ایرنا: قائم‌مقام معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام، نبود استاندارد اجباری، برندسازی، بسته‌بندی متنوع و بازاریابی را حلقه مفقوده صادرات عسل ایرانی به کشورهای اروپایی دانست و گفت: ترکیه از صادرات مجدد عسل ایرانی، تا 6 برابر درآمدزایی می‌کند.

 

عسل ایرانی, محمدرضا ملاصالحی, صادرات عسل, بسته‌بندی‌های مناسب, عسل استاندارد, برندسازی, بسته‌بندی متنوع, بسته‌بندی‌های تخصصی, بازارهای صادراتی اروپایی,

محمدرضا ملاصالحی به کاهش صادرات عسل در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: پارسال 78 هزار تن عسل در کشور تولید شد که پنج‌هزار و 300 تن آن به کشورهای ترکیه، عراق، عربستان، حاشیه خلیج‌فارس صادر شده بود که امسال این میزان کاهش یافت.

وی عمده مشکل صادرات عسل ایران را فله‌ای بودن آن اعلام کرد و گفت: متاسفانه عسل ایران نیز همانند دیگر محصولات همچون پسته و زعفران به شکل فله‌ای صادر می‌شود و کشوری همچون ترکیه با بسته‌بندی‌های مناسب، عسل ایرانی را با صادرات دوباره به کشورهای اروپایی، حداقل 5 تا 6 برابر ارزش‌افزوده دریافت می‌کند.

ملاصالحی افزود: این در حالی است که ایران ظرفیت و توانمندی تولید عسل استاندارد با برندسازی و بسته‌بندی متنوع را دارد تا این سود حاصل از آن را نصیب تولیدکنندگان داخلی کند؛ این امر نیازمند همکاری تشکل‌های این صنعت است.

وی با بیان اینکه عسل علاوه بر ارزشمندی از لحاظ تغذیه‌ای و دارویی دارای مدت زمان نگهداری بالا و فسادناپذیری است، اضافه کرد: مشکل اصلی ما این است که تاکنون تشکل‌های این بخش در مسیر برندسازی و بسته‌بندی شکیل و متنوع، استاندارد بین‌المللی و بازاریابی به شکل جدی گام برنداشته‌اند.

این مقام مسوول درباره استاندارد اجباری عسل نیز گفت: درحال حاضر سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد عسل را تشویقی اعلام کرده، که این موضوع می‌تواند به عمد یا غیرعمد موجب تقلب در محصول عسل ایرانی در بازارهای صادراتی شود.

قائم‌مقام معاون وزیر در امور تولیدات دامی معتقد است، اگر استاندارد اجباری عسل داشته باشیم با سیستم نظارت و کنترل می‌توانیم از بروز برخی مشکلات از جمله تقلب در این محصول جلوگیری کنیم. وی درخصوص برندسازی نیز افزود: چندی پیش یک برند عسل به بازار معرفی شد اما این کافی نیست بلکه باید به عنوان کشور تولید‌کننده این محصول که رتبه هشتم جهانی تولید را به خود اختصاص داده است، دراین بخش نیز فعالیت کنیم تا عسل ایرانی به شکل فله‌ای صادر نشود.

ملاصالحی بسته‌بندی را یک معضل در بخش صادرات عسل عنوان کرد و افزود: درحال حاضر عسل بازار داخلی ما دارای بسته‌بندی است اما بازار صادراتی ما نیازمند بسته‌بندی‌های تخصصی و متنوع مطابق با درخواست کشورهای متقاضی است.

وی اضافه کرد: نبود بازاریابی مناسب از سوی تشکل‌های این بخش از دیگر مشکلات صادرات است که باید مورد توجه قرار گیرد.این مقام مسئول ادامه داد: در صورت حل این مشکلات می‌توانیم به‌طور مستقیم و بدون واسطه، عسل مورد نیاز بازارهای صادراتی اروپایی را تامین کنیم.

ملاصالحی با بیان اینکه به دنبال حمایت و تشویق تشکل‌های این صنعت هستیم، ادامه داد: در همین زمینه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری زنبورعسل ایجاد شد و دولت سهمی را هر ساله به این صندوق می‌پردازد و بقیه سهم باید از طریق تشکل‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان تامین شود. به گفته وی، گردش مالی و سود حاصل از فرآیند صادرات باید منجر به افزایش نقدینگی این صندوق شود تا مشکلات صندوق زنبورعسل در بخش تولید و صادرات برطرف شود.

www.irna.ir