هنر بسته بندی / اکرم قدرت: نشست خبری دومین نمایشگاه بین المللی و تخصصی محصولات پروتئینی (حلال) و صنایع وابسته Meatex2017 که قرار است از 22 تا 25 آبان ماه امسال در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شود، در محل اتاق بازرگانی و صنایع ایران- آلمان برگزار شد.

Meatex2017, بسته بندی, سیستم های توزین,

 در این نشست، مدیر اجرایی دومین نمایشگاه محصولات پروتئینی گفت: هلدینگ تجارت فراسو برگزار کننده نمایشگاه بین المللی و تخصصی محصولات پروتئینی (حلال) و صنایع وابسته با نام تجاری Meatex بوده و این نمایشگاه تنها نمایشگاه صنعت پروتئینی در خاورمیانه برای تامین نیاز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در بازارهای مصرفی کشورهای مسلمان جهان به ویژه خاورمیانه، CIS و اروپای شرقی است.

هرمز مهبد افزود: این نمایشگاه در 6 سالن شامل تمامی زنجیره صنایع تولید، بسته بندی، توزیع و فروش انواع گوشت خام دام، طیور، آبزیان، محصولات فرآوری شده پروتئینی و در محل دایمی نمایشگاه بین المللی تهران برپا می شود. وی اظهار داشت: ثبت نام دومین نمایشگاه بین المللی محصولات پروتئینی همزمان بعد از اتمام کار اولین دوره نمایشگاه، شروع شد و تاکنون در بخش های مختلف مثل فرآورده های خام، صنعت و.. با افزایش متقاضیان مواجه بوده ایم.

وی، حضور پاویون آلمان در نمایشگاه، ملاقات با مهمترین خریداران و واردکنندگان ایران و کشورهای خاورمیانه، استفاده از برنامه همتایابی تجاری برای تنظیم قرار ملاقات های هدفمند، برگزاری برنامه های متنوع جانبی شامل سمینارها و کارگاه های تخصصی مختلف به منظور بررسی نحوه ورود و تثبیت حضور در بازارهای ذکرشده، روند اختصاصی ارتباط تولیدکننده با مصرف کننده و برگزاری جلساتB2B  با سازمان مرتبط در زمان نمایشگاه را از مزایای غرفه گذاری در نمایشگاه سال جاری برشمرد.

مهبد با اشاره به اینکه گروه کالایی مرتبط با نمایشگاه در سه بخش صنعت، محصول، تجهیزات فروش حضور خواهند داشت، گفت: تولیدکنندگان انواع گوشت، محصولات فرآوری شده گوشتی (حلال)، انواع ادویه، نگهدارنده و افزودنی های مجاز برای تولید محصولات خام فرآوری شده، انواع پوشش، فناوری ذبح، انواع تجهیزات و ابزار های برش، قطعه و ریز کردن، تنوری، سرخ، آب پز، بخارپز و  دودی کردن، ماشین آلات و تجهیزات فرآوری و بسته بندی انواع محصولات پروتئینی و پوشش های طبیعی و مصنوعی از جمله شرکت کنندگان دراین نمایشگاه خواهند بود.

وی همچنین افزود: فعالان در زمینه سیستم ها، تجهیزات انجماد و خنک کننده ها، ماشین‌آلات و تجهیزات بسته بندی، سیستم های توزین، کنترل کیفیت مواد غذایی، اتوماسیون الکترونیکی و بهینه سازی مصرف انرژی، سیستم ها و اتوماسیون صنعتی، فروش اداری، تاسیسات، تهویه مطبوع و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، فناوری اطلاعات و … از جمله مشارکت کنندگان در این نمایشگاه خواهد بود. مدیر اجرایی نمایشگاه از اعطای تندیس به محصول برتر نمایشگاه از دید بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: بازدیدکنندگان و مصرف کنندگان می توانند نظرات خود را در مورد محصولات نمونه نمایشگاه بیان کنند که در پایان فعالیت نمایشگاه، محصول غرفه نمونه طی مراسمی اعلام خواهد شد.

در ادامه این نشست معاون اتاق بازرگانی و صنایع ایران- آلمان با اشاره به همکاری این اتاق و شرکت فراسو به عنوان نماینده نمایشگاه فرانکفورت در ایران افزود: در دوره اول برگزاری نمایشگاه همکاری بسیار خوبی هلدینگ تجارت فراسو داشتیم اما در نمایشگاه امسال فعالتر و بیشتر حضور خواهیم داشت به طوری که طبق توافقات حاصل شده برگزاری پاویون آلمان (حدود 120 متر) در بخش صنایع غذایی و پروتئینی است که به طور یقین همکاری با شرکت‌های آلمانی می تواند موجبات پیشرفت در این بخش شود اما تاکنون تعداد شرکتها هنوز مشخص نیست. امیر علیزاده افزود: حضور هیات تجاری آلمان و برگزاری جلسات تجاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پاسخ به افلاکی در خصوص برطرف شدن موانع تراکنش‌های مالی با بانک‌های جهانی هم گفت: متاسفانه بعد از برجام بزرگ‌ترین چالش اقتصاد روابط بانکی با خارج از کشور است که 2 دلیل دارد؛ یکی این که بسیاری از کشورها نگران جریمه‌های امریکا در صورت همکاری با ایران هستند و دوم این که بانک‌های ایران که سال‌هاست با جهان ارتباط کمی داشته‌اند باید خود را بیش از پیش به روز کنند، با این حال ما مذاکرات و جلسات پرشماری با وزارت اقتصاد و وزارت دارایی آلمان داشته‌ایم که نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است که امیدوارم طی ماه‌های آینده شرایط بهتر از این هم بشود.

در این نشست همچنین دبیر انجمن فرآورده های گوشتی ایران نیز به حمایت این انجمن از نمایشگاه Meatex اشاره کرد وگفت: این نمایشگاه می تواند کمک بسیار بزرگی به اعضای این انجمن داشته باشد چرا که هم می تواند با ایجاد شرایط رقابتی موجب افزایش تولیدات کیفی و کمی شود و هم شرایط صادرات به کشورهای دیگر را فراهم کند علاوه براین،  ایران می تواند در منطقه غرب آسیا، خاورمیانه و افریقا مبحث تولید با صدور گواهی حلال در زمینه صادرات گوشت قرمز و سفید را به خود اختصاص دهد. وی گفت: برای صدور گواهی حلال، سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان متولی فعالیت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ورود به بازار روسیه، گفت: وارد شدن به بازار روسیه کار بسیار مشکلی است زیرا آنان آیین نامه های بسیار سختگیرانه در زمینه واردات مواد غذایی دارند اما با تمامی این شرایط حدود 2 سال است که روی صادرات مستقیم به روسیه متمرکز هستیم.

مجید افلاکی اضافه کرد: روسیه و ترکیه در منطقه از رقبای مهم و اصلی ما در امر صادرات مواد پروتئینی محسوب می شوند بنابراین تلاش ما برای تولید خمیرمرغ با قیمت پایین تر می‌تواند شرایط صادرات ما را تا حدودی تسهیل کند البته نباید فراموش کرد که در این زمینه هم برزیل و آرژانتین پیشتاز هستند. وی همچنین از احتمال افزایش ۱۲ درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی خبر داد و گفت: معمولا قیمت‌های جدید در صورت اخذ مجوز در نیمه دوم سال اعمال می‌شود.