوان روی آنها دید.
اما حالا دیگر رابطه تجملگرای و حداکثرگرایی کمرنگ شده است و این سبک از طراحی روی بسته بندی های غیر تجملی نیز به وفور دیده میشود. اگر به بسته بندی مواد غذایی توجه کنید میبینید از شیشه مربا گرفته تا جعبه پیتزا، در هر کدام میتوان اثری از ماکسیمالیسم یافت.
داستان سرایی
بشر چند سالی است در حال تجربه یک دوره گذار از دنیای واقعی به دنیای مجازی است. در هر کجا که آمار رشد خرید و فروش آنلاین را بررسی کنید به این موضوع پی خواهید برد که در آینده نه چندان دور، خرید آنلاین جای خرید حضوری را خواهد گرفت.
زمانی که در حال خرید آنلاین یک بسته بندی هستید. امکان لمس کردن، بوییدن و تماشا کردن بسته بندی آن طور که همیشه انجامش میدادهاید را از دست میدهید. ممکن است در آینده راههای جایگزین برای تداعی شدن ارتباط نزدیک با بسته بندی خلق شود. اما تا آن زمان اگر قرار باشد یک سبک طراحی بسته بندی موفق را در دوره گذار بشر از خرید حضوری به خرید آنلاین نام ببریم. بدون شک آن سبک، سبک داستان سرایی است.
زیرا داستان سرایی در طراحی بسته بندی، مخاطب را به سوی داستان جلب میکند و میتواند با ایجاد رابطه عاطفی و ذهنی بین مخاطب و محصول به واسطه داستان، جایگزین مناسبی برای ارتباط حضوری، بصری و لمسی حذف شده در خرید آنلاین باشد.
اما در بسته بندی فضای وسیعی برای داستان سرایی وجود ندارد و داستان باید در یکی دو تصویر نمود پیدا کند. بنابر این شناخت درست طراح از برند، محصول و مخاطب هدف. و همچنین خلاقیت و تجربه طراح و بهرهگیری او از کار تیمی، در این سبک از طراحی بسته بندی حرف نخست را میزند.
سخن آخر
آنچه تعیین میکند کدام یک از این سه استراتژی را برای طراحی بسته بندی محصولات خود برگزینید. روایت برند شما، استراتژی ارتباطات برند شما و سبک زندگی مخاطب هدف شما است.