هنر بسته بندی/ واحد خبر: نمایشگاه طرح‌های تخصصی بسته‌بندی صنایع‌فرهنگی در تاریخ یکم الی ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ در محل وزارتخانه خانه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. این نمایشگاه به درخواست دفتر بازاریابی و تجاری سازی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی  و به همت آقای محمدرضا ملامحمد دبیر جایزه ملی بسته بندی( که  برگزاری دو دوره منظم جایزه ملی طراحی بسته‌بندی در صنایع‌فرهنگی را در کارنامه خود دارد) برگزار شد.

ملامحمد با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: «هدف اصلی شناسایی بازیگران مهم و تاثیر گذار در حوزه صنایع بسته‌بندی است به‌طوری که تاکنون با برگزاری رویدادهای متنوع توانسته ایم بالغ بر ۱۵۰۰ طرح گرافیک و صنعتی  و بیش از ۳۰۰ کارگاه و مرکز تولیدی فعال در حوزه بسته‌بندی را در سراسر کشور شناسایی کنیم.»

وی افزود: «این رویداد با عنوان نمایشگاه تخصصی با شعار بسته‌بندی، رکن تولید، رونق کسب و کار، ضرورت صادرات و با  حمایت معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل وزارتخانه برپا شده است.»

محسن کریمی مدیر هنری این نمایشگاه نیز در این باره افزود، در حین ورود به این نمایشگاه توجه شما خیلی زود به سمت طرح های ارائه شده در بخش ایده های خلاق بسته بندی هایی جلب می شود ایده های جذابی که می توانند بخوبی نیاز اصلی یک محصول را برای ورود به بازار پر رقابت را مرتفع کند.  بازخوردهای بسیار خوبی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که قالبا تولید کنندگان محصولات هنری و صنایع دستی و محصولات سوغات خوراکی هستند، داشته ایم .

در حین نمایشگاه شاهد تقاضای چندیدن تولید کننده برای ارتباط با طراحان برخی بسته بندی های ارائه شده از جهت جذابیت ایده و برخی از جهت  ساختار ارائه شده برای بسته بندی محصول، بوده ایم. اساسا در این نمایشگاه ها به دنبال همین این موضوع هستیم ، مرتفع کردن نیاز دو سویه تولید کنندگان و طراحان بسته بندی.

وی افزود این نمایشگاه در دو بخش ایده خلاق در بسته بندی و بسته های تولید شده در کارگاه های بسته بندی ( بسته های چوبی، شیشه ای، بسته های کاغذ مقوایی ) است که زمینه ای برای برگزاری سومین دوره جایزه ملی بسته بندی است که در نیمه دوم سال جاری برگزار می شود که هدف اصلی آن نیز شناسایی پتانسیل های بالای طراحان خلاق بسته بندی و شرکت های تولیدی که در خصوص ارائه محصولات خود با بسته بندی های مناسب به این جشنواره ورود می کنند.

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از نمایشگاه تخصصی بسته‌بندی صنایع‌دستی که در محل ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شده است، بازدید کرد.  در این بازدید که روز – شنبه – ۸ مرداد ۱۴۰۱ انجام شد، مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور نیز حضور داشت.

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید بر استفاده از بسته‌بندی‌های زیبا در فروش و صادرات صنایع‌دستی تاکید کرد. او در بازدید از این نمایشگاه با اشاره به اهمیت بسته‌بندی در تولید، فروش و صادرات صنایع‌دستی گفت: «موضوع بسته‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما این موضوع در حوزه صنایع‌دستی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: «بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی باید از زیبایی و دوام برخوردار باشد، به گونه‌ای که وقتی محصول داخل بسته را استفاده کردیم، امکان این را داشته باشیم که از بسته‌بندی آن مجددا استفاده کنیم.»