مهر: در نشست مسابقه طراحی صنایع‌دستی معاصر ایران، روزآمد شدن و کاربردی بودن به‌عنوان دو عامل ماندگاری صنایع‌دستی مطرح شدند.

علی حاجی‌شیزری در نشست خبری«نخستین مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع‌دستی معاصر ایران »که ۲۷ فروردین ماه در خانه هنرمندان برگزار شد، یکی از خلاءهای جدی در حوزه صنایع‌دستی را بحث طراحی دانست و افزود: ما به واسطه تحریم‌ها طی چند سال اخیر از بازار صنایع‌دستی دور بوده‌ایم، در نتیجه از سلیقه روز فاصله گرفته و نتوانسته‌ایم آن‌طور که باید و شاید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنیم. از این رو بر آن شدیم تا مسابقه‌ای را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم و از هنرمندان در بخش طراحی صنعتی بخواهیم به عرصه صنایع‌دستی راه پیدا کنند.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع‌دستی همچنین از اختصاص اعتبار به ۳۱ استان کشور در زمینه طراحی صنایع‌دستی خبر داد و گفت: موضوع طراحی برای ما بسیار قابل اهمیت است، طرح‌ها باید با سلیقه روز همسان باشد چرا که صنایع‌دستی ما باید به بازارهای جهانی راه پیدا کند چراکه این مسئله موجب افزایش تولید و افزایش فروش می‌شود.  حاجی‌شیزری بیان کرد: مهرماه سال ۱۳۹۵ فراخوان نخستین مسابقه بزرگ طراحی در حوزه صنایع‌دستی، منتشر و محورهای محتوایی اعلام شد. ما نمی‌خواستیم حاکمیتی با موضوع برخورد و برای مخاطبان راهکار تعیین کنیم. ما بر آنیم تا فضای گفتمان را فراهم آوریم و هنرمندان را با سلیقه روز آشنا کنیم و زمینه‌های ورود به بازارهای جهانی و تولید انبوه فرآورده‌های برتر دستی را فراهم آوریم. از این‌رو قرار است صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارزان‌قیمتی را در اختیار تولیدکنندگان برتر بگذارد تا خود به عرضه محصولاتشان در بازار داخلی و پس از آن بازار خارجی بپردازند.

وی با اشاره به ارتباط میان معماری و صنایع‌دستی گفت: ما در این مسابقه روی معماری تمرکز کرده‌ایم چراکه این بخش با زندگی مردم عجین است و صنایع‌دستی ما در طراحی داخلی ساختمان‌ها و همچنین هتل‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به عبارتی بر آنیم تا با یک برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم، صنایع‌دستی را به زندگی روزمره مردم برگردانیم.  حاجی‌شیزری از برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در خارج از کشور خبر داد و افزود: آثار برگزیده نمایشگاه طراحی صنایع‌دستی سال آینده در خارج از کشور برگزار می‌شود. همچنین مرکز نوآوری شهرداری اصفهان یک بخش ویژه را به هنرمندان این شهر اختصاص داده و از آثار برگزیده هنرمندان اصفهانی حمایت خواهد کرد.