تحقیقات علمی جدید نشان می‌دهد که بسته‌بندی‌های کروگیتی میوه‌ها را تازه‌تر و ایمن‌تر از جعبه‌های چندبار مصرف پلاستیکی (RPCs) نگه می‌دارند و به طرز قابل توجهی از آلودگی‌های ایجادشده توسط میکروارگانیزم‌ها می‌کاهند. تحقیق، که توسط دانشگاه بولونیا و با تایید موسسه اروپایی تولیدکنندگان مقوای کروگیتی (FEFCO) انجام شده دریافت که سینی‌های کروگیتی به خاطر کاهش آلودگی‌های انتقالی میکروبی و افزایش طول عمر محصول می‌توانند تضمین‌کننده میوه‌هایی باکیفیت‌تر باشند. ‌آلودگی باکتریایی پایین‌تر به معنای کاهش ریسک امراض غذایی و افزایش تازگی و بهبود بو، طعم و مزه میوه‌هاست.

آلودگی میکروبیولوژیکی محصولات تازه مهمترین نگرانی خرده‌فروشان است. باکتری بیماری‌زا می‌تواند انسان را مریض و از طول عمر محصول بکاهد. در هر دو مورد، نقش بسته‌بندی بسیار حیاتی است.

«ما با نتایج تحقیق به دست آمده توسط دانشگاه بولونیا به هیجان آمدیم.» Dennis Colley مدیر موسسه آمریکایی جعبه‌های فیبری FBA ادامه می‌دهد: «ما می‌دانیم که کروگیت‌ها تمیز هستند هنگامی که به موسسه ترابر می‌رسند. اکنون این تحقیق نشان می‌دهد که کروگیت‌ها علاوه بر ضربه‌گیری و محافظت، انتشار آلودگی‌ها را در صورت آلوده شدن ظرف در حین بسته‌بندی یا فساد میوه‌ها در حین حمل‌ونقل، تعدیل می‌کنند. توانایی بسته‌بندی‌های کروگیتی برای افزایش طول عمر می‌تواند به معنای کاهش موثر شرینک و درنهایت صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار در خرده‌فروشی‌ها باشد.

این تحقیق توسط پروفسور Rosalba Lanciotti در دپارتمان کشاورزی و غذایی دانشگاه بولونیا انجام شد. پروفسور مبادله میکروب‌ها بین محصول و بسته‌بندی و برعکس را مورد آزمایش قرار داد و به‌طور خاص بر روی تخمین تفاوت مواداولیه مختلف بسته‌بندی در تاثیرگذاری بر آلودگی‌های انتقالی متمرکز شد.

نتایج نشان داد که میوه بسته‌بندی شده در کروگیت‌ها سفر بهتری را (با باکتری‌های فاسدکننده و بیماری‌زای کمتر) در مقایسه با آنهایی که در RPCs بسته‌بندی شده‌اند سپری می‌کنند. تفاوت بین کیفیت میکروبیولوژیکی از لحاظ آماری بسیار تاثیرگذار بود.

متدولوژی

دانشمندان به‌طور تعمدی سینی‌های کروگیتی و RPCs را با میزان مشابهی میکروارگانیزم‌های E.coli، Sacchoromyces Cerevisiae و Pseudomonas spp. آلوده کردند.

هلوهای تازه را با آب لوله‌کشی شستند و با محلول سدیم ضدعفونی کردند و با آب استریلیزه آب‌کشی نمودند، سپس پیش از گذاشتن در جعبه‌های آزمایشی با هوا خشک کردند. بعد از آن محققین میزان باکتری منتقل شده به میوه در طول زمان را اندازه‌گیری کردند.

نتایج

میوه‌های بسته‌بندی شده در جعبه‌های پلاستیکی در 48 تا 72ساعت زودتر از میوه‌های موجود در سینی‌های کروگیتی دچار آلودگی شدند. عوامل تاثیرگذاری همچون دمای انبار، مدت زمان طول کشیده تا فروش و آسیب‌های سطحی موجود بر روی هلوها نیز در نظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که تمام این عوامل بر انتقال میکروبی از بسته‌بندی به هلوها موثر بودند اما انتقال میکروارگانیزم‌های فاسدکننده از سینی‌های کروگیتی کمتر بود.

آزمایش‌ها همچنین نشان دادند که در برخی شرایط (مثلا دمای بالای انبار) تا 95درصد از هلوهای بسته‌بندی شده در RPCsهای عمدا آلوده شده، آلوده به E.Coli شده بودند، تنها پس از 48ساعت. برعکس، درجه آلودگی E.Coli در هلوهای بسته‌بندی شده از ظرف‌های کروگیتی از 25درصد بالاتر نرفت.

نگرانی‌های رو به رشد

تحقیق به نگرانی‌های دیگری که به تازگی درخصوص بهداشت RPCs شکل گرفته است نیز پرداخت. نوامبر گذشته، دپارتمان علوم غذایی در دانشگاه آرکانزاس نشان داد که اغلب تولیدات متداول صنعتی قادر به گندزدایی از RPCs نیستند. تیم تحقیق به سرپرستی دکتر Steven Ricke دریافتند که باکتری‌های مخفی شده در درزها و شکاف‌های سطح جعبه‌ها، کار دسترسی گندزداها به آنها را دشوار می‌کند.

نتیجه‌گیری

تحقیق جدید دانشگاه بولونیا ثابت می‌کند که به کارگیری کروگیت‌ها به جای بسته‌بندی پلاستیکی برای میوه‌ها می‌تواند به طرز موثری کاهش پتانسیل آلودگی بر اثر انتقال میکروبی را در پی داشته باشد. پروفسور Lancioti و تیم او به  این نتیجه رسیدند که هلوهای بسته‌بندی شده در کروگیت‌ها، مصرف‌کنندگان و میوه‌ها را در شرایط ایمن‌تری نگه می‌دارند.