محصول شما به همراه بسته‌بندی‌ در طول حمل‌ونقل و گذر از میان کانال‌های توزیع، در شرایط سخت و خشنی قرار می‌گیرد. حتی هنگامی که محصولات داخل جعبه و روی تخته‌های چوبی برای مدتی انبار می‌شوند نیز خطر آسیب دیدن بسته‌بندی برای آن‌ها وجود دارد. اما خطراتی که ممکن است محصولات شما یا بسته‌بندی آن‌ها در طول حمل‌ونقل و توزیع با آن‌ها مواجه شوند دقیقا چه هستند؟

 

مشکلات و خطرات رایج توزیع کالا و بستهبندی

شناسایی و تعریف این ۷ خطر که ممکن است هنگام توزیع بسته‌بندی محصولات را تهدید کند با درک این خطرات کاملا متفاوت است. اگر این خطرات را بشناسید و درک کنید، از کاهش ارزش محصول خود و بسته‌بندی آن طی گذر از محیط زنجیره توزیع و دوره‌های توزیع پس از آن آگاه خواهید بود.

۱. جا‌به‌جا کردن خشن و بی‌احتیاط

جا‌به‌جایی خشن ممکن است نتیجه جا‌به‌جایی مکانیکی (بالابرهای چنگالی، لیفت تراک، لیفت تراکهای کشویی و غیره) و یا جابه‌جایی دستی کالاهایی باشد که بسته‌بندی‌های کوچک یا متوسط دارند و همه جا توزیع می‌شوند.

 ۲.حوادث ذخیره و انبار سازی

حوادثی که ممکن است حین انبار کردن برای محصولات و بسته‌بندی آن‌ها به وجود بیاید (مانند بسته‌بندی‌های له شده یا فرو ریخته شده) نتیجه انبار کردن و گذاشتن محصولات روی هم با ارتفاع بالا، بی‌ثباتی بسته‌های انبار شده روی هم و انسداد راهروها و خروجی‌ها (که عملیات جابه‌جایی توسط بالابر چنگالی را خطرناک می‌کند) است.

۳. انبار کردن هنگام حمل‌ونقل

انبارداری در حین حمل‌ونقل (در کامیون تریلر) معمولا به معنی جعبه‌هایی است که با ارتفاع ۹ فوت روی هم قرار گرفته‌اند با فشاری حدود ۱۰۰ پوند بر فوت مربع که بر روی جعبه‌های پایینی وارد می‌شود؛ حتی اگر ابعاد جعبه‌ها کوچک باشد.

۴. لرزش وسیله نقلیه

لرزشی که حین حمل‌ونقل از وسیله نقلیه به بسته‌بندی محصولات، مخصوصا محصولات حساس به لرزش منتقل می‌شود (به‌ویژه هنگام جابه‌جایی از طریق کامیون) می‌تواند نوعی آسیب را ایجاد کند که «آسیب تشدید شده» نامیده می‌شود. بدون پیشگیری محتاطانه در آزمایشگاه با استفاده از پروتکل‌های ASTM D4169 برای اجتناب از این آسیب، حتی محصولاتی مثل کندانسور تهویه مطبوع که با دقت بسته‌بندی شده‌اند نیز ممکن است دچار لرزش و آسیب شوند.

۵. لرزش بار آزاد

لرزش بار آزاد ممکن است ناشی از محتویات مختلفی مثل میوه‌های تازه تا محصولاتی مانند شیشه با بسته‌بندی نامناسب، قطعات فلزی، بسته‌های پلاستیکی باشد که حین حمل‌ونقل آسیب ببینند.

۶. تعویض ریل

آسیب تعویض ریل ناشی از مرتب‌سازی، تعویض و مسیرگزینی واگن باری و جابه‌جایی کانتینر روی ماشین حمل بار در میان ریل‌ها یا داخل کامیون و کشتی، همه می‌توانند باعث فشرده شدن و آسیب رساندن به بسته‌بندی شوند. علاوه بر این‌ها آسیب ممکن است ناشی از لیفتراک، ماشین مخصوص حمل بار، حامل‌های ناوبری، جرثقیل، بالابرها، کامیون‌های شیبدار و کامیون‌های قلابدار نیز باشد.

۷. رطوبت و درجه حرارت محیط

رطوبت و درجه حرارت محیط می‌تواند بر انواع کالا با بسته‌بندی مناسب یا نامناسب و مواد به کار رفته در بسته‌بندی آن‌ها در یک زنجیره توزیع طبیعی اثرگذار باشد. زنجیره‌هایی که دمای پایین‌تر از حد طبیعی دارند نیز به همین ترتیب اگر از کامیون‌هایی  استفاده کنند که مجهز به سیستم کنترل دما هستند اما خطرات ناشی از تغییرات دما حین حمل‌ونقل را به صورت بهینه اندازه‌گیری نمی‌کنند، می‌توانند باعث کم شدن ارزش تمام محصولات انبار شده در کامیون شوند. کلید طراحی بسته‌بندی دقیقی که مواجهه با خطرات توزیع را کاهش می‌دهد این است که کل سفر محصول خود را یک بار از پایان به ابتدا بررسی کنید و شرایطی که محصول در طول سفر توزیع خود ممکن است در آن قرار گیرد را به‌طور دقیق بسنجید و تمام حالت‌ها را در نظر بگیرید.

با دانستن این نکات، داشتن طراحی بسته‌بندی مناسبی که بتواند تمامی خطرات ممکن در راه توزیع را پشت سر بگذارد آنهم بدون اتلاف وقت و هزینه، کار سختی نیست. بسته‌بندی خوب می‌تواند از محصول شما در برابر همه خطرات احتمالی محافظت کند.

 

 آیا بستهبندی شما از چرخه توزیع سالم بیرون خواهد آمد؟

این هفت مورد خطراتی که محصولات هنگام توزیع با آن مواجه می‌شوند، موجب اتلاف زمان، هزینه و زحمات کارگران بخش چرخه توزیع و همچنین از بین رفتن حسن‌نظر مصرف‌کنندگان می‌شود. به قول معروف «کاری که یک بار درست انجام شود از آن پس نیز به درستی انجام خواهد شد.» این گفته در مورد چرخه توزیع کاملا صادق است. اگر در طراحی به خطرات موجود در زنجیره توزیع توجه کنید محصولات با مشکلی رو‌به‌رو نخواهند شد.