هنر بسته بندی: مجموعه رام صنعت دانیال، چند سالی هست که در زمینه تولید پاکت های چند لایه فعالیت می کند و توانسته تا روندی مثبت و رو به رشد هم از لحاظ تولید و هم ارتقا داشته باشد. در این زمینه گفت و گویی داشتیم با دانیال شمسیان، مدیر عامل شرکت تا از زبان خودش در خصوص فعالیت های گذشته و آینده رام صنعت دانیال بشنویم.

 

 

لطفا ضمن معرفی خود، هدف از تاسیس شرکت رام صنعت دانیال را بفرمایید.

دانیال شمسیان هستم، بنیانگذار و رییس هیات‌مدیره شرکت رام صنعت دانیال (سهامی خاص) که در سال ۱۳۹۰ با هدف حضور در بازار صنایع ایران ازجمله صنعت چاپ و بسته‌بندی و صنایع غذایی نوین تاسیس شد.

 

شرکت در چه زمینه‌ای فعال است؟

ما در دو زمینه فعالیت تخصصی داریم. زمینه‌ اولیه‌ فعالیت ما در صنعت بسته‌بندی، تولید انواع پاکت‌های چندلایه‌ انعطاف‌پذیر در مدل‌های زیپ‌دار، ساید‌گاست، وکیوم، شکل‌دار و… زمینه‌ دیگر فعالیت‌مان هم تولید محصولات پروتیینی بر پایه‌ گیاهان است.

 

نوآوری و خلاقیت در شرکت شما تا چه حد اهمیت دارد و با توجه به شرایط کنونی، برای استمرار این بخش چه برنامه‌ای دارید؟

هر شرکتی به ابتکار عمل و خلاقیتی که در تخصص‌اش است زنده‌ می‌ماند. تمرکز ما هم در رام‌ صنعت دانیال بر پیش‌گامی در نوآوری قرار گرفته، راه‌اندازی واحد R&D برای هر دو واحد و تلاش برای دستیابی به راهکارهای کاهش ضایعات، استقرار سیستم‌ مدیریت یکپارچه بر مبنای نرم‌افزار، راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی در کنار تقویت تیم تحقیق بازار برای رصد نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بخشی از راهکار‌های اجرایی ما برای تقویت خلاقیت و نوآوری واحدها است. ما سال ۱۳۹۷ را با انرژی و برنامه‌های متنوع برای توسعه فعالیت‌ها آغاز کردیم. اما به سبب شرایط حاکم بر کشور و ابهام در آینده‌ی فعالیت‌های بخش خصوصی، تمامی برنامه‌های توسعه‌ای را به حالت تعلیق درآورده و تلاش‌مان صرفا به بقا در عرصه‌ تولید و بازار متمرکز شده است.

 

درحال‌حاضر مهم‌ترین و جدی‌ترین مسایل و مشکلات شرکت شما چیست؟

به این سوال از دو جنبه می‌توان پاسخ داد: جنبه‌ اول به شرایط عمومی حاکم بر صنعت برمی‌گردد و دیگری به مسائل درونی شرکت‌ وابسته است. آنچه مربوط به فضای عمومی صنعت می‌شود، عموما وابستگی زیادی به تصمیمات دولتمردان و سیاستگذاری‌های بعضا نامتناسب و ناسازگاری دارد که درحال‌حاضر عرصه را بر فعالان بخش خصوصی تنگ کرده، اما ما در مقابل آن نیز باید با تدبیر عمل کنیم و ضمن کسب شناخت از ظرفیت قوانین و سعی در به‌روزرسانی اطلاعات‌مان درخصوص رقبا و فرصت‌های بازار به جنبه‌ی دوم که مسایل درونی شرکت‌مان باشد بیشتر بپردازیم و خود را برای هر شرایطی آماده نگاه داریم. اعتقاد دارم فضای تیره‌ی فعلی پیش‌روی کسب‌وکار ایرانی تازگی ندارد و همواره با شدت و ضعف وجود داشته ‌است. این ما هستیم که باید با چشمانی باز از شرکت‌مان در مقابل حوادث محافظت کنیم. از این‌رو مسایل درونی شرکت که ارتباط مستقیم با توان دفاعی مجموعه در مقابله با بحران‌ها دارد در صدر جدی‌ترین مسایل قرار می‌گیرد. انضباط مالی، ارتباط موثر و مداوم با مشتریان وفادار، حضور در بازارهای بکر، توجه به آموزش مهارت‌های مدیریتی-ارتباطی به کارشناسان و مدیران شرکت و تلاش برای حفظ امید به آینده می‌تواند بخشی از مواردی باشد که ما و سایر شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستیم و به خودمان وابسته‌است. اما مسایلی مانند نرخ ارز، تامین مواد اولیه خارجی، ثبات در سیاست‌ها و… که تاثیر عمده‌ای بر آتیه‌ هر مجموعه‌ دارد خارج از عهده و توان ماست، گرچه به شدت پیش روی ماست!

 

خدمات شرکت در چه زمینه‌ای است؟ لطفا در خصوص نوسازی ماشین‌آلات نیز توضیحاتی ارایه بفرمایید.

خدمات ما شامل از صفر تا صد خدمات چاپ انواع لفاف و تولید انواع پاکت‌های چندلایه‌ی انعطاف‌پذیر در اشکال ایستاده زیپ‌دار، فلت‌باتم، سایدگاست واقعی و مجازی، سه‌طرف دوخت وکیوم و… است. با توجه به عمر کوتاه فعالیت شرکت، تمامی ماشین‌آلات به‌روز و مطابق آخرین فناوری‌های جهان هستند. ضمن این‌که در سال ۱۳۹۶ با اضافه کردن خطوط تولید جدید مجموعه‌ را از نظر ظرفیت تولید ارتقا‌ دادیم.

 

فعالیت شرکت را در سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید.

سال گذشته به‌عنوان یکی از سال‌های طلایی در خاطرات مجموعه رام صنعت دانیال ثبت خواهد شد. افزایش ظرفیت و واردات ماشین‌آلات جدید و نیز آغاز همکاری با برخی مشتریان مطرح و موثر بازار و همچنین ثبت رکورد در کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری از مواردی بود که ما را به توسعه‌ی هرچه بیشتر ترغیب کرد. برنامه‌های توسعه‌ی ما در پایان سال ۱۳۹۶ تدوین شد اما با تغییر شرایط درحال‌حاضر متوقف مانده است.

 

در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

از نشریه‌ وزین و ارزشمند هنر بسته‌بندی تشکر می‌کنم. یکی از بزرگترین نقاط ضعف ما عدم تولید محتوای مناسب با کسب‌وکار تخصصی‌مان است. این‌که یک نشریه در حوزه‌ تخصصی ما با تمام مصایبی که پیش‌روی خود دارد، حفظ و ارتقای کیفیت محتوا را مدنظر داشته باشد، برای‌مان بی‌نهایت ارزشمند است. امروز عصر محتواسازی‌ است و این محتواها، چشم‌اندازها را تعریف می‌کنند. این گرد ناامیدی و رخوت هم نتیجه‌ محتواهایی است که تولید نشده! محتواهایی که باید ما را به‌عنوان یک ایرانی وطن‌دوست به آینده‌ این ملک و سرزمین متعهد می‌ساخت. با وجود این‌که بخش گسترده‌ای از مشکلات نتیجه‌ تصمیمات و سیاستگذاری‌های ناصحیح و عدم درک سیستمی از دولت‌داری است، باید نقش و مسوولیت‌مان را تعریف کنیم. این‌که همین مجموعه‌ کوچک اقتصادی بخش‌ خصوصی‌مان را چگونه مدیریت کرده‌ایم. بر مبنای دانش و سیستم با هدفی متعالی و نیم‌نگاهی به منافع ملی یا بر مبنای رانت و سودجویی برای منافع سطحی و آنی؟!

پاکت های چند لایه, پاکت فلت باتم, رام صنعت بهاره, بسته بندی, دانیال شمسیان,  صنعت چاپ و بسته‌بندی, صنایع غذایی نوین, صنعت بسته‌بندی, ساید‌گاست,