ایرنا: مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان از پرداخت تسهیلات بانکی یارانه دار برای اجرای طرح های فرآوری و بسته بندی چای در مناطق روستایی خبر داد.

فرآوری و بسته بندی چای, بسته بندی چای, سازمان چای, برگ سبز چای

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان سیدمازیار سیدنژاد در جلسه هماهنگی با حضور نمایندگان سازمان چای، اتحادیه کارخانه های چای شمال، جهاد کشاورزی و اداره کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری در رشت گفت: در چارچوب تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بنیاد مستضعفان برای ارایه تسهیلات کم بهره به طرح های اشتغالزای روستایی، به طرح های فرآوری و بسته بندی چای تسهیلات پرداخت می شود.

وی افزود : میزان پرداخت این تسهیلات به هر واحد از یکصد میلیون تا 2 میلیارد و 500میلیون تومان با سود هشت درصد است. به گفته مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان، سازمان چای و اتحادیه کارخانجات چای شمال نسبت به اطلاع رسانی لازم و معرفی متقاضیان در این حوزه به استانداری بمنظور بهره گیری از تسهیلات کم بهره در راستای افزایش کیفیت و ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی اقدام کنند.
از آغاز فصل برداشت چای تاکنون بیش از 82 هزار و 509 تن برگ سبز چای از مزارع چای استان های گیلان و مازندران برداشت شده که 45درصد درجه یک و 55 درصد درجه دو بوده است. از این میزان 18هزارتن چای خشک با کیفیت توسط کارخانه های چای سازی تولید و به بازار عرضه شده است.

66 کارخانه چای‌سازی در استان های گیلان و مازندران با سازمان چای کشور طرف قرارداد بوده و در حال خرید تضمینی برگ سبز از چایکاران هستند. استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.  برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود و مراحل آن از اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه می یابد. کیفی ترین برگ سبز چای مربوط به چین بهاره است و این چای بیشترین طرفدار را در میان مصرف کنندگان دارد.