نمایشگاه گلفود که بزرگترین رویداد تجاری در صنعت غذا در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا محسوب می شود، پذیرای بیش از ۱۰۵۰۰۰ بازدیدکنندگان و خریداران بین المللی از ۱۸۷ کشور در سال ۲۰۱۹ بود و این فرصت ممتازی برای بیش از ۵۰۰۰ غرفه دار این رویداد محسوب می شد تا در جهت توسعه بازارهای صادراتی محصولات خود در سطح بین الملل فعالیت نمایند.

 

با وجود اعتبار بین المللی این رویداد، مدیریت اجرایی نمایشگاه گلفود همچنان در حال بررسی بازخوردهای متفاوت از طرف غرفه داران و بازدیدکنندگان است، به همین دلیل شرکت EUROMONITOR INTERNATIONAL وظیفه مطالعات بازار این رویداد را به عهده داشته و هر ساله گزارش مبسوطی در ارتباط با روند رشد صنایع مرتبط غذایی و نوشیدنی ها در منطقه و جهان، گرایشهای بازارهای مصرف، روشها و سیستم های توزیع محصول، آینده بازارهای خرده فروشی و قدرت برندینگ در بازارهای جدید، رقابت ها و چالش های موجود و فرصت های پیش رو در صنایع غذا، نوشیدنی ها، گوشت دام و ماکیان، لبنیات، مواد اولیه، غذاهای دریایی، غلات و خشکبار، روغن و چربی ها، شیرینی و اسنک و غذاهای ارگانیک و سالم در بازارهای بین الملل و اثرات آن در بازارهای منطقه، دیدگاه های جهانی اقتصادی و اجتماعی مرتبط با صنعت غذا، بررسی روند رشد جمعیت در منطقه و شناخت نیازها بر اساس جمعیت شناسی، اثرات رشد تولید ناخالص ملی در روند مصرف، بررسی رشد و کاهش درآمدها و هزینه های مصرف کنندگان کشورهای منطقه،…… را تهیه و در اختیار دست اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد قرار می دهد. نیاز به توضیح بیشتری نیست که مطالعات، آمارها و نتایج این گزارش ها نهایتا منجر به هر چه بیشتر حرفه ای شدن برنامه ریزی های مجری این رویداد در جهت پوشش نیازهای فعلی و آتی غرفه داران و بازدیدکنندگان این رویداد خواهند بود.

 

امکانات متفاوتی را نمایشگاه گلفود  ۲۰۱۹ در اختیار غرفه داران و بازدیدکنندگان  قرار داد که بخشی از آنها به شرح ذیل است:

-امکان برقراری تماس مابین غرفه داران و خریداران، قبل از آغاز نمایشگاه توسط سیستم Gulfood Connexions. با استفاده از این سیستم، خریداران می توانند پیش از مراجعه به نمایشگاه،‌ مخاطبین اصلی خود را شناسایی کرده، مذاکرات اولیه را انجام داده  و وقت ملاقاتهای خود را در طول زمان برگزاری این رویداد تنظیم و مدیریت نمایند.

-کنفرانس Innovation Summit که روند رشد تکنولوژیکی و بازرگانی صنایع غذایی و تجربیات جدید بازارهای خرده فروشی و نوآوریهای به روز را بررسی می کند. سخنرانان این کنفرانس، همواره مدیران شرکتهایی هستند که نوآوری هایی را در روشهای تولید و تجارت خود استفاده می کنند و در این فرصت، تجربیات به روز خود در بازارهای مختلف را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند.

-با توجه به نیاز شرکت های جوان و Startup Companies به یادگیری سیستم مدیریت نوین و اخذ تجربیات بین المللی، سمینار Startup Programme این فرصت را به صادرکنندگان جوان می دهد تا با نیازهای اصلی خریداران آشنا شوند و ساختار سازمانی خود را بر این اساس پایه ریزی نمایند.

-به تمامی ۵۰۰۰ غرفه داران این نمایشگاه فرصت داده می شود تا چنانچه نوآوری در محصولات و خدمات خود دارند، بتوانند آن  را در قالب برنامه Gulfood Innovation  اعلام نمایند.گروه داوران پس از بررسی کلیه پیشنهادات و جزئیات مربوطه، ۵۰ شرکت را در قالب ۱۰ گروه انتخاب می کنند و به عنوان نامزدهای برتر کسب جایزه معرفی می کنند و در نهایت ۱۰ شرکت در مراسم بسیار با شکوهی به عنوان برندگان اصلی انتخاب شده و تندیس Gulfood Innovation Award را دریافت می کنند.  این جایزه یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین جوایز در صنعت غذای منطقه است و اعتبار ارزشمندی برای شرکتهای دریافت کننده آن محسوب می شود.

-نمونه محصولات ۵۰ شرکت منتخب اولیه که اشاره شد، در ویترینهای شیشه ای و در منطقه Discover Zone به نمایش عموم گذاشته می شود تا بدین وسیله، نوآوری های آنها نیز معرفی گردد.

Health Innovation Lab یک کارگاه آموزشی برای آشنایی با افزودنی ها و ترکیبات مورد استفاده در صنعت غذایی، فرمول های متفاوت تغذیه، رژیم های سالم سازی و روند رشد علمی و نوآوری های به روز است.

-تولید کنندگان محصولات گوشتی، روش های متفاوت آماده سازی گوشت، تنوع افزودنی ها و روشهای طبخ منحصر به فرد خود را در قالب برنامه Meat-Me و همچنین Barbecue Masters به نمایش گذاشتند و این تجربه منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه بود.

-چشیدن انواع چای و قهوه از ۵ قاره جهان در قالب برنامه های The Tea House و Cezve/Ibric Championship و همچنین رقابت عرضه کنندگان برای ارائه محصولات متنوع با طعم های به یاد ماندنی،‌ همواره  برای خریداران بسیار لذت بخش است و از طرفی امکان حرفه ای برای معرفی تولید و عرضه کنندگان این صنعت محسوب می شود.

Frozen Innovationیک کارگاه آموزشی برای تهیه انواع نوشیدنی های سرد، خنک و حلال است که دنیایی متفاوت را برای بازدیدکنندگان ترسیم می کند.

Gulfood International Culinary League یک رقابت یک روزه است که مابین چهار گروه از معروفترین آشپزهای جهان که دارای جوایز بین المللی هستند، برگزار شد تا آخرین روش های آشپزی و سلیقه پخت را به آشپزان آسیایی، اروپایی، آفریقایی وآمریکایی ارائه کنند.

-یکی از بزرگترین بخش های نمایشگاه گلفود، دعوت از معروفترین آشپزهای جهان International Chef ازیک طرف و شرکت آشپزهای جوان از هر گوشه دنیا از طرفی دیگر در قالب برنامه Tastes of the World است. رقابت بسیار بی نظیر و هیجان انگیز آشپزان جوان و ارائه نوآوری های آنها در نحوه استفاده از مواد اولیه و طراحی زیبای غذاها و داوری آشپزهای مشهور حاضر در این رویداد و نهایتا انتخاب بهترین ها، همگی بسیار دیدنی، آموزنده و تست غذاهای آماده شده برای بازدیدکنندگان نیز لذت بخش است.

 

یکی دیگر از ویژگیهای گلفود ۲۰۱۹، رشد کمی ۱۵٪ بازدیدکنندگان نمایشگاهی و همچنین رشد چشمگیر کیفی خریداران بین المللی است. در واقع بخش بازاریابی مرکز تجارت جهانی دبی، هر ساله مشخصات ریز بازدیدکنندگان (که در هنگام ثبت نام، اعلام می نمایند) را بررسی کرده و متعاقباً  آنها را در کلاسهای مختلف طبقه بندی می کند. خریداران جدی و واقعی این رویداد شناخته شده هستند و مورد پوشش خبری و حمایتی قرار می گیرند. به هرحال خریداری که از یک کشور دیگر به امارات سفر می کند و علاوه بر تحمل هزینه های مسافرتی واقامتی خود، مبلغ ۴۲۰ درهم نیز بابت بلیط ورودی نمایشگاه هزینه می کند، پس بدون شک زمان، انرژی و سرمایه خود را بی دلیل صرف نخواهد کرد و این نشانه حضور یک خریدار باکیفیت است.

 

 همکاری مشترک سازمان توسعه تجارت ایران و مرکز تجارت جهانی دبی و راه اندازی یک تور بازدید از این رویداد، با دیدگاه یک کارگاه آموزشی برای صادرکنندگان جوان نیز یکی دیگر از اتفاقات مثبت این رویداد بود تا در جهت ایجاد زمینه حرفه ای لازم برای رشد دانش فنی علاقه مندان به صادرات محصولات غذایی و آشنایی آنها با استانداردهای روز جهانی برای ورود به بازارهای بین الملل و متعاقباً توسعه صادرات محصولات غذایی ایران، اقدامات آموزشی، مشاوره ای و عملی لازم صورت گیرد. بیش از ۱۲۰ صادرکنندگان جوان و جویای نام در این پروژه شرکت کردند، مشاهدات کافی داشتند و مشاوره های لازم را دریافت کردند. سازمان توسعه تجارت ایران نیز در تمامی مراحل برنامه ریزی و اجرای دقیق امور مدون شده، نظارت کامل داشته و امیدواریم که تجربیات ارزشمند به دست آمده از این پروژه همچنان در رویدادهای آتی و در نمایشگاههای صنایع دیگر نیز  مورد استفاده قرار گیرد، چرا که بدون آموزش عملی در یک محیط بین المللی،‌ امکان کسب تجربیات روز جهانی میسر نخواهد بود.  

 

پاویون ایران نیز با حضور یکپارچه ۵۰ صادرکنندگان ایرانی از بخش های مختلف صنایع غذایی در سالن ۹ نمایشگاه برقرار شد و این مهم در حالی محقق گردید که صادرکنندگان عزیزمان سال ۱۳۹۷ را بسیار متفاوت نسبت به سالیان گذشته تجربه نمودند. تغییرات بخشنامه ها و قوانین تجاری، مشکلات حمل و نقل و بیمه، رشد ناگهانی نرخ ارز، بالا رفتن هزینه های ریالی و ارزی،…… همگی بخشی از چالش های جدیدی بودند که تولید و عرضه کنندگان محصولات ایرانی با آن مواجه شدند، لیکن این عوامل بازدارنده نه تنها باعث توقف فعالیت صادرکنندگان نشد، بلکه منجر به درک بیشتر اهمیت صادرات و نیاز به ارزهای بین المللی برای بقا و توسعه فعالیت های مجموعه و نهایتا برنامه ریزی جهت حضور مستمر در بازارهای صادراتی شد.

سازمان توسعه تجارت ایران نیز یارانه نمایشگاهی برای شرکت کنندگان این رویداد در نظر گرفته است و پس از اتمام نمایشگاه، ‌غرفه داران می توانند ضمن مراجعه به سازمان، جهت تشکیل پرونده و اخذ یارانه خود اقدام نمایند.

 

یکی از جذابیتهای پاویون برای غرفه داران ایرانی، هم افزایی قابل توجهی است که شامل کلیه شرکت های حاضر در پاویون، به واسطه مشارکت گروهی در این رویداد می شود. به عبارتی اگر یک صادرکننده جوان برای اولین بار در پاویون ایران حضور پیدا کند، به سادگی این فرصت را خواهد داشت تا با مشتریان غرفه های همکار خود آشنا شود، یعنی در اولین حضور خود می تواند شمار قابل توجهی از خریداران تضمین شده محصولات خود را که با کیفیت محصولات ایران آشنا هستند و قبلاً معاملاتی را نیز با شرکت های ایرانی انجام داده اند را ملاقات نموده و قراردادهایی را منعقد نمایند.

از طرفی خریداران کشورهای مختلف نیز پس از ورود به سالن ایران، کتابچه پاویون را که شامل کلیه اطلاعات شرکتهای ایرانی حاضر در این رویداد است را از دفتر پاویون تهیه کرده تا برای بازدید خود برنامه ریزی نمایند. تنوع قابل توجه محصولات ایرانی حاضر در پاویون ایران،‌ خریداران را تشویق می کند تا تنوع و حجم تجارت خود با محصولات ایرانی را توسعه دهند.

 

حضور مستمر شرکت های ایرانی در این نمایشگاه نیز منجر به موفقیت های جدید در عرصه بین الملل می شود. در این ارتباط، گروه شرکتهای رحمانی (خشکبار مانی) ضمن حضور در پاویون ایران، موفق به اخذ جایزه نوآورانه ترین بسته بندی محصولات غذایی Innovative Packaging – Best Packaging (Design) Impact که مربوط به بسته بندی ساشه عسل بود، گردید و این مهم، افتخاری بسیار بزرگ برای صنایع غذایی و بسته بندی ایران به شمار می رود. امیدواریم که همچنان بار دیگر شاهد بالا رفتن نام و نشان ایران در چنین فضاهای بین المللی باشیم. 

 

تبلیغات محیطی در محوطه نمایشگاه و برند سازی برای شرکتهای ایرانی، یکی دیگر از برنامه هایی است که هر ساله برنامه ریزی و پی گیری می شود. در گلفود ۲۰۱۹ نیز شرکتهای ماکارونی زر، فروکتوز زر، ماکارونی مانا و عالیفرد (سن ایچ) از این فرصت استفاده کرده و با نصب بنرهای خود در مسیر ورودی نمایشگاه، نام تجاری و تبلیغات آنها مورد رویت بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفتند.

 

باتوجه به افزایش درخواست شرکتهای ایرانی برای حضور در این رویداد از یک طرف و کمبود فضای نمایشگاهی مرکز تجارت جهانی دبی از طرف دیگر، شرکتهای علاقه مند می توانند با ثبت نام در لیست انتظار این رویداد، همچنان امیدوار به مشارکت در این رویداد باشند. برنامه ریزی جامعی برای ثبت نام با متراژهای غرفه متفاوت و منطبق با بودجه صادرکنندگان جوان پی ریزی خواهد شد تا مجدداً شاهد حضور حداکثری شرکتهای ایرانی در گلفود ۲۰۲۰ باشیم.