هنر بستهبندی: سهیل چهرهای سردبیر هنر بستهبندی به دعوت گروه صنعتی ترام بازدیدی از مجموعه جدید در طرح وتوسعه این شرکت داشت. بازدید در صبح روز پنجم شهریور با دیدار از مجموعه قدیمی که در حال تخلیه به مکان اصلی بود آغاز شد. گروههای طراحی، بخش پیش از چاپ، بخشی از ماشینآلات قدیمی، بخش جعبهسازی و… همگی مشغول به فعالیت بودند.مجموعه جدیدتر که در بخش دوم بازدید قرار داشت، مساحتی در حدود 100هزار مترمربع را شامل میشد، بخشی عظیم که در مجموع 40میلیون یورو سرمایهگذاری ارزی و 100میلیارد تومان سرمایهگذاری ریالی را به خود اختصاص داده است. در این بازدید آقایان مهندس علیرضا احمدی مدیرعامل، مهندس مهدی شعبانیپور مدیر بازاریابی و فروش و محمدرضا دهقان، مسوول مارکتینگ شرکت توضیحات مفصلی در خصوص برنامههای فعلی و آینده مجموعه ترام ارایه کردند.
گروه ترام چگونه تشکیل شد؟
این مجموعه که امروز با مدیریت مهندس علیرضا احمدی در حال توسعه چشمگیری است، سومین نسل از اولین چاپخانه های اصفهان به حساب می اید.
نسل اول : سرآغاز
در سال ۱۳۰۰ آقای احمد احمدی (پدربزرگ) در یکی از اولین چاپخانههای اصفهان کار خود را آغاز کرد و به کسب دانش و تجربه در صنعت چاپ پرداخت. با شروع سیر توسعه ایران، در سال ۱۳۱۳ “چاپ خانه و کتاب فروشی احمدی” را تاسیس کرد که به عنوان یکی از اولین چاپخانههای استان اصفهان در زمینه چاپ اوراق تجاری، کتاب و روزنامه شناخته میشود.
نسل دوم : رشد
آقای ابوالقاسم احمدی (پدر) پس از پایان تحصیلات در رشته چاپ و گرافیک در اتریش، به ایران بازگشت و همگام با رشد لحظهای صنعت چاپ، شرکت خانه چاپ را در سال ۱۳۵۸ تاسیس نمود.خانه چاپ که با نصب نخستین ماشین افست تک رنگ در سال ۱۳۶۹ سنگبنای چاپخانههای صنعتی اصفهان را گذاشته بود ، در ادامه در سال ۱۳۷۹ اولین ماشین ۴ رنگ اصفهان را نیز به بهرهبرداری رساند. این مجموعه هنوز هم با تمام توان در حال تولید است.
نسل سوم : توسعه
۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰
مهندس علیرضا احمدی (پسر) که تجربه مدیریت خانه چاپ را با خود همراه داشت، با درک نیازهای روز افزون بازار ایران و به پشتوانهی تجربهی نسلهای قبلی خانواده ، به همراه همسر خود خانم دکتر نژادستاری مجموعه «ترام چاپ سپاهان» را با رویکردی کاملا تخصصی به صنعت بستهبندی در سال ۱۳۸۶ راهاندازی نمود. این مجموعه با شعار «بهترین راهکار برای بهترین محصول» رسالت خود را ارتقاء کارایی بستهبندی محصولات مشتریان قرار داد.
1390 تا 1394
خلاء امکان تولید بستهبندیهای لوکس در تیراژ انبوه ، مجموعه ترام چاپ را به سمت استراتژی « متمایزسازی » پیش برد و به این منظور با نصب مدرنترین ماشین Bobst انجام عملیات Hot Foil Stamping (طلاکوب) امکان ایجاد مزیت « تمایز » را در بستهبندی مشتریان خود فراهم نمود. با توجه به تقاضایی که هنوز در بازار وجود داشت دومین ماشین طلاکوب در سال ۱۳۹۲ خریداری و به سرعت به بهرهبرداری رسید و به موازات آن خطوط جعبهچسبانی نیز مجددا تجهیز و امکان تولید انواع ساختارهای بستهبندی به صورت اتوماتیک فراهم آمد.
1394 تا 1397
در این سالها مجموعه ترام گامهای جدی برای تقویت ساختارهای خدمترسانی به مشتریان و ایجاد مزیت « تنوع » برداشت. برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مشتریان ، مجموعه ترام ، واحدی برای ساخت جعبههای دستساز ایجاد نمود و در ادامه مجهزترین ماشین ساخت تمام اتوماتیک جعبههای سخت (Rigid Box) را به بهرهبرداری رساند. واحد بازرگانی خارجی برای تامین مواد اولیه و ایجاد مزیت « کنترل هزینه » ایجاد و به جهت تثبیت کیفیت و افزایش رضایتمندی مشتریان نیز ، فرآیندهای کنترل کیفیت ، لجستیک ، مدیریت رنگ ، بازاریابی ، روابط عمومی و … در مجموعه مستقر شد. طی این سالها نقش مجموعهی ترام در جهت ایجاد تحول در بستهبندی صنایع سلولزی و شیرینی شکلات ، بسیار پررنگ است.
در این سالها مطالعات طرح توسعه ترام انجام و از ابتدای سال ۱۳۹۶ ساخت سایت جدید شرکت برمبنای ملاحضات زیست محیطی در بخش غذا و داروی شهرک صنعتی رازی آغاز گردید ، همچنین استانداردهای IMS ISO 9001 – ISO 14001 – ISO 18001 مستقر گردید.
سال 1398
در این سال در راستای پاسخگویی به نیازهای انبوه و متنوع مشتریان، شرکت ترام به سایت جدید خود در فضایی نزدیک به یکصد هزار متر مربع منتقل و عملیات نصب و راهاندازی سی و دو ماشین (پیش از چاپ ، چاپ و پس از چاپ) در سایتی با استانداردهای غذا و دارو آغاز شد .در راستای ایجاد مزیت «تنوع» هرآنچه که امروز در صنعت چاپ افست و بستهبندی دنیا در حال انجام است، در ترام جدید نیز قابل انجام خواهد بود.
ساختار گروه ترام به چه شکلی است ؟
گروه صنعتی ترام شامل سه شرکت ترام چاپ سپاهان، تکتاز تجارت ایرانیان و رنگین بسته نقش جهان است.
ترام چاپ سپاهان
محوریت اصلی گروه صنعتی ترام است و سایر شرکتهای گروه با فلسفه تکمیل زنجیره تامین شرکت ترام شکل گرفته و ماهیت یافتهاند. شرکت ترام با هدف ایجاد اشتغال برای نیروی انسانی در حدود یک هزار نفر، در فضایی به وسعت یکصد هزار متر مربع، توان تولید ماهیانه 3000 تن محصول را داراست. در این شرکت انواع خدمات مشاوره، R&D ، پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ بر اساس بالاترین استانداردهای جهانی صنعت چاپ به مشتریان ارائه میشود.
ساختار سیستمی و فرآیندمحور و برنامهریزی منظم و همیشگی در شرکت ترام باعث میشود توان ایجاد ارزش افزوده پایدار در حیطههای « کیفیت ، سرعت ( در پاسخگویی و در تحویل ) و بهای تمامشده » برای مشتریان فراهم آید.استقرار استانداردهای ISO 9001 – ISO 14001 – ISO 18001 درکنار اهمیت به فاکتورهای ایمنی و قواعد سازمان غذا و دارو از مشخصههای بارز این شرکت است.
تکتازتجارت ایرانیان
شرکتی است که در راستای تامین مواد خارجی گروه صنعتی ترام تاسیس شد. این شرکت با برنامهریزی دقیق و همیشگی که حاصل مطالعهی ترندهای گذشتهی گروه و پیشبینی آیندهی میانمدت اقلام مصرفی است مکلف به سفارشگذاری اغلب مواد مصرفی گروه است. از آنجا که گروه ترام یکی از بالاترین مصارف کشور در حیطهی مقوا و فویل را دارا است، حضور شرکت تکتازتجارت موجب شده است در بحرانهای تامین مقوا، فویل یا سایر اقلام مرتبط کمترین چالش متوجه گروه ترام باشد.
رنگین بسته نقش جهان
شرکتی است که در راستای پاسخگویی به نیاز بازارهایی تاسیس شد که جعبههای دستساز و پیچیدهتر نیاز داشتند. این شرکت با در اختیار داشتن قریب یکصد نفر نیروی انسانی قابلیت تولید انواع جعبههای چندقطعهای و دستساز برای تمامی بخشهای بازار را دارد.
میزان سرمایه گذاری در طرح توسعه، ۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و یکصد میلیارد تومان ریالی بوده است. متراژ این مجموعه جدید، در حدود ۱۰۰ هزار متر مربع است. تجهیزات خریداری شده همه به صورت نو و دارای آخرین تکنولوژی روز صنعت چاپ در سال 2019 هستند. از چشمگیرترین امکاناتی که در این مجموعه فراهم شده است ، فنآوریهای بسیار جدید و کاربردی دیگری نظیر ارگوترنیک(مدیریت رنگ از طریق خوانش خودکار LAB رنگ)، ACR (رجیستری خودکار نقطهای) ، SIS (حذف نشان) و بسیاری دیگر در ماشین های چاپ مهیا است که همگی به تولیدی بسیار با کیفیت برابر با استانداراد جهانی صنعت چاپ ، کاهش زمان تحویل ، افزایش بهرهوری مصرف مقوا و در نهایت کاهش قیمت تمام شده نهایی منجر خواهد شد.
به گفته مهندس احمدی سلامت بستهبندی غذایی از جمله مواردی است که همواره مورد توجه شرکت بوده و این سازمان همواره خود را مسوول سلامت بستهبندی غذایی تولید شده در ترام میداند. برای داشتن محصولی سلامت باید تمامی اجزاء تشکیلدهنده بستهبندی و فرآیندهای تولید آن محصول نیز سلامت و برابر استانداردهای غذایی و سازمان غذادارو باشند.
شرکت ترام برای اولین بار در کشور جهت اخذ و پیادهسازی استانداردهای غذایی، سایت خود را کاملا منطبق بر استانداردهای غذایی و سازمان غذادارو ساخته و تمامی الزامات این سازمان در ساختمان سایت رعایت شده است. علاوه بر این تمامی الزامات غذادارو نیز در حین فرآیندهای تولیدی در شرکت ترام رعایت میشود و مهمتر از همه آنکه این امکان وجود دارد تا از مواد مصرفی برای تولید بستهبندی استفاده شود که تمامی گواهینامهها و مجوزهای لازم استانداردهای غذادارو را دارا هستند.
ساختمان ترام بر مبنای استانداردهای بهداشت و ایمنی ساخته شده است. اصول بهداشتی سازمان غذا دارو از نحوه چیدمان اجزاء سایت تا روشویی ها و … همگی رعایت شده است و مسوولین برای سایت در حال گرفتن سیب سلامت هستند. کف سالن ها همگی بتن ضدغبار ( Anti Dust) دارد که از ارکان سالن تولید مطابق با استانداردهای غذایی و سازمان غذادارو است. موارد اطفا حریق با بالاترین استانداردهای ممکن با استخر آب و پمپ های اصلی و رزرو در ساختمان تعبیه شده اند و استانداردهای ایمنی جدی در این مورد رعایت شده است.
مهندس شعبانی پور می گوید: ما در سازمان ترام، ارتقاء کارایی بسته بندی محصولات مشتریان را رسالت خود میدانیم و بر آن هستیم که بستهبندی نیز نقطه قوت محصولات باشد.برنامهریزی تامین مواد، سفارشات و لجستیک، همگی بر مبنای تعامل حداکثری با مشتریان انجام میپذیرد به نحوی که ظرف 48 ساعت پس از قطعی کردن سفارش، زمان تحویل سفارش به صورت مکتوب به مشتری اعلام میشود.
در اختیار داشتن فضای انبار در حدود 8.000 تن، امکان برنامهریزی بلندمدت سفارشات پرتیراژ را به واحد زنجیره تامین مشتریان میدهد. همچنین این فضا که با درنظرگرفتن نهایت اصول ایمنی طراحی و اداره میگردد میتواند تکیهگاهی جدی برای مشتریانی باشد که خود نسبت به تامین مواد اولیه اقدام مینمایند. تمامی اموال گروه صنعتی ترام و اموال امانی تحت پوشش بیمههای معتبر کشور هستند. همچنین موقعیت جغرافیایی شرکت نیز، هزینه حمل از گمرکات جنوبی کشور به انبار امانی را نیز کاهش میدهد.
پیتر دراکر جملهی معروفی دارد که میگوید : « چیزی که نمیتوانی اندازهگیری کنی را ، نمی توانی مدیریت کنی.» این حقیقت بیانگر این است که انجام فرآیند مدیریت رنگ بدون داشتن دانش و تجهیزات اندازهگیری رنگ امکانناپذیر است. هدف از مدیریت رنگ حفظ مشخصات اصلی رنگ (L*a*b*) در زمان انتقال بین دستگاههای مختلف (مانیتور، چاپ دیجیتال و چاپ افست )است.
همچنین مدیریت رنگ این امکان را نیز به شما میدهد که همواره رنگی ثابت و تکرارپذیر داشته باشید و علاوه بر آن قبل از چاپ، میتوانید رنگ خود را روی کاغذهای استاندارد پروف یا مانیتورهای کالیبره شده مشاهده و تایید نمایید. با استفاده از مدیریت رنگ میتوان یک رنگ را از یک تجهیز با حداقل آسیب یا تغییر به تجهیزی دیگر انتقال داد. در ترام استاندارد Fogra39 و ISO12647-2 مورد استفاده قرار میگیرد.
در بازدید از مجموعه جدید ترام، ماشین KOENIG & BAUER Rapida 145- 6+LTTL ALV2 – CX – FAPC نصب شده و در حال انجام کار بود. این دستگاه با ابعاد ۱۴۵x 106 سانتیمتر توانایی پاسخگویی به سفارشات تیراژ انبوه را داشته و علاوه بر کنترل هزینه مشتریان ، سرعت تولید و تحویل سفارش مشتریان را چند برابر خواهد کرد. ابعاد خاص ماشین امکان جانمایی جعبههای بیشتری در یک شیت را فراهم میآورد که منجر به افزایش حداکثری بهرهوری مصرف مقوا میگردد. بنابراین ماشین Rapida 145 به عنوان ماشینی با تکنولوژی روز دنیا ، با بالاترین توان امکان خدمترسانی به بستهبندیهای ۶ رنگ و تیراژ بالا را دارد و بدون شک توان ایجاد ارزش افزوده جدی در تمام جهات به ویژه در مورد بهای تمام شده را داراست.
توانمندی و تجهیزات کاملا به روزی که روی ماشین نصب شده است امکانات فوقالعادهای برای تضمین کیفیت چاپ در اختیار خواهد داد که از جمله میتوان به نان استاپ بودن ماشین ، رجیستر بدون خطا از طریق (رجیستر نقطهای) و ارگوترونیک برای کنترل اینلاین رنگ و LAB اشاره نمود. همچنین ماشین KOENIG & BAUER Rapida 106 – 7+LTT+1+L ALV3 – CX – FAPC+UV & HYBRID مراحل آخر نصب خود را پشت سر می گذاشت. این ماشین به گفته شعبانی پور، خاصترین ماشینی است که تا به حال در خاورمیانه نصب شده است. ماشین چاپ مذکور جهت پاسخگویی به نیاز بستهبندیهای خاص با تیراژ انبوه تهیه گردیده است و برخی از امکانات و تواناییهای آن تا به امروز در کشور قابلیت انجام نداشته است. این ماشین دوازده برج دارد و چیدمان خاص آنها تولید تمامی ترکیبات (Combinations) ممکن در صنعت چاپ سال ۲۰۱۹ در جهان را برای گروه صنعتی ترام امکانپذیر مینماید. علاوه بر امکان چاپ ۸ رنگ، در این ماشین چاپ امکان تولید انواع افکتهای بصری خاص از جمله یوویهای هایبرید ، مات ، براق ، اکلیل ، تکسچر ، ایرودین و … به صورت اینلاین و همزمان با چاپ با سرعت ۱۸۰۰۰ شیت در ساعت در این ماشین مهیا است.
این ماشین همچنین امکان چاپ متالایز با کیفیتی بسیار بالاتر از آنچه تا کنون در کشور انجام شده است را داراست. در مورد چاپ متالایز و اصولا چاپ روی سطوح غیر جاذب مرکب همواره مشکلات فنی در کشور وجود داشته است که با تکیه بر دانش روز صنعت چاپ این مشکلات مرتفع گردیده است. به عنوان مثال ریشهایترین معضل چاپ متالایز توقف در هنگام تغذیه ماشین به دلیل بروز الکتریسیته ساکن است درحالی که تمامی تجهیزات جدید ترام از جمله ماشین Rapida 106 قابلیت دفع الکتریسته ساکن هنگام تغذیه ماشین چاپ را دارد که موجب افزایش سرعت و کیفیت چاپ میگردد.
ویژگی بسیار خاص دیگری که برای نخستین بار در کشور امکان تولید یافته است انجام عملیات Cold Foil Stamping است. این تکنیک میتواند با دقت یک ترام ، عملیات فویلکوبی را در ماشین چاپ مهیا نماید. تفاوت اصلی Cold Foil Stamping با متالایز این است که Cold Foil میتواند بر خلاف متالایز به صورت موضعی چاپ گردد و درخشندگی متالیک را در نقاطی خاص به سطح چاپ شونده منتقل نماید و با تقابل سطوح مات و سطوح براق ، ویژگیها و افکتهای بصری بینظیری خلق نماید ، درحالی که در چاپ متالایز این درخشندگی ناگزیر در تمامی سطح شیت چاپی انجام خواهد شد.
وقتی صحبت از آزمایشگاه می شود دورترین تصویر ذهنی آزمایشگاه برای یک مجتمع چاپ و بسته بندی است در حالی که ترام قریب یک میلیارد تومان برای آزمایشگاه خود هزینه کرده است. در این آزمایشگاه علاوه بر کنترل کیفیت مواد ورودی، آزمایش های جدی دیگری نیز انجام می پذیرد که همگی به سلامت بسته بندی و سهولت استفاده از آن منجر می شوند.
دستگاه های پرکنی که از جعبه مقوایی به صوت اتوماتیک استفاده می کنند همواره با چالش های کیفی مواجه بودند که دلیل آن عدم توانایی کنترل کمیت های مرتبط با بسته بندی بوده است. به عنوان مثال در محصولات پودری کیفیت دایکات و جعبه چسبانی و بسته بندی نهایی روی مقاومت جعبه در برابر باز شدن و نهایتا سرعت دستگاه پرکن تاثیر به سزایی دارند. در آزمایشگاه ترام این آزمایش ها انجام می شود و ترام قادر است برای هر سفارش نتایج آزمایشگاه را در اختیار مشتریان قرار دهد.
آنچه که در پایان سفر می توان عنوان نتیجه گیری را بر ان نهاد این است که این سرمایه گذاری سنگین همگی در راستای بهبود کیفیت نهایی چاپ و بسته بندی محصولات ایرانی اتفاق افتاده است. به طور قریب به یقین هدف از هر سرمایه گذاری، کسب سود و استهلاک سرمایه در کوتاه ترین زمان موجود است. احمدی، مدیرعامل شرکت این ریسک بزرگ را پذیرفته و آن را در یکی از بخش های صنعت کشور سرمایه گذاری کرده که شاید اندک کسانی راغب به سرمایه گذاری اینچنینی در این حوزه باشند. بسیاری پول های خود را در خرید و فروش دلار یا بازار مسکن سرمایه گذاری کرده اند.
به هر گویی قرار است تا این شغل خانوادگی تا نسل های اینده هم ادامه یابد. امید است که این مجموعه و پتانسیل فوق العاده ان، بتواند تاثیری عمیق در رشد و بهبود کیفی بسته بندی کشور بگذارد.