Christian Treitel حدود 25 سال در شرکت Bosch کار می‌کرد و از سال 2017 به‌عنوان مدیر بازاریابی و استراتژی تجاری در Bosch Packaging Technology مسوول استراتژی کلی بخش ماشین‌های افقی غذایی و دارویی مشغول فعالیت است. مطلبی را که در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با او درخصوص فصل مشترک انعطاف‌پذیری، خروجی، پایداری و اتصال در خطوط بسته‌بندی امروزی و تحقیق و توسعه در این زمینه است.

 

 

 

آیا موضوع سرعت بالاتر در خطوط بسته‌بندی دیگر موضوع روز این بخش از صنعت نیست؟

در مجموع صنعت درحال صحبت درخصوص پیچیدگی، افزایش تنوع SKU، انعطاف‌پذیری و سری‌های کوچک‌تر است. همه صحبت در حول و حوش این گرایش است اما هنوز نیاز ویژه‌ای برای تولید با سرعت بالا (اگر بگوییم حتی درخواست برای سرعت‌های بالاتر) در صنایع غذایی و دارویی وجود دارد.

عامل این موضوع فاکتورهای متفاوتی در غذا و داروست. اگر به بازار غذا بنگریم، خریداران ما فشار هزینه‌ای زیادی را تحمل می‌کنند و بالا بردن راندمان راهی روشن برای پاسخ به این نیاز در جهت بهبود خروجی در خطوط بسته‌بندی فعلی‌شان به نظر می‌رسد. چنانچه تولید را از 600 تا 800 مورد در دقیقه بالا ببرید شما به راندمان بالاتری دست یافته‌اید: محصول بیشتر از همان خط، همان تعداد اپراتور و همان میزان اشغال فضا.

 

موضوع مهم دیگری هم برای تولیدکنندگان غذایی وجود دارد که از جانب مصرف‌کنندگان تشدید می‌شود. گرایش دیگری در بازار برای بسته‌بندی‌های کوچک وجود دارد که ناشی از تمایلات مختلف در گروه‌های هدف مختلف است: بارهای شکلاتی یک لقمه‌ای، محصولات تک‌سهمی و… . نتیجه اینکه برای حجم یکسان محصول، برندهای غذایی باید تعداد زیادی بسته تولید کنند. این موضوع می‌تواند منجر به نیاز به سرعت‌های بالاتر از عملکرد دستگاه‌ها شود. همزمان در بازار دارویی، نیاز در حال رشدی برای انواع داروهای قطعی، مانند پاراستامول، با قیمت مناسب شکل گرفته است. این گرایش ویژه در بازارهای در حال ظهوری همچون چین، هند و امریکای لاتین است که در بازارهای رشدیافته نیز در حال گسترش است. دستیابی به الزامات مهمی همچون صرفه‌پذیری اقتصادی به معنای تولید انبوه این داروهای عمومی است که باعث ایجاد نیاز بازار به ماشین‌آلات پرسرعت و خروجی بالا خواهد شد اگرچه این کار هزینه‌های منطقی‌تر را در پی خواهد داشت نه تجهیزات باسرعت مسابقات فرمول وان!

 

اما بسیاری از بازارها در حال حرکت به جهتی مخالف هستند.

بله. در سمت دیگر، گرایش‌های مغایری وجود دارند. به انواع برشتوک‌هایی که مردم هر روز هنگام صبحانه میل می‌کنند فکر کنید و آنها را با گذشته مقایسه کنید. سوپرمارکت‌ها اکنون چندین متر از قفسه‌شان را برای انواع موسلی‌ها در اندازه‌های مختلف بسته‌بندی و ترکیب اختصاص داده‌اند! تجارت الکترونیک امکاناتی را به مصرف‌کنندگان می‌دهد که بازار را در جهت انتخاب‌های مجزا و مستقل سوق به پیش می‌برد.

در داروها، گرایش مشابهی به سمت سری‌های کوچک‌تر به خاطر نمودهای جدید همانند درمان‌ها و دوزهای اختصاصی شده و داروهای ویژه و نیز بیماری‌های با اشاعه اندک درجامعه شکل گرفته است. برخلاف دورنمای ازدیاد SKU (واحد نگهداری موجودی) و اینکه اندازه‌های سری محصولات درحال کوچک شدن هستند، خریداران دنبال انعطاف‌پذیری بیشتر می‌گردند.

ما به‌عنوان عرضه‌کننده بزرگ فناوری، باید طیف گسترده‌ای از سرعت بالا گرفته تا سرعت‌های متوسط و کم را عرضه کنیم. ما به مشکلات پیچیده علاقمندیم چراکه قادریم تا مشکلات خریداران را مرتفع کنیم. همچنین نیاز است تا خریدارانمان را دنبال کنیم. به عنوان مثال مشتری به این نتیجه می‌رسد که نیاز دارد تا از 800 به 400 در دقیقه برسد اما با امکان انعطاف بیشتر در تغییرات. به حداقل رساندن زمان تغییرات و تنظیمات یکی از راه‌هایی است که می‌توان خطوط تولید انعطاف‌پذیر با راندمان بالا تولید کرد.

 

چالش‌های تکنولوژیکی که با افزایش سرعت و خروجی در خطوط بسته‌بندی رخ می‌دهند کدامند؟

ما یکی از شرکت‌هایی هستیم که سعی داشته‌ایم تا این چالش‌ها را پشت سر بگذاریم. یکی از پرچالش‌ترین جنبه‌های سرعت بالا خود فرآیند بسته‌بندی نیست بلکه تضمین ورود و تغذیه مستمر محصول است. بسیار حیاتی است هماهنگی حفظ شود که پیچیدگی آن محصول به محصول تفاوت می‌کند به ویژه زمانی که آنها چسبناک هستند یا حملشان سخت است. شما باید از تنظیم و هم‌راستایی محصول مطمئن شوید. چنانچه حد خطای زیادی در محصول باشد، مانند تفاوت‌های زیاد در اندازه، هر چه سرعت بالاتر رود شما با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید.

نکته مهم دیگر تفاوت‌های فیلم سیل داغ و سرد مورد استفاده است که هر کدام ممکن است لیمناسیون‌های متفاوت با محدودیت‌های خاص خود را داشته باشند. در این مورد، افزایش سرعت شامل انجام آزمایش‌هایی توسط خریداران و تعیین نوع فیلم صحیح موردنظر می‌شود. باید همکاری با تولیدکنندگان فیلم برای دستیابی زودتر به مواداولیه جدید با هدف آزمایش بر روی آنها وجود داشته باشد.

نه‌تنها زمانی که موضوع به بسته‌بندی مرتبط است بلکه به طور کلی، پایداری موضوعی پیچیده است که نیاز به تخصص زیادی دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که آینده پایدار، توافقنامه و سفری طولانی‌مدت است و در این سفر باید همراه یکدیگر باشیم. به همین خاطر است که به دنبال شراکت طولانی‌مدت در زنجیره ارزش‌آفرینی هستیم.

 

پایداری چگونه بر روند تحقیق و توسعه شما تاثیر می‌گذارد؟

پایداری یکی از بزرگترین نیروهای محرک است. یک جنبه آن آسان‌سازی حرکت به سوی مواداولیه قابل بازیافت بسته‌بندی است که راحت‌تر بازیافت می‌شوند. به عنوان مثال ما بسته‌بندی‌های کاغذی را برای شکر و پاستا با ماشین‌های عمودی معرفی کردیم و به دنبال گسترش آن به سایر محصولات هستیم. اما هنگامی که مشتری مواداولیه جدیدی را انتخاب می‌کند، انتظار ندارد که تاثیری در سرعت بگذارد. به همین خاطر ما باید به آنها کمک کنیم تا این انتقال بدون گذاشتن تاثیر منفی بر خروجی برطرف شود. این تمرکز بخش تحقیق و توسعه ما را در این لحظه به خود معطوف کرده است. در وضعیتی مشابه، با کاهش ضخامت یا استفاده از مواد تک‌لایه در بسته بندی‌های انعطاف‌پذیر، کار کردن با اغلب فیلم‌های جدید می‌تواند مشکل باشد. هر روز فیلم‌هایی هستند که کار کردن با آنها دشواری خاص خود را دارد.

علاوه بر مهاجرت به سمت مواداولیه پایدارتر، مداخلات و مسایل دیگری به طور مستقیم بر محیط‌زیست تاثیرگذار خواهند بود. قبل از همه، باید بر روی مصرف انرژی کار کرد. دوم باید به دنبال راه‌هایی برای کمک به خریداران در راستای کاهش ضایعات انجام داد. به عنوان مثال باید مطمئن شد که محصولاتی که در حال تغذیه به دستگاه هستند، بسته‌بندی‌های مناسب داشته باشند تا از ضایعات محصول جلوگیری شود. همچنین فناوری‌های مدرن سیل‌بندی مانند مافوق صوت، می‌تواند ضایعت فیلم درون خط را کاهش دهد. در تونل‌های استریلیزاسیون صنعت دارویی ضروری است ویال‌ها تا دمای 320 درجه حرارت داده شده و دوباره سرد شوند. این جا انرژی زیادی برای تلف شدن وجود دارد و در بازیافت ما می‌توانیم تاثیر بزرگی داشته باشیم.

 

واکنش شما نسبت به انقلاب Industry 4.0 چیست؟

دیجیتال‌سازی موضوع مهم دیگر در تحقیق و توسعه است که ما در حال انجام دادن آن در درجات مختلف هستیم. نخستین بخش آن ماشین‌های هوشمند هستند جایی که ما به دنبال افزودن اصول Industry 4.0 با هدف بهبودخروجی ماشین با افزودن حسگرهای اضافی هستیم. همچنین اپلیکیشن‌هایی در بازار وجود دارند که اپراتورها را برای دستیابی راحت‌تر به اطلاعات کمک می‌کنند. علاوه بر این‌ها باید گفت که به حداکثر رساندن خروجی به عملکرد ماشین در بهترین شرایط و روش ممکن هم بستگی دارد. ما اپلیکیشن‌هایی نیز برای اپراتورها و کمک به گام به گام پیش رفتن آنها وجود دارد که خریداران را قادر می‌سازد تا با حداکثر توان با تعداد نیروی پرسنل موجود کار کنند.

در این میان در بحث ماشین‌های عمودی دارویی، ما کیت‌های استارتری داریم که خریداران می‌توانند با آنها داده‌هایشان را در میان ماشین و خطوط مرتبط سازند. نتیجه اینکه ما نمی‌توانیم به دنبال Industry 4.0 باشیم آن هم بدون اپلیکیشن‌هایی که آنها را پشتیبانی کند.

 

استراتژی‌های خلاقانه چگونه در Bosch Packaging Technology ساختارمند می‌شوند؟

نگرش ما به‌طور روزافزونی بر اپلیکیشن‌های ویژه صنعتی و راهکارها متمرکز است. ما برنامه‌ای برای تولید تجهیزات با کارکردهای عمومی نداریم. به همین خاطر تیم‌هایی را برای کار با متخصصین ماشین‌های عمودی برای محصولاتی همچون غذاهای منجمد و شیرینی‌جات قرار داده‌ایم. این کار ما را قادر می‌سازد تا راهکارهایی ویژه برای نیازهای خاص بخش‌های خاص محصولات به عنوان مثال طراحی بهداشتی در غذاهای منجمد داشته باشیم.

همزمان در حال تحقیق در بازارهایی با نیازها و محدودیت‌های جدید هستیم. مثلا ما به دنبال این هستیم تا ببینیم که چه کارخانه‌هایی می‌توانند در آینده کاملا مکانیزه و خودکار شوند. ما تیمی داریم با تصویرهای بزرگتری از صنعت در دورنمای آینده آن. کارخانه‌های آینده چگونه خواهند بود؟ ما چه کاری می‌توانیم برای بهبود جریان تولید با حذف مراحل و عملیات‌های دستی انجام دهیم؟ در سایر صنایع شما می‌توانید وسایل نقلیه موتوری خودکار را که در سرتاسر کارخانه حرکت می‌کنند ببینید. ما به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توان چنین نگرشی را به تجارتمان اضافه کنیم.

 

فکر می‌کنید چه تنگنای تکنولوژیکی برای حل کردن در آینده وجود خواهد داشت؟

از دیدگاه تکنولوژیکی، من هیچ مانع اساسی نمی‌بینیم که باید به آن رسیدگی کنیم. اما ما همیشه به دنبال بهبود عملیات سیل و توزیع محصول هستیم. ربات‌ها در این بخش پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند. به عنوان یک شهروند متخصص، پایداری را مهمترین موضوعی می‌دانم که همه باید در راستای نیل به آن همگام شوند.