پنج گرایش شامل حفاظت، اتوماسیون، زیبایی‌شناسی، پایداری و اعتماد، چشم‌انداز سال 2018 صنعت بسته‌بندی جهان را ترسیم خواهند کرد.

صنعت بسته‌بندی جهان, گرایشات بسته‌بندی جهان, زیبایی‌شناسی, کاهش ضایعات جهانی غذا, بسته‌بندی مناسب, مواد اولیه بسته‌بندی, مزیت‌های بسته‌بندی‌, خرید آنلاین, طراحان بسته‌بندی, بسته‌بندی, طراحی بسته بندی,  پلاستیک‌های ضایعاتی 

صنعت بسته‌بندی جهان, گرایشات بسته‌بندی جهان, زیبایی‌شناسی, کاهش ضایعات جهانی غذا, بسته‌بندی مناسب, مواد اولیه بسته‌بندی, مزیت‌های بسته‌بندی‌, خرید آنلاین, طراحان بسته‌بندی, بسته‌بندی, طراحی بسته بندی,  پلاستیک‌های ضایعاتی

 

فرهنگ «مصرف کن و دور بیانداز» امروزی هنگامی شکل کاملی به خود می‌گیرد که بسته‌بندی را به‌عنوان ابزاری اصلی در کاهش ضایعات جهانی غذا و کالا پذیرفته باشیم.

در سال 2018 چه رخ خواهد داد؟

مصرف‌کنندگان تا مدت‌ها بسته‌بندی را غیرضروری می‌پنداشتند و تنها آن را به‌عنوان ضایعاتی که باید دور انداخته شود در نظر می‌گرفتند. اما این سوءبرداشت اکنون تغییر یافته است. تمرکز بر خلاقیت‌های بسته که باعث افزایش تازگی غذا، محافظت از استحکام محتویات و تضمین صحت ارسال کالا شده، منافع مصرف‌کنندگان در سرتاسر جهان را در پی داشته است. به‌درستی، 50درصد از فروشندگان خواروبار در امریکا معتقدند که بسته‌بندی مناسب می‌تواند کاهش ضایعات غذا را در پی داشته باشد.

در فضایی که 56درصد از برزیلی‌ها سعی در کاهش ضایعات غذایی در منزل دارند، به جای این‌که به نقش مواد اولیه بسته‌بندی و فناوری‌های آن توجه کنند، کانورترها باید مزیت‌های بسته‌بندی‌ را به گونه‌ای برجسته کنند تا در تصور این مصرف‌کنندگان نقشی مهم‌تر از گذشته بیابند.

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) تخمین می‌زند که سالانه 3/1میلیارد تن غذا در جهان ضایع می‌شود که مصرف‌کنندگان اروپایی و امریکای شمالی بین 95 تا 115 کیلوگرم غذا را به ازای هر نفر دور می‌ریزند. با مصرف‌کنندگانی که اهمیت بیشتری به افزایش ضایعات می‌دهند و خریدارانی که هزینه این ضایعات را از جیب خود می‌بینند، مردم بیش از پیش به دنبال راهکارهای حقیقی می‌گردند. 61درصد از خریداران میوه و سبزیجات در کانادا، علاقه‌مند به بسته‌بندی‌هایی هستند که غذا را برای مدت بیشتری تازه نگه می‌دارند که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در جهان است.

برندها نیز باید در این زمینه اقدام کنند، از ابزارهای ارتباطی بر روی بسته استفاده کنند تا به مصرف‌کنندگان آموزش دهند که بسته‌بندی چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد؛ از افزایش طول عمر محصول تا دسترسی ایمن و موثر به محصول در مناطق در حال توسعه یا توسعه نیافته جهان. همین‌طور که مصرف‌کنندگان بیشتری رو به خرید آنلاین می‌آورند، بسته‌بندی نقشی بنیادی در تجربه برندها و مصرف‌کنندگان از تجارت الکترونیک خواهد یافت.

چه  اتفاقی در سال2018 خواهد افتاد؟

اغلب گفت‌وگوها ما بین برندها، کانورترها و طراحان بسته‌بندی درخصوص فروش آنلاین و تجارت الکترونیک به تازگی بر روی اقدامات شرکت Amazon متمرکز شده است. فارغ از محدودیت‌های چرخه توزیع، این غول فروش و توزیع کالا، بر روی به حداقل رساندن تماس‌ها در چرخه توزیع و به حداکثر رساندن تجربه برند برای مصرف‌کنندگان و نیز بهبود کد انحصاری محصول (SKU) کار می‌کند. فروش آنلاین گسترش بیشتری در سرتاسر جهان داشته است و در مناطقی همچون انگلستان، 91درصد از مصرف‌کنندگان، آنلاین خرید می‌کنند. اغلب محبوبیت این روش به راحتی آن مربوط است. این آمار در چین در مصرف‌کنندگان مابین 20تا 49 سال به قرار زیر است: 53درصد به خاطر سرعت بیشتر و 51درصد به خاطر صرف زمان کمتر. اکنون زمان آن برای برندها فرا رسیده تا توجه کنند که چگونه بسته‌بندی می‌تواند ناکامی مصرف‌کنندگان در ارتباط با کالاهای با بسته‌بندی بیش از حد، حتی تحت نام برندها که به شکل آنلاین خریداری و از طریق تجارت الکترونیک دریافت می‌کنند، را کاهش دهد. کیفیت پایین بسته‌بندی برای تجارت الکترونیکی می‌تواند منجر به از بین رفتن جذابیت اولیه کالا شود.

There & Back Pack Deluxe راهکاری خلاقانه برای بسته‌بندی فروش اینترنتی ارایه شده از شرکت انگلیسی Charapak است. بسته به محض باز شدن، برند را به نمایش می‌گذارد. این بسته قابل دربندی مجدد را می‌توان به سادگی به فروشنده پس فرستاد.

 

صنعت بسته‌بندی جهان, گرایشات بسته‌بندی جهان, زیبایی‌شناسی, کاهش ضایعات جهانی غذا, بسته‌بندی مناسب, مواد اولیه بسته‌بندی, مزیت‌های بسته‌بندی‌, خرید آنلاین, طراحان بسته‌بندی, بسته‌بندی, طراحی بسته بندی,  پلاستیک‌های ضایعاتی

بعدی چیست؟

با پیش‌بینی فروش 4 تریلیون دلاری از طریق تجارت الکترونیک تا سال 2020، که حدود 15درصد از کل فروش خرده‌فروشی درجهان است، eMarketer معتقد است برندها باید در هنگام ورود به عرصه فروش آنلاین و تجارت الکترونیکی، موضوع بسته‌بندی را نیز لحاظ کنند. بسته‌بندی‌هایی که محصولات را در طول خرید اینترنتی، ایمن به مقصد می‌رسانند، باید مزیت‌های دیگری همچون بهبود مواداولیه و پایداری را نیز درخود داشته باشند.

از آنجایی که در فروش آنلاین، راحتی مزیت کلیدی به حساب می‌آید، مصرف‌کنندگان انتظار بیشتری از برندهای مورد علاقه‌شان دارند. در هنگام طراحی بسته برای دیده شدن در فضای آنلاین، همچنین بسته‌بندی حمل‌ونقلی برای باز شدن در منزل، تجربه بسته‌ فروش اینترنتی باید بتواند مشتری را در مقایسه با هنگامی که همان کالا را در مغازه می‌خرد تحت تاثیر قرار دهد.

برای داشتن بسته‌بندی‌هایی که بتوانند به تصمیم خرید مشتری کمک نمایند، برندها باید طرح‌هایی که خیلی زیاد یا خیلی کم هستند را رد کنند چراکه بیشتر از این‌که به خریدار اطلاع‌رسانی کنند، او را گمراه می‌کنند.

چه اتفاقی در سال 2018 خواهد افتاد؟

از آنجایی که مصرف‌کنندگان بیش از پیش مطلع هستند، چنانچه با بسته‌بندی‌ای مواجه شوند که بیش از حد با اطلاعات پر شده است، آن را رد می‌کنند چرا که باعث ایجاد سوال در اصالت، شفافیت و مبدا کالا می‌شود. در حقیقت، 39درصد از مصرف‌کنندگان فرانسوی بر این باورند که اطلاعات زیادی بر روی بسته‌بندی‌های غذا و نوشیدنی، اعتماد به برند را سخت‌تر می‌کند.

هر بسته‌ای باید واکنش احساسی در خریدار در نقطه فروش ایجاد کند. در جایی که برندهای انبوه اغلب از گذاشتن گام‌هایی بیرون از روند طراحی موجود واهمه دارند، برخی برندها نیز اغلب در این زمینه کم‌کاری می‌کنند و خود را کاندیدای عدم انتخاب به خاطر قرار گرفتن در بیرون از منطقه آرامش مشتری می‌کنند. اصول ضروری طراحی پلی است برای اتصال «کافی نبودن» و «به اندازه کافی بودن» ضروریاتی که برای تصمیم‌گیری خرید در مشتری حتمی به نظر می‌آیند.

مصرف‌کنندگان به دنبال خرید بی‌دردسر و بی‌آلایش (frustration-free) هستند و نمی‌خواهند با اطلاعات و ادعاهای زیادی بمباران شوند. Harrg’s، شرکتی که تجهیزات اصلاح را در نیویورک تولید می‌کند، سادگی را سرلوحه کار طراحی خود قرار داده است. لیست جزییات بسیار اندک است و اجازه می‌دهد تا بسته‌بندی و محصول در جای خود بدرخشند.

خریداران بیشتر از پیش علاقه دارند تا به برندهایی اعتماد کنند که پیام‌ها و ادعاهایشان را ساده و قابل درک منتقل می‌کنند. ایجاد ارتباط از طریق گرافیک بسته که از زیاده‌گویی پرهیز کرده است، به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بر روی کیفیت واقعی محصول یا کارکرد بسته‌بندی آن متمرکز شود و رضایتمندی بیشتری را به ارمغان آورد. برندها باید نسل جدیدی از لیبل‌های پاک در طراحی بسته‌بندی‌شان اعمال کنند تا فضایی آرام رادر محیط شلوغ خرده‌فروشی برای خریدار فراهم سازند.

صنعت بسته‌بندی جهان, گرایشات بسته‌بندی جهان, زیبایی‌شناسی, کاهش ضایعات جهانی غذا, بسته‌بندی مناسب, مواد اولیه بسته‌بندی, مزیت‌های بسته‌بندی‌, خرید آنلاین, طراحان بسته‌بندی, بسته‌بندی, طراحی بسته بندی,  پلاستیک‌های ضایعاتی

تغییر دریاها

بسته‌بندی‌های پلاستیکی که در دنیای اقیانوس‌ها سرگردان و غوطه‌رو شده‌اند، کاتالیزورهایی هستند که برندها را به تفکر مجدد درخصوص بسته‌بندی و نقش‌های زیست‌محیطی آن واخواهند داشت.

در سال 2018 چه رخ خواهد داد؟

استفاده از ضایعات ریخته شده به دریا به‌عنوان منبع مواداولیه بسته‌بندی، نشانگر تفکری پایدار و زیست‌محور است اما راهکاری نهایی نیست. کاهش احتمال ورود این ضایعات به دریاها موضوعی مهم‌تر در بحث کاهش تاثیرگذاری بسته‌بندی‌های پلاستیکی بر محیط اقیانوس‌هاست.

تشویق و اقدام برای استفاده از اجزای بازیافت شده در تمام بسته‌بندی‌ها می‌تواند به ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای کمک کند، همچنین به کاهش پلاستیک در اقیانوس‌ها با تضمین برگشت بسته‌بندی از مصرف‌کننده به تولیدکننده. برندهایی همچون کوکاکولا از پیشروان این روند بوده‌اند به ویژه وقتی که در سال 2017 اعلام کردند که میزان به‌کارگیری پلاستیک‌های بازیافتی در بطری‌هایشان را تا سال 2020 به 50درصد می‌رسانند. این کاملا در راستای تفکر زیست‌محور مصرف‌کنندگانی همچون استرالیایی‌هاست که 36درصدشان ترجیح می‌دهند کالاهایی را که در بسته‌بندی‌های سازگار با محیط‌زیست بسته‌بندی شده‌اند خریداری کنند.

گام بعدی چیست؟

بنا بر تخمین‌های موسسه Ellen Mac Arthur، تا سال 2050، میزان پلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها از تعداد ماهی‌ها بیشتر خواهد بود. با فعالیت گروه‌های لابی‌گری، اکنون بسته‌بندی در خط آتش قرار گرفته است. نگرانی‌ها برای دفن ایمن بسته‌بندی‌ها، انتظارات مصرف‌کنندگان از بسته‌بندی‌های مختلف را چندین دسته کرده و مهم‌تر این‌که بر تصمیم آنان بر خرید نیز تاثیر گذاشته است. تنها با اطلاع‌رسانی درخصوص این‌که برندی در این خصوص مشغول یافتن راهکار است می‌توان بر بخشی از موانع فروش غلبه کرد.

جمع‌آوری پلاستیک‌های ضایعاتی از دریا برای بازیافت و استفاده در بسته‌بندی‌های جدید می‌تواند آگاهی مصرف‌کننده را بالا برد اما مشکل را حل نخواهد کرد. برای دور نگه داشتن پلاستیک‌ها از دریا، تلاش تازه‌ای برای اقتصاد دایره‌ای لازم است تا مواد اولیه ارزشمند بسته‌بندی دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

 

رفتار و عادت‌های خریداران در حال تغییر است هم در خریدهای مرتب و هم در روش‌های جهت‌یابی‌شان در فروشگاه. سفرهای بزرگ برای خریدهای هفتگی جای خود را به سفرهای مرتب و کوتاه داده است. خریداران جوان که در حاشیه خرید می‌کنند به دنبال راه‌روهای محصولات تازه و سرد در گوشه فروشگاه‌ها خواهند بود و پشت خود را به محصولات پروسس شده و منجمدشده در مرکز فروشگاه می‌کنند. یک‌سوم (34درصد) از مصرف‌کنندگان امریکایی در سنین 18 تا 34 سال اغلب از غذاهای موجود در مرکز فروشگاه خرید می‌کنند در مقایسه با سه‌پنجم (62درصد) از کسانی که 55سال یا بیشتر سن دارند. سوپرمارکت‌ها نیز با تغییر شکل طراحی فروشگاه‌ها برای تاثیرگذاری بر این شکل جدید خرید، به مقابله برخاسته‌اند. اکنون زمان آن برای برندها فرا رسیده تا به این تجربه خرید از مرکز فروشگاه واکنش نشان دهند و اعتماد خریداران میلنیال را به خود جلب کنند.