شرکت ISQI در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته که از تاریخ ۸ الی ۱۱ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می گردد، اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه نموده است. این نظرسنجی تحقیقات بازار در روزهای برقراری نمایشگاه در چهار حوزه الگوی خرید مواد پروتئینی،  مصرف نوشیدنی های سرد، محصولات لبنی و تنقلات انجام می پذیرد که نتایج آن به صورت آنلاین در غرفه این شرکت به نمایش در می آید.

در روز اول این نمایشگاه، پرسشگران شرکت ISQI به صورت گسترده در تمام سالن های برگزاری نمایشگاه در خصوص الگوی خرید مواد پروتئینی از ۳۸۱ نفر از بازدیدکنندگان (حدود ۴۰.۳ درصد مرد و ۵۹.۷ درصد زن) ‌نظرسنجی کرده اند که در ادامه به برخی از نتایج اشاره می شود.

مردم محصولات پروتئینی را از کدامیک از مراکز فروشگاهی تهیه می نمایند؟

یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر تحلیل الگوی خرید شهروندان، اطلاع از نحوه خرید مشتریان در هر یک از دسته های مختلف محصولات است، در همین راستا از بازدیدکنندگان در خصوص مراکزی که معمولا مواد پروتئینی خود را از آنجا تهیه می نمایند پرسیده شده است.

در تحقیقات بازار انجام شده، بیش از ۴۰‎٪ پاسخ دهندگان در نظرسنجی از طریق هایپرمارکت ها محصولات گوشت، مرغ و ماهی و… خود را تهیه می نمایند. ۲۲درصد ایشان از قصابی ها، حدود ۲۰درصد از سوپرمارکت ها و ۱۷.۴درصد از ایشان از طریق فروشگاه های کوچک زنجیره ای محصولات و مواد پروتئینی را خریداری می نمایند.

با توجه به رویکرد نوین فروش محصولات از طریق فروشگاه های اینترنتی، میزان تمایل بازدیدکنندگان به خرید اینترنتی مواد پروتئینی (گوشت، مرغ و…) سوال شده است. نتایج نشان می‌دهد تنها ۱۵.۷ درصد از پاسخ دهندگان تمایل به خرید اینترنتی این محصولات دارند. این درحالی است که ۵۸.۲‎٪ از ایشان گزینه کم و خیلی کم را انتخاب نموده اند. تمایل به خرید اینترنتی فراورده های پروتئینی مانند سوسیس و کالباس، همبرگر و… نیز تفاوت معناداری با سایر مواد پروتئینی نشان نمی دهد.

اولویت مصرف کنندگان در خرید فراورده های پروتئینی (سوسیس، کالباس و…)

فراورده های پروتئینی سال هاست که در سبد خرید مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفته است. در همین راستا از بازدیدکنندگان در خصوص عوامل تاثیرگذار بر تصمیم خرید فراورده های پروتئینی پرسیده شده است که معیار ارزش غذایی محصولات ۳۱.۲‎٪ بیشترین اهمیت را نزد خریداران دارد و پس از آن برند محصولات با ۲۵.۷‎٪ و طعم مواد غذایی با ۲۲.۸‎٪ قرار دارند و در نهایت بسته بندی با ۱۰ درصد و قیمت محصول با ۸.۴‎٪ اولویت دیگر خرید فراورده های پروتئینی مانند سوسیس و کالباس را تشکیل داده اند.