موسسه دارویی امریکا (AMA) خبر از ممنوعیت تبلیغات تلویزیونی برای مصرف داروهای فروش با نسخه داد. میلیون‌ها بیننده برنامه  Superbowl، می‌نگرند که چگونه شخصیت مشهور برنامه، به راهکارهای عجیبی برای درمان قارچ ناخن اشاره می‌کند. این برنامه تبلیغی 2000 بار در تلویزیون پخش شده است. AMA که در حدود 200هزار پزشک را در هر ایالت تحت پوشش خود دارد می‌گوید که ازدیاد این تبلیغات، ایجاد نیاز برای خرید داروهای گرانقیمت را تشدید کرده است. در ادامه به 6 علتی که این موسسه به لزوم جلوگیری از تبلیغات تلویزیونی می‌پردازد اشاره می‌شود:

1- تبلیغ مستقیم برای مصرف‌کننده مورد نیاز نیست اما صنعت داروسازی در دو سال گذشته با 30درصد افزایش، رقمی در حدود 5میلیارد دلار را به این کار اختصاص داده است.

مصرف‌کنندگان می‌دانند که چگونه وب سایت‌های خوب با محتوای سلامتی مانند Wed MD را پیدا کنند و اطلاعات درستی را درخصوص تشخیص، درمان، اثرات جانبی و مسایل پیگیرانه را کسب نمایند. آن‌ها می‌توانند همچنین در بهترین حالت با پزشک خود مشورت کنند.

2- تبلیغات می‌تواند نیاز مصنوعی ایجاد کند. افرادی که در تبلیغات حاضر می‌شوند، هنرپیشه‌های حرفه‌ای هستند و به خوبی می‌دانند که چگونه تصویری دلخواه از سبک زندگی خاص یا حتی بیماری ارایه کنند. دیدن چندباره تبلیغات، تاثیر روانشناسانه بر مصرف‌کنندگان می‌گذارد. ممکن است با خود فکر کنند که بیمار هستند و نیاز به دارویی دارند که به آن‌ها کمک کند تا به سبک زندگی‌ای که در تلویزیون دیده‌اند دست یابند.

3- تبلیغات تلویزیونی نامناسب باشند. آن‌ها تصویری برای کودکان و جوانان می‌سازند که گویی فقط با مصرف دارو می‌توان زندگی شاد و جذاب داشت. بزرگسالان نیز ممکن است در دیگر نگرانی‌های غیرضروری‌ای که حتی دچار آن‌ها نیستند، بشوند.

4- AMA معتقد است که تبلیغات مستقیم به مصرف‌کننده، تمایل و نیاز آن‌ها به مصرف داروهای جدید و گران را بیشتر می‌کند در صورتی که ممکن است جایگزین‌های ارزان‌تر با همان میزان تاثیر در بازار موجود باشد.

5- بزرگترین مشکل در سیستم درمانی امریکا هزینه بالای آن است. مالیات‌دهندگان یارانه هزینه تبلیغات تلویزیونی را پرداخت می‌کنند چراکه این هزینه‌ای معاف از مالیات است. بسیاری از هزینه‌های دیگر معاف از مالیات نیستند چراکه IRS آن‌ها را برای تجارت غیرضروری تشخیص داده است. صنعت دارویی به این نتیجه رسیده است که مصرف‌کنندگان باید پیام‌ها درخصوص داروهای جدید را مستقیم از خود تولیدکنندگان بشنوند.

6- امریکا و نیوزلند تنها کشورهایی هستند که تبلیغات مستقیم به مصرف‌کننده برای داروهای فروش با نسخه را مجاز دانسته‌اند. بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی دارای سیستم‌های سلامتی عالی، به ازای سرانه هر نفر 50 تا 80درصد از هزینه‌های امریکا را دارا هستند.

تحقیق دارویی برای خلق داروهای اعجاب‌انگیز، گران و با ریسک بالاست و بسیاری از این داروها به بازار راه پیدا نمی‌کنند.