هنر بسته بندی / اکرم قدرت: پیمان فروهر، دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، از جمله مدیرانی است که همواره ارتباط خوبی با رسانه‌ها و به ویژه هنر بسته بندی داشته است و سوالات ما را کامل و بدون سانسور پاسخگو بوده است. در این مصاحبه در خصوص ابهاماتی که در گفته‌های قبلی ایشان برای ما وجود داشت پرسیدیم. همچنین ایشان ازنهضت کاهش وزن بطری که از دو سال پیش آغاز شده است، خبر دادند. کاری مطابق با آخرین گرایشات در خصوص بسته‌بندی‌های پایدار که در جهان به شدت ضروری و رو به گسترش است.

 آب بسته بندی,  پیمان فروهر, بسته بندی, کاهش وزن بطری,

نظر جنابعالی درخصوص تعلیق مجوز واردات آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی‌شده چیست؟

درخصوص تعلیق مجوز واردات باید عرض کنم تردیدی نیست که اگرچه این‌گونه رفتارها با روح اقتصاد آزاد و ضوابط حاکم بر اقتصاد در سطح بین‌الملل در تضاد است، ولی از آنجایی‌که همچنان شرایط موجود در فعالیت‌های اقتصادی کشور حتی نزدیک به استانداردهای اقتصاد آزاد نرسیده، بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای استقرار و اجرای اقتصاد آزاد مبتنی بر تمامی مفاهیم آن در کشور فراهم نشود امکان پیاده‌سازی الگوهای چنین اقتصادی در کسب‌وکار فعلی کشور میسر نخواهد بود.

همچنین رکود حاکم بر صنعت در کشور به جایی رسیده که بخش وسیعی از صنایع کشور با ظرفیت‌هایی کمتر از 40 یا 50درصد در حال فعالیت هستند و بدیهی است در چنین شرایطی که تولید داخل با معضلی به‌نام رکود دست و پنجه نرم می‌کند، صدور مجوز واردات نتیجه‌ای جز تضعیف مضاعف تولیدکنندگان داخلی نخواهد داشت. با توجه به توضیح فوق این انجمن در نگاهی کلی و در یک جمع‌بندی همه‌جانبه، ضرورتی برای صدور مجوز واردات آب بسته‌بندی به کشور وجود ندارد.

 

جنابعالی در مصاحبه‌ای به ضرورت نداشتن آب‌های بسته‌بندی به تاریخ تولید و انقضاء به شرط این‌که در شرایط بهداشتی پر شوند اشاره کرده‌اید. آیا در ایران آب‌های معدنی و آشامیدنی به صورت کاملا بهداشتی پر و بسته‌بندی می‌شوند و نیاز به تاریخ تولید و انقضاء ندارند؟

– درخصوص درج تاریخ تولید و انقضاء بر روی آب‌های بسته‌بندی هرگز بیان نشد که این محصولات نیازی به درج تاریخ تولید و انقضاء ندارند بلکه این‌گونه توضیح داده شد که در هیچ یک از استانداردهای مرجع و بین‌المللی در سطح جهان سرفصلی تحت عنوان تاریخ تولید و انقضاء برای این محصولات لحاظ نشده است. با این حال، تمامی تولیدکنندگان در سطح جهان با احترام به تفاهمی نانوشته اقدام به چاپ تاریخ تولید و انقضاء یک ساله بر روی بطری‌ها می‌کنند.

بدون شک دلیل عدم تعیین تاریخ تولید و مصرف در استانداردهای مرجع و بین‌المللی برای آب‌های بسته‌بندی ویژگی خاص این محصولات است، به عبارتی دیگر یک بطری آب بسته‌بندی چنانچه حاوی آبی پاک و عاری از آلاینده میکروبی باشد و درب‌بندی آن به درستی انجام شده باشد و نهایتا در محلی استاندارد و دور از هرگونه آلاینده انبارش شود، حتی تا بیش از 2 سال نیز می‌توان نگهداری و مصرف کرد. این ویژگی منحصربه‌فرد آب بسته‌بندی شده است که آن را به‌عنوان گزینه‌ای مطمئن برای سازمان‌های امدادی در جهان تبدیل کرده است.

 

آیا تحولی درخصوص بسته‌بندی آب‌های معدنی و آشامیدنی در سال‌جاری صورت گرفته؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، لطفا به صورت جامع توضیح بفرمایید؟

یکی از مهمترین دستاوردهای 2 سال اخیر، نهضت کاهش وزن بطری‌ها در صنعت بسته‌بندی بوده که نه‌تنها با هدف حفظ محیط‌زیست بلکه با هدف کاهش قیمت تمام‌شده انجام گرفته است. از دیگر تحولات مرتبط با این صنعت تغییراتی است که در فرآیند قیمت‌گذاری محصول طی 2 سال گذشته انجام گرفته است، به این مفهوم که تا پیش از 2 سال قبل قیمت‌گذاری محصول از طریق برگزاری جلسات متعدد، مکرر و انجام مکاتبات فرسایشی با سازمان محترم حمایت انجام می‌گرفت، ولی براساس مصوبه معاون محترم اجرایی رییس‌جمهور از 2 سال قبل آب بسته‌بندی در گروه سایر کالاها یا گروه سه در طبقه‌بندی کالاهای آن سازمان قرار گرفت و فرآیند قیمت‌گذاری محصول به مراتب ساده‌تر و دور از تشریفات فرسایشی انجام می‌شود، اگرچه نظارت عالیه آن سازمان بر قیمت‌گذاری محصولات همچنان پابرجا است.