هنر بسته بندی/ اکرم قدرت: نشست تخصصی مدیران تولید، کنترل کیفیت کاغذ و کارتن اواسط اردیبهشت‌ماه امسال در محل همایش‌های شرکت تعاونی کارتن و ورق برگزار شد.در این نشست مدرسین و اساتید دانشگاه، اعضای هیات‌مدیره صنایع ورق و کارتن، مدیران تولید و کنترل کیفیت برخی واحدهای مربوطه درخصوص مشکلات مسایل مختلف واحدهای کارتن‌ و کاغذسازی، وضعیت صنعت چاپ در دنیا، استفاده از دانش روز دنیا و تمهیدات جهانی بحث و گفت‌وگو کردند.

مدیرعامل شرکت تعاونی اعضای انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، هدف از برگزاری این نشست را تبادل مشكلات مدیران صنایع كاغذ، ورق و كارتن سازان بیان کرد و گفت: در این جلسه، كاغذ سازان دغدغه هاي مشتريان را بهتر لمس كرده و تلاش خواهند کرد تا توليدات خود را در راستای نياز مشتريان ارایه کنند و امیدواریم در توليد كاغذ به حدي برسيم كه واردات آن بي معنا يا خيلي كم و محدود شود.

رسول طهماسبی افزود: در شرایط فعلی، مشکلات مالی و نقدینگی، معضل تمامی تولیدکنندگان کاغذ و کارتن است به همین خاطر تعاونی یک گروه پژوهشی با حضور نخبگان تشکیل داده تا بتواند علاوه بر دریافت و رفع مشکلات تمام تولیدکنندگان، صنایع بسته‌بندی کشور را در حد استاندارد بالا ببرد اما نیاز این کار، انتقال معضلات موجود است. در ادامه استادیار گروه مهندسی فناوری سلولز و کاغذ به الزامات پیش‌روی صنعت کاغذ اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف آب، به کارگیری فناوری‌های نوین، فقر منابع و… از جمله مواردی است که باید به آن توجه جدی داشت.دکتر حسین جلالی ترشیزی افزود: شرکت تعاونی در نظر دارد یک گروه از اساتید دانشگاه شهیدبهشتی را برای آموزش و اطلاع‌رسانی به کار گیرد که امیدواریم کارتن‌سازان در این زمینه ما را حمایت کنند.

در ادامه نشست دکتر رمضانی در مورد کاغذهای بازیافت سخنانی ایراد کرد و اظهار داشت: کمبود کاغذ باطله در کشور بسیار محسوس است به‌طوری که واسطه‌ها نرخ کاغذ را تعیین می‌کنند. به علاوه تبدیل کاغذ بازیافت به کاغذ، بسیار مشکل‌زا شده است. موضوعات مربوط به گردش آب، وجود ماشین‌آلات کاغذساز وارداتی یا مستعمل، عدم تجهیز واحدهای کاغذسازی به ابزار کنترل و… ازجمله محدودیت‌های فرآیند کاغذسازی در ایران است.

دکتر منظورالاجداد نیز در این نشست گفت: باید از تجربیات کشورهای پیشرفته استفاده کرد. برنامه‌ریزی براساس نیاز مشتری، تست و نمونه‌گیری از واحدهای کاغذسازی باید در اولویت قرار گیرد تا جایی که با ارایه اعداد، ارقام و آمار، گزارش کلی یک شرکت قابل بررسی باشد. وی تاکید کرد: ما سند و استراتژی راه نداریم به همین دلیل مشکلات استاندارد کاغذ باطله کاملا مشهود است بهترین راهکار برای مناسب شدن وضعیت واحدهای کاغذسازی، دریافت نظرات و درخواست‌های مصرف‌کننده نهایی که همان کارتن‌سازان است، می‌باشد یا به عبارت ساده تر باید از آخر به اول نگاه کنیم یعنی سلیقه و نیاز کارتن‌ساز راهکار کاغذساز و راهکار کاغذسازان تامین و تهیه مواداولیه مناسب و خوب است زیرا که رشد صنعت به رشد تولید بستگی دارد. دکتر منظور الاجداد به تکنولوژی بسیار پیشرفته کاغذ اشاره و تصریح کرد: صنعت کاغذ به بیش از 30 نوع مهندسی مثل چوب، نساجی، برق، مکانیک و… نیاز دارد.

گفتنی است در این نشست که با مدیریت خوب مدیر عامل شرکت تعاونی اداره شد، همه مديران با شنيدن مشكلات حاضران در جلسه، سعي داشتند در رفع مشكلات كمك كنند چون همه آنها واقف بودند كه لازم و ملزوم یکدیگر هستند. در پایان نشست، که حدود 3 ساعت به‌طول انجامید طهماسبی اظهار امیدواری کرد تا با فرهنگ سازی، این صنعت از حالت قدیمی و سنتی به صنعتی و نوین تبدیل شود.
شایان ذکر است اساتيد دانشگاهي كه عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي بودند (دكتر جلالي، دكتر رمضاني، دكتر منظور الاجداد و مهندس رستمي) سوالات حاضران در این نشست را به صورت علمی و نوین پاسخ دادند. گفتنی است که مدعوین از حضور در این جلسه ابراز رضایت کردند و خواستار برگزاری این جلسات از مدیر عامل  شركت تعاوني شدند.