ایرنا: شهرستان میامی که در کنار شهرستان همجوار خود شاهرود، قطب کشاورزی استان سمنان به شمار می رود، باتولید محصولات شاخص و دارا بودن رتبه دوم کشوری در تولید آفتابگردان دیم، نیازمند صنایع بسته‌بندی است.

محصولاتی چون پسته، آفتابگردان ،عدس، فلفل، دانه های روغنی وآجیلی و گیاهان داروئی از شاخص ترین تولیدات کشاورزی میامی به شمارمی رود و کیفیت آن ها زبانزد است امابه علت نبود کارخانه و یا کارگاه های بسته بندی در این منطقه، تاکنون برندسازی محصولات این شهرستان امکان پذیر نشده است. یکی ازکشاورزان بخش کالپوش میامی دراین باره گفت: سالانه بیشترین حبوبات دربخش کالپوش تولیدمی شودولی از آنجایی که کارخانه ای برای بسته بندی محصولات وجود ندارد، تولیدات خودرابه شهرهای مجاورعرضه می کنیم؛ وجود چنین کارخانه ای درشهرستان ضرورت دارد و می تواند بسیاری ازمشکلات این بخش را رفع کند. غلامحسین وزیری بااشاره به کاشت آفتابگردان درکالپوش گفت:  آفتابگردان دیم دربخش کالپوش به صورت انبوه تولید می شود و از این رونیازمند توجه بیشتری از سوی مسوولان است.

محمداصغری یکی دیگر ازکشاورزان میامی هم با اشاره به تولید محصولات متنوع در این شهرستان، افزود: شهرستان میامی ازمرکزاستان فاصله دارد و عرضه محصولات در دیگر شهرستان ها هزینه زیادی را بابت کرایه حمل بار بر دوش کشاورزان می‌گذارد. وی ادامه داد: وجود صنایع بسته بندی در شرق استان علاوه برایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، در کم کردن هزینه ها برای کشاورزان هم موثر است. مدیرجهادکشاوزی میامی، با تاکید بر اهمیت وجود کارخانه بسته بندی درمیامی گفت: استقراراین صنعت نیازمندسرمایه گذارانی است که علاوه بر خرید محصولات، بسته بندی وعرضه آن ها را نیز بر عهده داشته باشند. علی اصغر محمدی اضافه کرد: صنایع بسته بندی زنجیره نهایی تولید است و می‌تواند برندی برای شهرستان باشد وآینده مناسبی برای این محصولات درمیامی به همراه داشته باشد اما این خلاء در شرق استان کاملا محسوس است. وی ابراز داشت: باوجود350هکتارباغ پسته باروردرمنطقه کلاته های شرقی، وجود کارخانه فرآوری نخستین نیاز منطقه است.

وی با اشاره به کشت 2هزار500هکتارحبوبات دربخش کالپوش افزود: وجود یک کارخانه بسته بندی زودبازده علاوه بر افزایش اشتغال، فروش وپخش بی واسطه محصولات کشاورزی در بازارمصرف را هم در پی دارد.
محمدی به تولید محصولات باغی درمیامی هم اشاره ای داشت و گفت: نیاز است یک واحد سرداخانه ای هم در مرکز شهرستان ساخته شود تا بتوان محصولات تولیدی را برای مدت بیشتری نگه داری کرد.  عضوشورای شهرمیامی نیز به ایرنا گفت: محصولات کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد میامی دارد، اما به سبب نبود صنایع فرآوری و بسته‌بندی، اغلب این محصولات توسط واسطه‌ها با قیمت ناچیز خریداری می‌شود.
عباسعلی اصغری افزود: متاسفانه این محصولات در شهرستان های دیگر فرآوری و به اسم آنها به مصرف داخلی رسیده و یا صادر می‌شود.

فرماندارمیامی هم در این باره به ایرنا گفت: در این راستا تاکنون چهار نشست باسرمایه گذاران درسال های 95 و 96 برگزارشده است. محمد مهدی کریمی ادامه داد: راه اندازی کارخانه بسته بندی باتولید انبوه محصولات، یکی از دغدغه های مدیران شهرستان بوده و در اولویت قراردارد؛ زنجیره تولید محصولات کشاورزی درمیامی بااتصال حلقه صنایع بسته بندی کامل خواهد شد ونیازمند اقدامات موثری است. شهرستان میامی بابرخورداری ازآب وهوای مساعدو منابع آبی فراوان و خاک حاصل خیز یکی از قطب های تولید محصولات راهبردی مانند گندم، جو، چغندرقندو دیگر محصولات در استان سمنان می باشد. سه هزار هکتار باغ های شهرستان میامی بیشتر به کشت انواع میوه های سردسیری مانند زردآلو اختصاص دارد ،بطوریکه سالانه بالغ بر 2هزارتن زردآلو از این باغ ها برداشت می شود.