همه صحبت راجع به آگاهی فوق‌العاده جهانی است که مصرف‌کنندگان به دنبال فهرست مواد تشکیل‌دهنده‌ای هستند که هم راجع به غذایی که می‌خورند و هم راجع به بسته‌بندی‌ای که آن را احاطه کرده و باید بدون مواد شیمیایی باشد، اطلاع‌رسانی کند. همزمان با اینکه بیشتر و بیشتر مصرف‌کنندگان نیاز به شفافیت درباره غذایی که می‌خورند دارند، برخی دیگر نگاهی موشکافانه به بسته‌بندی‌هایی انداخته اند که این غذاها را به دست آنها می‌رسانند به‌ویژه آنهایی که به مواد غذایی علاقه ویژه‌ای دارند.

اگر به موضوعاتی همچون وجود fluorocarbons و BPA در بسته‌بندی‌های موادغذایی توجه کنیم، درخواهیم یافت که بسته‌بندی پاک تبدیل به نقطه‌ی کانونی مصرف‌کنندگان شده است و نیز فرصتی برای صاحبان برند که اعتماد خریداران را از این طریق جلب نمایند.

HAVI، مدیریت جهانی چرخه توزیع، لجستیک، بسته‌بندی و آنالیز بازار، تحقیقی را انجام داد. در این تحقیق 500 مصرف‌کننده بالای 18 سال آمریکایی شامل 50درصد خانم‌ها و 50 درصد آقایان مورد ارزیابی قرار گرفتند و مشخص شد که 70 درصد در پاسخ گفتند بسته‌بندی پاک مهم یا مهم‌تر است از غذای پاک. البته هنوز مانند غذای پاک، استاندارد شناخته شده‌ای هم برای بسته‌بندی پاک وجود ندارد.

مدیر HAVI، Weldon Willianms در ادامه در پرسش و پاسخی مشخص کرده است که برندها و تولیدکنندگان چگونه می‌توانند خود را به عنوان پیشرو در تولید بسته‌بندی‌های پاک مطرح کنند.

به طور خلاصه به ما از لزوم وجود بسته‌بندی پاک در مبحث غذای پاک بگویید.

Williams: ما در میانه یک بحران جهانی اعتماد هستیم و شرکت‌هایی که فعالانه اطلاعات شفاف را در اختیار مصرف‌کنندگان کنجکاوشان قرار می‌دهند چهره یک برنده را دارند. به‌ویژه در مورد بسته‌بندی، ما به‌طور تاریخی بر این فرض بوده‌ایم که نظارت‌های منظم قبلی برای محافظت از حسن شهرت ما کافی بوده است اما این موضوع دیگر در دنیای اشباع از آگاهی، جایی که مصرف‌کنندگان به دنبال لیست محتویات غذایی که دارند و بسته‌بندی که غذا را با آن دریافت می‌کنند، کفایت نمی‌کند. به همین جهت می‌توان گفت که غذای پاک نیاز مصرف‌کنندگان در دهه گذشته بوده است اما بسته‌بندی پاک احتمالا تمرکز اصلی آینده برای جلب اعتماد مشتریان خواهد بود.

چگونه می‌توان بسته‌بندی پاک را مشخص و تعیین کرد؟

Williams: مصرف‌کنندگان عناصر زیادی را برای نامیدن یک بسته با عنوان پاک در نظر می‌گیرند. عواملی همچون مطابقت با مقررات یا تولید شده از مواد طبیعی. اگرچه عاری بودن از مواد شیمیایی در بین مصرف‌کنندگان این تحقیق نمود بیشتری داشت. برای صنایع غذایی، بسته‌بندی پاک شامل داشتن دید در مورد همه چیز است که درون بسته قرار می‌گیرد. همچنین ساده‌سازی اینکه چه مواردی مورد استفاده قرار گرفته همزمان با کاهش مصرف مواد شیمیایی و اعمال فشار برای ایجاد آگاهی درخصوص توانایی بسته‌بندی‌های پاک در تولید غذای پاک.

چه مواد شیمیایی، افزودنی با سایر مواداولیه‌ای را می‌توان در گرایش بسته‌بندی‌های پاک جای داد و در نظر گرفت؟

Williams: احتمالا بهترین مثال همان BPA- ماده صنعتی شیمیایی که برای پایداری و تولید پلاستیک‌ها و رزین‌ها به کار گرفته می‌شود- است که عامل بسیاری از مشکلات سلامتی شامل سرطان، چاقی و بیماری‌های قلبی به‌شمار می‌آید. تحقیقات کاملی نشان داده که این ماده می‌تواند به درون موادغذایی و نوشیدنی مهاجرت کند و وارد شود.

Perfluorinated Coumpound(PECs) نیز به شدت زیر ذره‌بین هستند چراکه حداقل در یک‌سوم بسته‌بندی‌های غذاهای فست‌فود به‌عنوان محافظت در برابر چربی به کار گرفته می‌شوند. مصرف‌کنندگان همچنین نگران گسترش به‌کارگیری Polystyrene، Styrene، Plastics، Phthalates، heavy metals، BHT و Propylene glycol هستند. خلاصه اینکه آنها در مجموع راجع به مواد شیمیایی پریشان و نگران هستند.

آیا بسته‌بندی‌های پاک فراتر از تعاریف قانونی برای موارد مشابهی همچون GRAS خواهند رفت؟

Williams: مطمئنا و بسته‌بندی‌های پاک پا را از GRAS فراتر خواهند گذاشت و پذیرش عمومی نیز نه‌تنها ضروری بلکه مهمترین نکته خواهد بود. مصرف‌کنندگان امروزی نه‌تنها به قدر کافی درخصوص سوالات مرتبط با مواد تشکیل‌دهنده و شیمیایی آگاهی دارند بلکه به وسیله شبکه‌های اجتماعی نیز حمایت می‌شوند تا تغییرات جهانی را شکل دهند. مصرف‌کنندگان دیگر تنها به قوانین برای محافظت از خطرات احتمالی مواد شیمیایی در سطوح بسته‌بندی که در تماس با موادغذایی هستند، اکتفا نمی‌کنند. برعکس مصرف‌کنندگان انتظارشان از بسته‌بندی‌های پاک در واقع چنین عبارتی است: «عاری از مواد شیمیایی غیرضروری یا مواد افزودنی غیرطبیعی.» آنها این عبارت را بیشتر از دیگری می‌پسندند: «مطابق با قوانین». همه چیز درخصوص ساخت اعتماد نزد مصرف‌کنندگان است. کسانی که بیشتر دوست دارند تا به برندهایی اعتماد کنند که مراقب استفاده آنان از مواد شیمیایی یا مضر در بسته‌بندی‌هایشان هستند.

آیا بسته‌بندی‌های پاک بیشتر برای خدمات غذایی تولید می‌شوند؟ تکلیف خرده‌فروشی‌ها یا کانال‌های توزیع چه می‌شود؟

Williams: خدمات غذایی بیشتر از محصولات بسته‌بندی شده موجود در خرده‌فروشی‌ها، مستعد برای دریافت بسته‌بندی‌های پاک هستند چراکه جابه‌جایی غذای پاک و داستان‌هایی که برندها از استفاده از این نوع بسته‌بندی به‌عنوان مزیت نقل خواهند کرد را نمی‌توان نادیده گرفت. در نهایت اینکه برندها باید تصمیم بگیرند که بسته‌بندی‌های پاک تا چه میزان برای خریدارنشان مهم هستند- مصرف‌کنندگان نهایی- قبل از اینکه به صورت استراتژیک شروع به استفاده از آنها بکنند.

چند بار در بحث با خریداران صحبت از این نگرانی به میان آمد؟

Williams: گروه منتخبی از برندهای ارایه‌دهنده خدمات غذایی بر این بخش تمرکز داشتند اما در مجموع آگاهی یا توجه خیلی بالایی از بسته‌بندی پاک نزد برندها یا مصرف‌کنندگان وجود ندارد. با وجود اینکه مصرف‌کنندگان اطلاعات چندان زیادی از این نوع بسته‌بندی نداشتند اما آن را جزو اولویت‌های بسیار مهم خود برشمردند. به همین خاطر ما حس می‌کنیم که برندها زمان اندکی دارند تا پیش از آنکه بسته‌بندی‌های پاک نزد مصرف‌کنندگان رایج شوند، خود واکنش زودتری نشان دهند و منتظر اتفاقات بعدی نباشند.

آیا این برای شرکت‌های بزرگ در این زمان در نظر گرفته شده است یا درواقع فرصتی است برای برندهای کوچک و باهوش؟

Williams: توجه به بسته‌بندی‌های پاک در اولویت‌های اصلی برای داشتن غذاهای پاک، فرصتی برای تمام برندهای بزرگ و کوچک است تا داستان بهتری نقل کنند و نشان دهند که سلامت خریدارانشان در بالاترین اولویت قرار دارد. همه اینها بستگی به چگونگی و رده‌بندی مشتریان برند و اینکه بسته‌بندی‌های پاک چه ارزشی نزد آنان یافته، دارد. به‌عنوان نمونه، وب‌سایت Panera بخشی دارد با نام «غذا، آنچنان که باید باشد» که در آن لینکی وجود دارد درخصوص غذای پاک. به همین خاطر خریداران Panera اغلب دوست دارند تا به بسته‌بندی‌های پاک واکنش نشان دهند و آن را انتخاب کنند چراکه از جابه‌جایی غذای پاک آگاهی دارند.

این حرکت و گرایش چه پیامدها و اثراتی برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بسته‌بندی دارد؟

Williams: ما مفاهیم جدیدی را برای تولیدکنندگان بسته‌بندی شاهد هستیم همزمان آنها نقش کلیدی در کمک به برندها برای داشتن بسته‌بندی‌های پاک خواهند داشت. اقداماتی که می‌توانند انجام دهند شامل امکان دید هر چیزی که درون بسته‌بندی می‌رود و نیز به کارگیری آخرین فناوری‌ها در حوزه بسته‌بندی برای کاهش مصرف مواد شیمیایی در بسته‌هایشان است.

چه اندرزی برای تولیدکنندگان کالاهای بسته‌بندی شده و سایر موادغذایی که درون بسته‌بندی عرضه می‌شوند دارید؟

Williams: بسیار مهم است تا برای آنها تعریف شود که بسته‌بندی پاک چیست و میزان ریسک مشخص شود و درنهایت اینکه بتوانند صادقانه درخصوص مواد تشکیل‌دهنده بسته‌بندی‌شان به مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنند.

برای گام نخست، تعاریف می‌تواند چنین باشد: ایجاد شفافیت تا اینکه مصرف‌کننده بتواند محصول درون را ببیند. به حداقل رساندن استفاده از مواد شیمیایی و ایجاد قابلیت برای بسته‌بندی غذاهای پاک.

در پایان، خروجی این جریان برای صاحبان نام‌های تجاری که این مقاله را می‌خوانند چیست.

سرانجام اینکه بسته‌بندی پاک به برندها کمک می‌کنید تا داستانی غنی‌تر از غذای پاک خود نقل کنند و درنتیجه آن اعتماد مصرف‌کنندگان را در زمانی که خواستار شفافیت بیشتر به نسبت قبل هستند، به دست آورند.